Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

Sztorizgatós írás egy halálosan veszélyes magyar találmányról... is ( távoli-autófrissítések )

2020. január 15. - GABOR2

Január 8-án a tetőponton volt az iráni rakéta-konfliktus és igyekeztem figyelni a híreket. Azonban nem mindig van az ember net közelében és ezért akkor a rádiót figyeltem. Délután volt és elég fáradt voltam, amikor figyeltem a híreket, elmondták a rakétás dolgokat, aztán az agyam másra kezdett el koncentrálni, viszont a tudatalattim elkezdett jelezni, hogy kéne megint figyelni, mert olyan dolgok hangzanak el mint, "távoli-autófrissítés" és akkor elkezdtem figyelni, de már lement a riport eleje és utánna már nem mondták el, hogy mi ez az egész. Na mindegy, gondoltam majd legközelebb, de legközelebb már rövidebb hírek voltak, abba meg nem fért bele ez. Sebaj, majd a hirado.hu-n megtalálom...

Egyébként nem szeretem a Kossuth Rádiót, több dolog miatt is... Most is nemrég volt egy olyan, hogy van egy műsoruk minek címe "Trendidők", ami 99%-ban egy digitális seggny@lás. Minden szép, minden jó, minden tökéletes amit a techcégek kitalálnak. Azért már nem olyan rossz a helyzet összeségében a rádióban mint mondjuk két éve volt, de még mindig elég...ááá. Szóval volt ez a "Trendidők" és beszámolt arról, amiről már én is írtam... Az AI fog megmenteni a ráktól... Csakhogy valami kimaradt náluk... Az Itcafe-n elmondják, hogy a jó eredmények mellett voltak rosszak is, például volt olyan rákos eset, amit mind a hat orvos észrevett és a gép nem. Ezt az "apróságot" nem mondták el a "Trendidőkben" csak azt, hogy milyen klassz a cucc. Plusz ha még elmész az eredeti forráshoz, ott megtalálod, hogy maguk az alkotók nem tartják olyannak ezt a technológiát ami kiválthatna orvost, se most, se a jövőben. Hopp, erről az apróságról se volt szó. De ez csak mellékes. Vissza az eredeti sztorihoz.

Szóval később a nap folyamán egészen elfelejtettem ezt, de tán fél hatkor megint figyeltem a rádiót a rakétás hírekre koncentrálva és már megint utánna másra figyeltem, de a tudatalattim megint felfigyelt erre a távoli-autós frissítésre, de megint lemaradt az eleje, tehát nem tudom, hogy mi az egésznek a kerete, de úgy tünt, hogy tán valami verseny, vagy kiállítás ez az egész, ahol ezeket bemutatták, vagy nyertek díjakat. Viszont most nem hagytam, hogy csak ennyivel maradjak, elhangzott ugyanis két név amit felírtam a gyerekek csokispapírjára azonnal, hogy majd később azokkal megtalálom ezt a hírt.

De nem... egyszerűen valamiért amit érdemesnek tartanak a Kossuth Rádióban hosszan magyarázni, máshol a neten nincs semmi nyoma. Tehát esetleg valamilyen archívumban meghallgathatod, hogy mi volt... Január 8 + délutáni hosszabb híreknél keresd.

Viszont a két név már magában talán többet elárul mint a cikk, amit meg szerettem volna találni.

De ami a lényeg...

Valami olyasmi volt a hír, hogy volt tán egy verseny, amin ez a két magyar vállalat nyert valami díjat, vagy volt valami kiállítás. Tehát két magyar vállalatról van szó.

Amikor másodjára hallottam a híreket, az egyik vállalati képviselő, egy nő, nagyon hosszan magyarázott és leesett az arcom, hogy ezt így lenyomta... Arról volt szó, hogy ők egy magyar vállalat ami, lényegében ilyen jövő autóihoz kitalálta, hogyan lehetne felhasználói beavatkozás nélkül frissíteni... A csajszikám amit mondott 99%-ban helyes volt. Szépen levezette, hogy szerintük a jövőben sok ilyen okosjármű lesz, teli digitális-netrekötött cuccokkal... ami veszélyes mert, a hackerek megtámadhatják az autót így és... ez már halálos veszély és... ahogy most is, minden más technológiát, bizony a hackerek ezeket is sikerrel fel fognak törni, ez nem kérdés... eddig szinte még írhattam volna én is, de... aztán a vége, a végkövetkeztetés... szóval a jövőben használjuk az ő autómatikus frissítési rendszerüket és minden szép és jó lesz... What?! Talán folytathatta volna inkább logikusan tovább, helyesen... szóval a hackerek fel fognak törni sikerrel mindent, ahogy most is mindent körülöttünk és hoppá ezeket a dolgokat is hiába frissítik, akkor is sikerül feltörni őket, tehát... a jövőben az autókat is hiába frissítik ezzel a módszerrel, a hackerek így is feltörik majd ezeket is, mint minden mást, és itt jön az, hogy... igen, ez életveszélyes, még frissítéssel is. De nem, frissítéssel már mehetsz szerintük, mert az ugye megold mindent, akkor már nem kell félni, hogy meghalsz. Tényleg kiakasztó, hogy helyesen levezeti, hogy akár meg is halhatsz ezektől majd, de aztán a képedbenyomja az ő megoldásukat, ami szintén édeskevés lenne. Mindenesetre jól levezette, hogy miért lesz zsákutca az egész netrekötött, felhős önvezetőautó 99%-ig.

Ami a másik céget és illetőt illeti... ő azt mondta tán, hogy ők ugyanilyet fejlesztenek, csak repülőgépekre... vagyis repulőgépeket lehetne mindenféle közvetlen jóváhagyás nélkül frissíteni.

Nekem ez úgy hangzik mint egy újabb lehetőség a hackereknek, hogy távolról bejussanak és ha frissítés katasztrofát előzhet meg, akkor elő is tud okozni.

Az egyik, az első illető neve: Ludvig Orsolya és van vele kapcsolatban több hír is, dolgozott pl. a Mercedesnél, de semmi friss hír.

Viszont kiderül, hogy egy bizonyos NNG-nél marketingkommunikációs igazgató lett nemrég:

Az NNG pedig egy "globális autóipari szoftverfejlesztő cég". Szóval jó nyomon vagyunk.

És eljuthatunk a honlapjukra is: https://www.nng.com/?lang=hu

"Autóipari Szoftverfejlesztés"

"Célunk, hogy felhasználóink mindennapi életét könnyebbé, biztonságosabbá és kényelmesebbé tegyük a világ minden táján. Hiszünk abban, hogy az általunk fejlesztett navigációs és infotainment technológiák közelebb hozzák az embereket egymáshoz, segítik őket a körülöttük zajló események értelmezésében, ezáltal sokkal biztonságosabb vezetési élményt nyújtanak, intelligens funkciókkal."

Ó, ha annyira fontos lenne a biztonságuk az embereknek, akkor inkább arról beszélnétek, hogy nem fog sikerülni biztonságossá tenni ezeket az okosautókat.

Elvileg magyar cég, de annyira nemzetközi, hogy a honlapjuk nem ismeri az "ö" betűt, plusz a "Sajtószoba" tavalyról kemény egy hírt közölt, tehát itt se találom meg az eredeti hírt, a Facebookjuk se friss eléggé.

De íme ez az a cég aminek ilyen tervei vannak... és ha már gonoszos tervek, hogy is maradhatna ki a felhő:

"Figyelmünk középpontjában a vezetés élménye áll, így fejlesztjük a kommunikációt a sofőr, az autója és a felhő alapú szolgáltatások között, hogy ez az élmény sokkal intelligensebb és intuitívabb legyen. A világ tíz vezető autógyártójából hét a mi megoldásainkat használja, és általuk több mint 30 autómárkában vagyunk jelen. "

Mi ez, hogy a felhővel intuitívabb legyen a kapcsolat? A felhő tippelgessen, mert nem elég gyors ez az egész rendszer? Különben is ma már AI-t írnak felhő helyett...

Eleve az egész ötlet annyira csak a pillanatra koncentrálónak tűnik... szóval ők csinálnák az autómatikus frissítést... de ha ennek az egésznek egyáltalán van bármi jövője, meddig lesz elég annyi, hogy frissítést csinálsz, mikor jönnek majd elő az autóvállalatok saját frissítési mehanizmussal, vagy a nagyobb techcégek, plusz egy csomó minden mással?

De menjünk tovább, a másik embert, aki egy másik céget képvisel úgy hívnak, hogy: Kishonti László

Ő kicsit fura, ugyanis a hírben ő azt mondta, hogy az ő cégük ugyanazt csinálja mint ez az első, csak... repülőkre. Viszont ha az ő nevére keresünk rá akkor szintén kocsis híreket látunk, meg hogy mindig megmondja a frankót a jövőről (a Tesla blöfföl, az autóipar menthetetlen stb.)

A cég amiről szó van a neve mellett pedig: "AImotive"

A Wikipédia szerint... "Az AImotive (korábban AdasWorks) egy önvezető járműtechnológiai vállalat, amely az 5. szintű önvezető járművek kialakítására törekszik.[3][4][5][6][7] A vállalat megközelítését "első a látás"-ként írja le, amely rendszer elsősorban kamerákra és mesterséges intelligenciára támaszkodik a környezet felismerésére.[8][9][10][11][12][13] A technológiát úgy tervezték, hogy az autógyártók teljesen önálló járműveket hozzanak létre, amelyek bármilyen körülmények között és helyszínen működhetnek.[3][4][7][14] 2017 szeptemberében a PSA Csoport társult az AImotive-tal."

Van repülőgépes cucc is:

"Az AImotive vezérigazgatója, Kishonti László bejelentette, hogy a repülőgépipar által alkalmazott szimulációs technológiát használta a biztonság fokozására, és ez a technológia biztonságosabb önvezető autókhoz vezet, és felgyorsítja a fejlesztést is."

És akkor vagy nem figyeltem eléggé, vagy át is tért a repülőkre. Mindenesetre itt a legfrissebb hír 2017-es.

Honlap: https://aimotive.com/

Ők már nem is vesződnek magyar honlappal... mindenesetre itt sincsenek friss hírek, vagy blogbejegyzések.

Amennyire amúgy nézem a honlapjukat... ők nem úgy fogalmaznak sohase, hogy ez autókhoz van, vagy repülőkhöz, bár a nyitóképen egy autót látsz, hanem egyszerűen, hogy ők automatizált vezető rendszereket készítenek.

Eddig jutott a nyomozás. Ebből láthatod, hogy bizony magyar cégek az élen vannak veszélyes és szerintem zsákutcás "jövő technológiák" fejlesztésében, bár az nem valami megnyugtató, ha a céged egész évben, csak egy dolgot jelentet meg a "hírek" rovat alatt, szóval már lehet nincsenek is valami jól, mint pár éve amikor azt hitték meghódítják a világot.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr6715411868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KalmanBlog 2020.01.17. 02:22:34

Az nng nem a navit csinalja? attol meg nem megy falnak a kocsi - hacsak nem gps alapu vonalkovetesre epul mint a tesla, lol.
Kishontit par eve lattam eloadni, emlekszem mennyire mindenki biztos volt, h 1-2 ev es onvezetes lesz. emlekszem mennyire hulyenek ereztem magam mert foglalkoztam gepi latassal, es az jott nekem ki, h akarmennyire jo a program, egy varatlanfenyviszony siman atveri. hogy lehet, h megoldottak ezeket? mostmar tudom: sehogy.

GABOR2 2020.01.17. 12:31:17

@KalmanBlog: "hogy lehet, h megoldottak ezeket? mostmar tudom: sehogy."

Hát elég beszédes, ha egy cég mint fényes csillag megjelenik a médiába, a saját honlapjuk is tele van hírekkel, aztán egyszercsak hopp, eltünnek a médiából mintha nem is lettek volna és a saját honlapjukon is egy évben már csak egy "hír" van. Ha a cég nem is szünt meg, a lelkesedés, hogy pikk-pakk meghódítjuk a világot , meg jaj de izgi minden, az igen.

Ez a új marketing igazgazatónő is nem tudom mit csinál, a saját honlapjukat mindenesetre nem tartja karban. Persze lehet, hogy azért is van ez, mert lesz@rják a magyar piacot, külföldön próbálkoznak, csak mostmár mondjuk látják a korlátaikat, a versenytársaikat, mondjuk a kínaiakat, akik harmadáért csinálnák azt amit ők... Vagy még borzalmasabb... látják, hogy amit nyomatnak az ártani fog a világnak, nem pedig jobbá tenni, de most még ezt sokan nem látják, hát addig nekifekszenek és gyártják maguknak a pénzt.

"Kishontit par eve lattam eloadni"
Ha jól tudom te is egy vállalkozó vagy. Hát igen, gondolom elég sok ember hív meg előadásokra, ahol megmutatják neked mit akar majd nemsokára mindenki... csak adj bele pénzt előtte. És vannak emberek akik nem is azért, hogy pénzt szerezzenek annyira valamivel, mint inkább, hogy szeretnék alakítani a világot adnak is pénzt... csak sokszor nagyon rosszul látják mi a helyes cél, mert van nekik egy gyengéjük, egyfajta embertípus, aki minden vacakkal kapcsolatban képes meggyőzni őket, hogy arany.

" es onvezetes lesz. emlekszem mennyire hulyenek ereztem magam mert foglalkoztam gepi latassal,"

Látom volt immunitásod, de annyira jól beszélt, hogy valamennyire megkérdőjelezted magad.
A Tesla is ugye nem Lidar-t használ, mert az drága, sohase fog elterjedni, de olyan "szuper", hogy idén csak az első pár napban 3-an haltak meg, meg a statisztikák is mutaják, hogy sokkal rosszabb mint az ember...

"Az nng nem a navit csinalja? attol meg nem megy falnak a kocsi - hacsak nem gps alapu vonalkovetesre epul mint a tesla, lol."

A honlapjuk alapján megjött az étvágyuk.

KalmanBlog 2020.01.17. 15:51:51

@GABOR2: Ilyen meetupokra járogattam régebben, ahol az emberek elmesélik, hogy mivel foglalkoznak, az miért jó, milyen lehetőségek vannak benne, stb. Igazából szórakoztatóak ezek, néhány előadáson el is lehet gondolkodni. Ez nem ilyen pénzkalapozós műfaj, inkább a szakmának szól, hogy tágíthassuk a látókörünket. Az előadók pedig csak a pár perc rivaldafényért csinálják. Meg nyilván némi networkolés haszna is lehet, de nekem az sosem jött be. Egy ideje nem járok, de inkább csak mert nincs rá időm, egyébként továbbra is érdekelne.

Van egy trend, hogy sokan jobbnak állítják be amijük van annál, mint amit tudnak. Egyrészt van ennek egy hetvenkedés aspektusa is, másrészt pedig van az a típusú menedzser, aki maga is elhiszi, hogy mindent meg tudnak csinálni, és nem veszi észre a korlátokat, vagy átléphetőnek tartja őket a túlzott optimizmusában. Ezért jobban szeretem amikor olyanok adnak elő, akik a "lövészárokban" vannak, tehát akik maguk programoznak, és pontosabban tisztában vannak a korlátaikkal.

Amikor valaki őszintén elmondja, hogy mik a problémáik, abból lehet igazán sokat tanulni...

GABOR2 2020.01.17. 16:29:41

@KalmanBlog: " Ez nem ilyen pénzkalapozós műfaj, inkább a szakmának szól, hogy tágíthassuk a látókörünket"

Igazából a dolgok változnak és sok minden megváltozik és már nem az ami volt.

Most itt ezt úgy értem, hogy sok minden igazából reklám lett, meg marketing hülyítés miközen korábban nem volt az.

Nem is olyan régen írtam ezzel kapcsolatban:

ujtechkor.blog.hu/2019/11/19/gondolatok_a_videojatekokrol_es_a_mai_szakertoi_interjuk_ertelmetlensegerol_googel_stadia_szakertoi_

Sok korábbi ilyen szakmai fórum ma már nem nyújt értékes "színfalak mögötti" betekintést, hanem igazából az se több mint marketing hülyítés. Felhő... totál olyan ma már. Régebben még igazi informatikusokat hívtak, de rájöttek ez nem hatékony és profi eladók léptek a helyükbe akik igazából nem értenek a technikához, ahhoz igen, hogy meggyőzzenek embereket.

Látod te is tudtad, hogy szakmailag nem helyes amit az illető mond, mégis azt nyomatta. És igen, ha nem öszinte a beszélgetés, akkor az inkább forrásbevonásról szól, mégha nem is direkt. Meg valahol az esetleges ellenállás lenyomásáról, hogy fogadják el a termékét mint normálisat, mégha igazából csak félkész.

A vállalkozók egyébként az átlagnál okosabb emberek, emlékszem pl. a felhős hülyítésnek is itthon elég jól ellenálltak:

ujtechkor.blog.hu/2016/04/21/borus_kepek_a_felho_piacan

Viszont vannak akik rájuk specializálódnak és szerintem az a trend, hogy próbálnak ilyen fórumokon is meggyőzni, mert tán pont arra számítanak, hogy itt lentebb engeded úgymond a védelmet, mert arra számítasz, hogy most a tutit fogják neked mondani.

Egyébként ha nem titok... milyen ötletekről hallottál? Mikről próbáltak meggyőzni, hogy ez vagy az lesz a jövő?

Ez érdekes, mert pont ti ott vállalkozók vagytok az egyik frontvonal, ahol valójában eldöl, hogy mi lesz a jövő.

KalmanBlog 2020.01.28. 16:20:44

@GABOR2: Régen voltam utoljára ilyesmin, amióta gyerekeim vannak nem nagyon érek rá. Ha ráérek, inkább barátokkal mozdulok ki, nem szakmai rendezvényre megyek.

Ezek ilyen meetup-ok voltak, ahol eléggé vegyes, hogy mit adnak elő, viszonylag kicsi a szűrés az előadókra, viszont cserébe mindenki kb 10 percet kap öszesen. Tehát ha valamelyik előadás gyengébb, az sem sok időt vesz el az ember életéből.

Nekem úgy tűnt, hogy az előadók egy része őszinte hacker, aki csak simán előadja, hogy min dolgozik. Ezeket szerettem a legjobban.

És valóban előfordultak ezek a marketingszagú előadók is. De akkor még nem volt ezekből sok, még az AI hullám elején voltunk. Éppen akkor kezdték "videokártyára" és célcsippekre tenni az AI-t, azt hiszem ez volt amit a technológiából kiemeltek. Ami egyébként önmagában is valóban érdekes fejlesztés volt.

Az AI mögött álló technológia nem teljesen hasznavehetetlen, van értelme, és akár még pénzt is lehet keresni vele. A minták felismerésében vannak előrelépések, és van haszna is. És ebben tényleg lényegi előrelépés volt, hogy általános CPU-król GPU-ra, illetve specializált csippekre álltak át.

Szerintem egyébként simán el is hitték, hogy pár év alatt megoldják az önvezetést. Volt/van egy ilyen hurráoptimista hozzáállás az iparban, hogy mindent meg fogunk tudni csinálni akár ésszel, akár erővel. A vicc az, hogy ez az optimizmus időről időre előjön, olvastam régebbi cuccokat - 70-es 80-as évekből - akkor is azt hitték, hogy simán intelligens programokat fognak írni pár éven belül, meg lesznek szakértői rendszerek, amik jobbak, mint az emberi szakértők.

Ha belegondolsz, nagyon gyorsan fejlődött az informatika az utóbbi évtizedekben. Főleg HW területen. Szerintem most lelassult, mivel elértük a technológia határait a csíkszélességgel. És innentől párhuzamosítani kell, hogy tovább gyorsulhassunk, de az azért nem triviális feladat.

SW területen is látványos volt a fejlődés, azért megbízhatóságban sokat léptek előre a dektop oprendszerek is. Valójában még a biztonság területe is fejlődött, csak éppen a crackerek meg még többet fejlődtek... Meg lényegesen több és értékesebb célpont van, ezért fontosabb lett a biztonság kérdése.

Szerény véleményem szerint az intelligencia nem csak mennyiség kérdése, hanem lesz valami odabenn, amiről még halvány fogalmunk sincsen, és ezért a neuronok szimulációján alapuló közelítések sosem fognak emberre hasonlító módon viselkedni. Mármint lényeges kérdésekben. De akár tévedhetek is, ez csak amolyan világlátáson alapuló megérzés, amit bizonyítani nem tudok.