Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Az oktatás mennyire számít?

2018. február 13. - GABOR2

Az innováció mellett azt is nyomatják, hogy a magyaroknak képzettebbnek kell lenniük. Az oktatás elhozza a Kánaánt. Vagyis inkább szakértők ilyenkor arra gondolnak, hogy ez növeli a GDP-t. Ami persze igazán általában nem jelenti azt, hogy a lakosságnak lesz jobb a helyzete.

Most volt egy kutatás ami ezt vizsgálta.

"Hanushek az alábbi ábrával illusztrálja a képzettség és a növekedés kapcsolatát. Látható, hogy egy hosszú, negyven éves időszakot vizsgálva pozitív kapcsolatot találunk a GDP-növekedés és az iskolában töltött évek száma között."

"A kutató szerint azonban ez az összefüggés félrevezető. Ezért figyelembe veszi az iskolák minőségét és az oktatási rendszer szervezettségét is. Miután e tényezőre „kontrollál”, az alábbi ábrát kapja, amely már semmilyen összefüggést nem mutat az iskolában töltött évek és a GDP-növekedés között."

"Ezért szerinte a fejlődő országokban nem az iskolákhoz való hozzáférés eredményezne igazán jelentős GDP-növekedést hosszú távon, hanem az iskolák minőségének javítása, azaz a minőségi oktatáshoz való hozzáférés."

Az a baj az ilyen egyszerű nemzetközi vizsgálatokkal, hogy mindenre tud hozni példát. Például Ázsiában és több országban befektettek az oktatásba és nőt a GDP. Meg van az összefüggés. Csakhogy pl. a Szojvetunió is nagy hangsúlyt helyezett az oktatásra és még a termelőeszközök koncentráltsága is mellette szólt. Mégis vesztett és más országok jobban növekedtek végül, pedig nem fektettek be annyira az oktatásba és kevesebb GDP-vel indultak. A rendszerből hiányzott az egyénnek az ösztönzés. Oké. Viszont amikor megvolt az átváltás kapitalizmusba és elvileg felszabadultak az emberek ambiciója, nem növekedett Oroszország hanem inkább visszazuhant. És nem csak Oroszországról beszélek...

Elvileg ma már a legmodernebb technikához is hozzá lehet jutni, bár megkérik az árát. Mégse fejlődnek egyenlően az országok. Oktatáshoz is hozzáférnek. Ez egy bonyolult dolog és az elméletek nem foglalkoznak azzal, hogy vannak az elméleten kívüli tényezők is. Magyarországra pl. az a szerep jutott úgy tűnik, hogy hiába világszinvonalon képzett a lakosság a nyugati fizetés töredékét kapja.

Természetesen az oktatás fontos és növelheti a GDP-t és az egyéni jólétet is, de automatikusan nem lesz jó, mert pl. a vállalkozó dönthet úgy, hogy nem fizeti ki a termelékenység növekedéséből a dolgozónak járó részt. A multi pedig kiviszi az országból a nyereséget és nem marad itt semmi belőle.

És nem is egyértelmű mi a jó tanács. Tanulj és legyen felsőfokú végzettséged vagy ne tedd ezt, menj arrébb egy országgal mondjuk és egy gyári munkásként annyit fogsz keresni mint a saját országodban diplomával, nyelvvizsgával, középvezetőként egy menő helyen.

Ráadásul a fejlődés olyan irányba megy, hogy egyre több embernek nem lesz munkája és egyesek szerint majd ingyen pénz jár nekik. Ami meg majd szintén ambició gyilkos lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr4613665346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása