Pár napja láttam egy dokumentum filmet amiben mutatták, hogy állítólag a kínaik csomó halászhajót igazából katonai és kutatói célra használnak és arról indítgatnak drónokat és eszembejutott... a jövőben élek hol vannak hát a szállító drónok?
Képzeljétek már majdnem tíz éve, hogy Jeff Bezos bejelentette, hogy indulni fog náluk a drónos szállítás... hogy repül az idő... én már akkor kapásból megmondtam, hogy ez egy zsákutca lesz, de... az lett?
Ennek néztem most utánna.
Nemrég még arról olvastam, hogy Nagy-Britanniában már "autópályája lesz" a drónoknak, tehát úgy tünt, hogy minden megy mint a karikacsapás.
Aztán kapásból itt ez a hír:
"Amazon is still struggling to make drone deliveries work"
Magyarul az Amazon még mindig szenved, hogy valahogy működőképessé tegye a drón szállítást.
És akkor hagy meséljem el miket találtam a témában, miért nem működött a dolog.
Az elején minden szépnek és jónak tűnt... nekik, én mint mondtam, kapásból gondoltam, hogy ez egy zsákutca lesz...
Amikor 2013-ban Jeff Bezos bejelentette a drónnal szállítást, igazából már volt három másik nagy drón szállító cég akik a sokkal nagyobb, hagyományosabb business-ük mellett próbálták ezt, aztán jött az Amazon és hirtelen mindenki azt akarta gondolni, hogy ez lesz "az elkerülhetetlen jövő", jött a rengeteg startup cég és több nagy hagyományos cég pedig így vagy úgy, de összekapcsolta magát a startupokkal.
Tehát a világ összes pénze megvolt rá, hogy összejöjjön, miért nem sikerült?
Nos... az Amazon teszt városa máris sokat elárul...
Kiválasztották az időjárás szempontjából a legtökéletesebb várost tesztelésre. Kb. mindig tökéletes az idő a drón reptetésre, a helyi vezetés a projekt mellé állt, nagy város, sok emberrel, akik nagyon menők akar lenni...
Kár, hogy tovább már nem szürték a dolgokat és csak menet közben jöttek rá, hogy azért ennél tovább kellett volna gondolni.
A tökéletes város tehát látszólag ott volt, de volt kapásból egy kis bökkenő. A város szinte közepén volt egy nagy repülőtér, ami kérte, hogy egy hatalmas nagy foltban, a város közepén drónok ne repkedjenek. Aztán a város egyik szélén volt egy katonai repülőtér... szintén ezt kérte. Aztán a különböző okokból még tán hat kisebb tiltott repülési övezet jött össze... a város 70%-ban nem repülhetett a drón. Ez azt is jelentette, hogy bár van egy csomó rész, amihez még eljuthatott volna a drón... de kerülővel... sokkal hosszabb úttal mintha egy futár kocsival kimegy. Szóval sehol se volt az az álombeli nyílegyenes út.
Aztán gondolták, hogy kit érdekel, akkor csak a város egy aprócska szeletét szolgáljuk ki, egyetlen közeli városrészt.
De aztán jött a következő gond, ebben a városrészben 300.000-ren laknak kb., de csak az egyharmadának van olyan háza ahol van kert. Tehát a potenciális több milliós ügyfél kör lecsökkent kb. 100 ezer emberre.
Arra gondoltak, hogy az első néhány szállításnak tökéletesnek kell lennie, hogy az ne rombolja le egyből a cégbe vetett bizalmat, tehát médiaeseménnyé tették az első pár szállítást ahol szupermód figyeltek arra, hogy minden gond nélkül menjen.
Tehát beszéljünk tehát egy kicsit a csomagok lerakásának problémájáról... Problémás. Először próbálták, hogy menjen mint az álom, simán leszáll a dron a kertben a csomaggal. De ez túl veszélyes, túl sok a baleset. Aztán az Amazon csinált tán ilyen kis Amazon jelet, ezt a fűben olyan helyre kellett tenni, ahol elvileg a legkönnyebben tud leszállni a drón, akkor tán ilyen mesterséges intelligencia meglátja ezt és ő elvégzi a landolást... végül ez se vált be. Az a baj, hogy amit olvastam váltogat az Amazonról általánosba és másik cégekre, de tán végülis a legtöbb helyen az vált elfogadottá, hogy a drón meg se próbál már leszállni, hanem egy kötélen leengedi a csomagot. Persze van olyan cég is ami másként csinálta, pl. kis ejtőernyővel... de elvileg ez a leengedés lett a legelterjedtebb és nincs drón leszállás... ezzel a bajok nagy része ki lett szűrve.
De aztán menni kellett volna több nagy városba és kiderült... nem fog menni. Washingtonban rengeteg a tiltott repülési övezet, a New Yorkban és Bostonban olyan az időjárás, hogy kizárt a dolog... és persze megintcsak... a nagy emeletes épületeknél még szerintük se opció ez.
De most térjünk vissza Nagy-Britanniához, mi a helyzet ott.
2020-ban még azt várták, hogy berobban az egész:
https://www.morningadvertiser.co.uk/Article/2020/06/17/BrewDog-exploring-drone-delivery-in-UK
Aztán itt van két cikk 2021-ből, ahol már látszik, hogy hatalmas a baj:
"Amazon drone delivery program ‘never going to get off the ground,’ UK report reveals"
"Amazon is still struggling to make drone deliveries work"
Az első cikkből kiderül, hogy bár a legújabb technológiákat használták fel, mint a "Machine Learning", hogy minden simán menjen, de amint a cikk is megjegyzi... hamarosan az egész project egy hatalmas f@ssá vált, vagy szebben... káoszba fordult:
"But the whole operation quickly turned into a hot mess."
" This analysis would feed the machine learning models that would train Amazon delivery drones to fly safely."
Az elején sok ember szeretett volna náluk dolgozni, hisz milyen menő már, de aztán "az emberek menekültek onnan mint a patkányok a süllyedő hajóról"
"Another compared the exodus of senior managers to “rats off a [sinking] ship.”"
Ugye az Amazon a legmenőbb helyeket a legdiverzebbé akarta tenni már egyből és felvett csomó embert aki egyáltalán nem értett az egészhez.
Térjünk rá a másik cikkre milyen bajok is voltak konkrétán Nagy-Britanniában:
"Amazon is still struggling to make drone deliveries work"
Például olyan, hogy az operátor aki azért felelt, hogy szépen, óvatosan érkezzen meg a csomag részeg volt, vagy hogy az egyik operátor egy gombot folyamatosan lenyomva tartott, amit elméletileg csak akkor lett volna szabad megnyomni, amikor meggyőződtek arról, hogy minden rendben, mehet a csomag.
Így végül az Amazon rengeteg embert kirúgott azonnal.
"At a UK-based facility for analyzing drone footage for people and animals, one worker reportedly drank beer on the job, while Wired said another held down the “approve” button on their computer regardless of whether there were hazards in the footage or not."
De ebből a cikkből azt is megtudjuk, hogy maguk a dronok is csődött mondtak... volt hogy egyszerre több beépített biztonsági mechenizmus mondott csődott egyszerre:
" Two safety features — one that’s supposed to land the drone in this type of situation and another that stabilizes the drone — both failed. As a result, the drone flipped upside down and dropped from 160 feet in the air, leading to a brush fire that stretched across 25 acres. It was later put out by the local fire department."
Aztán állítólag Nagy-Britanniában történt, de ezt már csak kommentben láttam, hogy sok farmer állítólag egy idő után elkezdte lelődözgetni a drónokat, mert nem bírták elviselni a hangjukat, de most hirtelen találtam olyat, hogy máshol a farmerek egy cikk szerint ezzel fenyegetőznek:
"Residents threaten to shoot down Amazon delivery drones in California ranch town"
"Some Americans Are Preparing To Shoot Down Amazon Delivery Drones"
Aztán ahogy halad az idő már az Amazon előtt drónnal szállító nagy vetélytárs abbahagyta a drón kiszállítást és ezzel nem volt egyedül...:
"After Amazon’s UK cutbacks, DHL abandons Parcelcopter delivery drone project"
"DHL, the first parcel service provider in the world to directly integrate a drone logistically into its delivery chain, has reportedly discontinued the Parcelcopter project. The last prototype that the company developed for consumer drone deliveries was in 2018. And now, DHL has confirmed to news reporters in Germany that it no longer intends to continue testing Parcelcopter or manufacture its own drones."
Igazából így utólag derült ki, hogy drón olyan problémat oldana meg... ami nem létezik. Sőt ez okoz problémát.
Ugye a drónnal kiszállítást gyorsnak és olcsónak állították be.
Nos... nem olcsó:
"Amazon’s drone delivery will cost the company $63 per drop"
Tehát a kezdeti baráti árak elkezdtek meredeken emelkedni és az Amazont sokkolta a felmérés amit végeztek a drón szállításról.
Kiderült, hogy az emberek teljesen okésak azzal, hogy várniuk kell három napot a csomagra... cserébe a szállítás nem lesz drágább mint maga a csomag akár. De amúgyis... nem gond várni három napot.
Külön kiemelném, hogy örülük, hogy a felmérésben a második legnagyobb problémának azt jelölték meg a válaszadók, hogy a drónt út közben akár meg is hackelhetik majd.
De visszatérve... Az Amazon épít egy központot, több mint száz munkatárssal, bevetik a "mesterséges intelligenciát", technikusokat, mérnököket... mindez k@rva drága.
Míg eközben más szállítócégek felvesznek néhány főiskolást, hogy vigye ki biciklivel a csomagot... fillérekért.
Egyszerűen... nem éri meg, se a cégnek, se az ügyfélnek. Ennyi...
Na jó még pár bónusz cikk. Ugye techkel foglalkozik sokat ez a blog, tehát bónusznak berakok még cikket arról, hogy persze, hogy maga drón technikailag is elbukott... nem egyszer:
"Amazon Drone Crashes Hit Jeff Bezos’ Delivery Dreams"
Igen, szóval a drónok maguk is lezuhannak, meg még bónusznként ki is gyulladnak meg ilyenek...
Közel tíz év és dollár milliárdok nem voltak elégek, hogy a "gyermekbetegségek" eltünjenek:
"Billions of dollars and a decade later, and Amazon’s delivery by drone program still isn’t off the ground."
"A serious crash in June prompted federal regulators to question the drone’s airworthiness because multiple safety features failed and the machine careened out of control, causing a brush fire. "
Aztán egy másik cikk ami arra utal, hogy valahogy nincs rendben az ahogy az Amazon felveszi a munkatársak... belülről omlik össze a cég emiatt.
Kiderül, hogy az alkoholista operátorok tán nem is olyan ritka jelenségek:
"The slow collapse of Amazon’s drone delivery dream"
"They told WIRED about increasing problems within Prime Air in recent years, including managers being appointed who knew so little about the project they couldn’t answer basic work questions, an employee drinking beer at their desk in the morning and some staff being forced to train their replacements in Costa Rica. Amazon says it still has staff working for Prime Air in the UK, but has refused to confirm headcount."
Plusz a vezetőknek fogalmuk sincs alap dolgokról, meg a kirúgott embertől várják el, hogy tanítsa be az utánna következőt... Igen, mintha nem a legjobb emberek megtalálása lenne a fő prioritás...