Most megjelent több cikk is ami megint arról szól, hogy az elektromos autók piaca bizony mégis növekszik. Úgy tünhet, hogy megtört az egy ideje már tartó negatív trend és megtörténik az amit olyanok mint Nagy Márton vártak, hogy ez az egész rossz időszak csak egy kis huppanó volt a megállíthatatlan fényes jövő előt, ami sok technológiával megtörtént korábban.
A gond csak az, hogy a cikkekben amik ezeket az előrejelzéseket adják nincs szó egyáltalán azoknak a fő problémáknak a megoldásáról ami az elektormos autók középosztályban való tartós elterjedést megakadályozzák. Ezekről korábban írtam többször is, olykor kimerítően és az élet azóta egyre csak igazol...
Dehát akkor mégis növekedhetnek az eladások? Nos... egyrészről ez nagyrészt csak egy előrejelzés, tehát nem biztos, hogy igaz lesz, másrészről azért várják a növekedést, mert...
... Simán csak olyan országokban próbálnák eladni az elektromos autókat ahol a lakosság még nem ismeri őket, vagy mesterségesen felpörgetik a termélést. Ez főleg Kínában van így.
Tehát azt várják, hogy majd ezen országok lakossága azt gondolja, hogy nagyon menők lesznek, ha elektromos autójuk lesz és totál nem ismerik az EV-kkel járó gondokat, amit a Nyugat lassan megísmért... és épp ezért ott leállt a dinamikus növekedés.
Tehát most jön az a kör, hogy a világ szegényebb országaiban élőknek be kell adni a dolgot addig amig nekik is leesik majd, hogy ez az út így nem járható. Nem járható az út, de... addig még sok-sok pénzt fognak egyesek keresni. Nálunk meg talán akkut gyártani... aztán majd a használt akkut visszaküldik hozzánk, és a mi gondunk lesz hogy mi lesz velük, ami környezetvédelem szemponjából elég katasztrofális lesz várhatóan...
"Világszerte átlépte a 17 milliót az elektromos autók értékesítése 2024-ben, ami több mint 25%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A lendület azonban korántsem volt egyenletes: míg Kína minden korábbinál erősebb évet zárt, és az elektromos járművek piaca robbanásszerűen bővült a feltörekvő országokban is, addig Európa több nagy piacán megtorpant a növekedés a támogatások visszavágása miatt. A világ legfontosabb piacait és trendjeit az IEA friss jelentése alapján elemezzük."
A támogatások visszavágása csak egy dolog a sok ok között, hagy lapozzák gyorsan ehhez a részhez:
"Az elmúlt évben számos autógyártó csökkentette az elektromos autókra vonatkozó rövid távú célkitűzéseit, a vártnál alacsonyabb fogyasztói keresletre hivatkozva, valamint azzal összefüggésben, hogy számos nem kínai gyártó számára nehézséget jelent nyereségesen akkumulátoros elektromos autót gyártani."
Amikor legutóbb csekkoltam az egész világon csak a Tesla tudott nyereségesen gyártani elektromos autót, igazi piaci körülmények mellett, állami támogatások nélkül. A többi nyugati gyártó még állami támogatásokkal is, a termelés méretének felfuttatásával együtt is sok pénzt bukott minden egyes legyártott elektromos autóval.
És veszteséggel termelni piaci termelőknek nem járható út sokáig, főleg, hogy ezzel együtt is a termék a fogyasztók többségének nagyon drága.
Ja és amúgy lehet már a Tesla se képes nyereségesen gyártani, mert nagyon sokat romlottak a számai.
De ez csak kitérő volt, láthatód, hogy az USA-ban és Európában nem megy jól nekik, Kína okozza főleg a növekedést, ami nagyon mesterséges és amúgy meg abban bíznak, hogy a világ többi része még hisz az elektromos autókban.
Igazából Kína volt az oka szinte mindennek:
"Az elektromosautó-eladások 2024-ben meghaladták 17 millió darabot világszerte, ami több mint 25%-os növekedést jelent. Kína megőrizte vezető helyét a főbb piacok között, az értékesítés meghaladta a 11 milliót."
"A globális eladásokat némileg mérsékelte az európai növekedés stagnálása, mivel a támogatásokat több jelentős piacon fokozatosan megszüntették vagy csökkentették, és mivel az autókra vonatkozó uniós CO2-célkitűzések 2023 és 2024 között változatlanok maradtak. Az Egyesült Államokban tovább nőtt az elektromos autók értékesítése, bár a növekedés az előző évinek körülbelül a negyedét tette ki. "
"Az Egyesült Államokban az elektromos autók értékesítése 2024-re 1,6 millió darabra nőtt, arányuk a teljes értékesítésen belül pedig több mint 10%-ra emelkedett. Az elektromos autók értékesítésének növekedése azonban 2024-ben jelentősen lelassult, a 2023-as 40%-hoz képest mindössze 10%-kal nőtt. "
Ebben bíznának:
"Ázsia, Latin-Amerika és Afrika feltörekvő és fejlődő gazdaságaiban az elektromos autók eladásai 2024-ben több mint 60%-kal nőttek az előző évhez képest, és arányuk az eladásokban közel megduplázódott, 2,5%-ról 4%-ra nőtt. A növekedést a politikai ösztönzők és a kínai autógyártók viszonylag megfizethető árú elektromos autóinak növekvő jelenléte segítette."
Az egyik legfontosabb tényező az akkumlátorok ára, erről ezt írják:
"A magasabb vámok irányába történő globális elmozdulás növelheti az akkumulátorárakat: egy 25%-os vám például felülírná az elmúlt év 20%-os átlagos akkumulátorár-csökkenését. "
Szóval láthatod igazából Kína okoz szinte minden növekedést.
"A kínai növekedés nem kis részben azt tükrözi, hogy az országban az akkumulátoros elektromos autók ára egyre versenyképesebb a hagyományos autókkal szemben. Emellett a kínai elektromosautó-piac számára kedvezően hatott a 2024 áprilisában bevezetett csererendszer, amely egy szélesebb körű gazdaságélénkítő csomag része, és az elektromos autók vásárlására nagyobb pénzügyi támogatást nyújt. Az ösztönzőt 2024-ben mintegy 6,6 millió fogyasztó igényelte, akiknek 60%-a elektromos autót vásárolt.
Így az országban eladott több mint 11 millió új elektromos autó több mint egyharmada részesült ebben az ösztönzőben."
Ez a csererendszer tán megkerüli az egyik legnagyobb gondot az elektromos autók előtt, vagyis a másodlagos piac mondhatni értelmetlenségét.
De mindenezzel együtt is Kínában is nem az elektromos autók terjednek legjobban:
"Kínában az elmúlt években a plug-in hibrid elektromos autók értékesítése gyorsabban nőtt, mint az akkumulátoros elektromos autóké"
"Őrült számok: letarolják a világot az elektromos autók"
"Ha ez bejön, néhány év múlva majdnem minden második eladott autó elektromos lehet a világon"