A kormány úgy tűnik nagyon mellélőtt az elektromos autókra fogadásával.
Már nem először van az, hogy a kormányunk csak nagyon felületesen, szinte, mintha csak marketing anyagokat olvasna fogad arra, hogy mi lesz a jövő és próbálja elérni, hogy Magyarország legyen az elsők között ennek a jövőnek a létrehozásában.
Ez elsőre jól is hangozhatna, de ha pl. konkrétan ez abban nyilvánul meg, hogy az országunkat teli akarják rakni akkumlátorgyárakkal, amik nagyon környezetszennyezőek akkor már ez a kevés öröm is elmúlik.
A kormány azt tervezte, hogy mi egy akkumlátor összeszerelő nagyhatalom leszünk, ( mi van a high-tech tech, magas hozzáadott érték álmokkal, meg hogy mi tudásban vagyunk jók? ) de remélhetőleg ebből nem lesz semmi.
Ugyanis az EV piacon feltűnik annak a réme, hogy valami rosszabb jön itt mint egy összeomlás.
Most kellene annak megtörténnie, hogy a középosztály tömegesen váltson át EV-kre, de... úgy tűnik egyszerűen a középosztály nem akar átváltani.
A EV-k még mindig drágák és használtautó piacuk nem is létezik szinte, mert amire biztos sor kell, hogy kerüljön egy használt EV-nél az az akkumlátorcsere, ami akár többe is kerülhet mint a kocsi amikor megvették teljes áron. Plusz ez az akkumlátor csere a legkisebb sérülések miatt indokolttá válhat, ami elviheti egy középosztálybeli teljes megtakarítását.
Plusz a korábbi támogatások, adókedvezmények kezdenek több helyen kivezetődni... végleg.
És ha még kedvezményekkel is túl drágák, akkor kedvezmények nélkül mi lesz ebből?
Plusz nem tüntek el az olyan problémák mint hogy: szoftver hibák, frissítések amik titokban visszavesznek az autó képességeiből, ezekre meg szükség van mert kiderül, de nem verik nagy dobra, hogy muszáj visszavenni, mert amúgy nagy esélye van annak, hogy mondjuk... az autó kigyullad, mint most tömegesen Dél-Kóreában történik:
"EV-s garázstűz: hozzák nyilvánosságra az akkumárkákat?"
"Dél-Koreában sürgős tanácskozásokat tartottak a súlyos EV-garázstüzek miatt, terítéken vannak a különböző szigorítások."
Milyen megnyugató:
"Szakemberek szerint az embereknek nem szabad mindig az akkumulátorokat hibáztatni az EV-tüzek miatt, azok más okból is történhetnek. "
Aztán... "távolság pánik", mert a becslés amit ad az autó, hogy meddig jutna el, igazából rossz és sokkal előbb lemerülsz, de aztán újabb probléma: Nincs elég töltőhely. A töltő hibás, van hogy túlmelegszik, ezért órákkal több ideig tart a töltés. A meleg miatt lassabb a töltés, a hideg miatt az akku kapacitása csökken.
Mai hír, hogy az EU "brutális vámot" vetett ki a kínai EV-kre, csakhogy Kína nagyon durván bosszút képes állni, mert az EU-s EV gyártás nagyon függ Kínától.
"Újabb brutális vámot vetettek ki a Kínában gyártott elektromos autókra"
Aztán... a problémák számolhatatlanok.
Mondjuk említsük meg azt az apróságot, hogy mindenféle állami támogatás ellenére a mai napig csak a Tesla ami igazi profitot termel EV eladásokkal, mindenki másnak veszteséges... nagyon. És állami pénzek, befektetői pénzek, vagy a hagyományos autók eladásaiból származó profit engedi meg egyenlőre a veszteségeket.
"Most automakers not named Tesla, are losing money on every electric vehicle (EV) they sell."
"When Will Electric Vehicles Become Profitable for Automakers?"
"Over the past few weeks numbers have surfaced ranging from a $36,000 to $62,000 per Ford vehicle to more than $300,000 on a Lucid Air, according to reports."
És ne felejtsük el, hogy az egyetlen profitot termelő Tesla profitja legutóbb 55%-ot csökkent:
"Tesla profits drop 55%, company says EV sales ‘under pressure’ from hybrids"
Igazából egyre több cég látja be, hogy nem lesz itt "elektromos jövő" még sok évtizedig.
Ez is egy olyan dolog, hogy lehetett látni előre, de... csináljuk akkor is.