Vannak egyes technológiai magazinok amik imádják az újításokat... kritikátlanul és mint az elkerülhetetlen jövőt mutatják be... a bármit amit kitalálnak a techcégek.
Én gyakran rámutatok arra, hogy sok újítás igazából biztonság szempontjából egy vicc, de az ilyen szempontokra manapság csak legyintenek.
Node mi van egyéb szempontokkal? Pl. hogy az "elkerülhetetlen jövő" cucc... egyáltalán pénzügyileg fenntartható-e?
Most az egyik ilyen "elkerülhetlen jövő" cuccnak nézünk utánna kb. két évvel a nagy bemutató után, hogy miújság vele...
De először még térjünk vissza a közelmúltba, hogy lássuk egyesek miben látták az elkerülhetetlen jövőt:
"Itt a jövő autózása – tényleg"
"Zöld utat adtak egy robottaxi szolgáltatásnak a kaliforniai hatóságok csütörtökön, hogy San Franciscóban elkezdhessen díjat kérni az utasoktól a sofőr nélküli fuvarokért."
"Kiveszi a sofőröket a Cruise a robottaxikból, önvezető módban közlekednek San Franciscóban"
"Eddig is maguktól közlekedtek a Cruise önvezető taxijai, ám a volán mögött egy sofőrnek is ülnie kellett a biztonság kedvéért. Most megkapták az engedélyt, hogy a járművek maguktól guruljanak."
"Milliárdos üzlet lehet az önvezető taxizás"
"San Francisco 70 százalékát lefedik a robottaxik"
Most pedig lássuk, hogy miújság a "millárdos, elkerülhetetlen jövő üzlettel"?
"Rémisztően sokat bukott eddig a General Motors a robottaxijain"
"Félmilliárd dollár mínusz, csak az elmúlt három hónapban, és ez még nem minden."
Végülis milliárdos üzlet... csak minuszban...
"a General Motors leányvállalata 2018 óta közel ötmilliárd dolláros veszteséget halmozott fel, ráadásul, a lejtmenet most turbófokozatba kapcsolat, amióta San Francisco utcáin már fizetős szolgáltatást is nyújthatnak a Cruise robottaxijai."
" Ez egyébként azt jelenti, hogy naponta (!) ötmillió dolláros (közel kétmilliárd forint) mínuszról van szó. Tény, hogy a General Motors startupja inkább tekinthető egy hosszú távú kutatásnak az önvezető autózást tekintve, azonban ekkora összeget még az a cég is megérez, amely tavaly 127 milliárd dolláros globális bevételre tett szert."
A trend is bíztató...
"A 2022-es év első felében 900 millió dollár volt a veszteség, ami 300 millióval több, mint egy évvel ezelőtt. "
Persze felmerülhet a kérdés... vajon tanult-e ebből a cég? Szerinted?
"Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója azonban ezen a héten kedden kijelentette, hogy továbbra is töretlenül hisz a Cruise sikerében, amely számításaik szerint 2030-ban már évente 50 milliárd dollárt szállít majd a cég konyhájára."
Csak ugye ott van valóság úr is:
"Ennek ellentmondani látszik a tény, hogy a Cruise-nak jelenleg körülbelül 3,7 milliárd dollára becsülhető a készpénzállománya, amit az anyacég hitelezéssel további 5 milliárddal tud kiegészíteni. Azonban, ha továbbra is a jelenlegi ütemben folyatják el a pénzt, két éven belül csődbe juthat a vállalkozás."
Persze felmerülhet, hogy ha a technika tökéletes, akkor talán egyszer mégis... de nem az amúgy:
"Csapatba verődött robottaxik blokkolták a forgalmat"
"Itt a gépek lázadása? San Franciscóban csordába verődtek a sofőr nélküli autók, majd egyszerűen leálltak az úton."
Vannak akik az életüket kockáztatják és még fizetnek is azért, hogy teszteljenek egy kiforratlan technológiát, hisz az milyen menő már:
"Sérüléssel járó balesetben érintett az önvezető taxi"
"A lap információi szerint a robottaxi sofőr nélküli üzemmódban szállított épp utasokat, amikor összeütközött egy Toyota Priusszal - az ütközés következtében mindkét autó utasai megsérültek."
"Az eddigi információk szerint a Cruise önvezető autója nagy ívben balra fordulva kanyarodott a szemből, egyenesen érkező Toyota elé."
"A baleset egy nappal azután történt, hogy a Cruise engedélyt kapott rá, hogy most már pénzt is kérjen az utasoktól az önvezető autós fuvarokért. A rendelkezés értelmében arra sincs szükség, hogy a robottaxikban a cég egyik munkatársa is ott legyen, aki szükség esetén közbeavatkozhatna, azaz, az autók tényleg teljesen önvezető módban közlekednek az amerikai nagyvárosban."
Néha nemárt utánkövetni... lehet a hogy az "elkerülhetetlen jövő" cucc már rég csődbement.