Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Városi önvezető taxik... akik rosszat sejtettek "nyertek"

2023. augusztus 22. - GABOR2

Nemrég volt hír, hogy önvezető taxik megkapták az engedélyt, hogy éjjel-nappal különösebb biztonsági felülbírálás nélkül szállíthatnak utasokat.

Bár az engedélyt megkapták, heves volt a szavazás, mert voltak akik rámutattak, hogy igazából nem lehet kijelenteni, hogy ez az egész biztonságos is lesz. És... úgy tűnik nem kellett sokat várni arra, hogy kiderüljön: igazuk volt.

De előbb még visszamegyünk a közelmúltba, amikor még minden olyan jónak tünt...

"Mostantól éjjel-nappal járhatnak a sofőr nélküli taxik San Franciscóban"

"Egy vitatott állami ügynökségi szavazást követően az Alphabet féle Waymo és a General Motorshoz tartozó Cruise robotaxijai éjjel-nappal fizető utasokat szállíthatnak San Francisco-szerte, ezzel megszilárdítva a város pozícióját az autonóm járműipar (AV), vagyis az önvezető autózás központjaként. Ez jelentős előrelépést jelent a születőben lévő technológia számára."

Érdekes, hogy nem a szokásos a történet... a helyi lakosság mellett maga a... városi hivatal is tiltakozott. Ki nem? Hát akinek leginkább a dolga lett volna, a "Közüzemi Bizottság". Korrupció, korrupció bébi...

"A Kaliforniai Közüzemi Bizottság csütörtökön a cégek mellé állt, néhány lakos és városi hivatal heves ellenállásával szemben."

"A közlekedési és biztonsági ügynökségek, például a rendőrség és a tűzoltóság, valamint számos lakos ellenezte a fizetős robotaxi szolgáltatás kiterjesztését. A szabályozói jogkörrel nem rendelkező ügynökségek erőteljesen lobbiztak a kísérleti járművek visszafogottabb bevezetése mellett."

"A bizottság engedélyezte, hogy a Waymo rossz időjárási körülmények között is 65 mérföld/órás sebességgel haladjon, míg a Cruise sebességét csak kedvező időjárási körülmények között korlátozta 35 mérföld/órára. Mindkét vállalat azt állítja, hogy járműveik biztonságosabbak, mint az emberi sofőrök, mivel nem hajlamosak a figyelemelterelésre, és eddig még nem okoztak életveszélyes sérüléseket vagy haláleseteket."

"A bővítés jóváhagyása előtt John Reynolds biztos a közvélemény aggályaira reagálva kijelentette, hogy bár még nincs elég adat az autonóm járművek és az emberi vezetők összehasonlítására, hisz abban, hogy ez a technológia növelheti a közúti biztonságot."

Eddig az első cikk... elindult a szolgáltatás és egyesek valamiért annyira "hisznek" a ki nem forrott technológiában, hogy rászabadítják egy nagyvárosra, ami teli van emberekkel. Vajon mi baj is lehetne ebből?

Hír, picit későbbről mint az első cikk:

"Máris gondok vannak az önvezető taxikkal San Franciscóban"

"Az indulás után nem sokkal a Cruise 50%-kal csökkenti robotaxi flottáját San Franciscóban - közölte a CNBC-vel a kaliforniai gépjárműügyi hivatal. A visszalépés hatálya addig tart, amíg ki nem vizsgálják az elmúlt napokban történt baleseteket."

Szóval, a "sokkal biztonságosabb mint az ember, úgy hiszem" robottaxik, pár nap eltelte után nemhogy egy, hanem több balesetet okoztak... És persze az engedély nincs visszavonva, csak korlátozza magát a cég kicsit. De ha meghal valaki majd, akkor mi van? Kísérlet volt, nem jár kártérítés?! A szeretteid meghaltak a "tudomány fejlődéséért"... persze a fejlődésben még nem kéne ott tartani, hogy emberek közé engedik ezeket...

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr7918199159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2023.08.23. 03:21:42

Mondjuk San Francisco esetében már nem sokat számít a dolog, úgy néz ki a belvárosa mint egy zombifilm, mindenhol beállt drogosok fekszenek az utcán vagy mászkálnak rángatózva :)

GABOR2 2023.08.23. 11:40:09

@Madarász Henrik: Igazából az önvezető taxinak sokkal könnyebb dolga kéne lennie, mert arrafele sokan nem hajlandók bemenni dolgozni, tehát a belvárosban alig vannak emberek a korábbiakhoz képest + a "zombik" nem gyorsak. Bár ha beállnak eléd és nem mozdulnak, akkor lehet elfogy az önvezetők tudománya.

Madarász Henrik 2023.08.23. 15:28:14

@GABOR2: Ezt most elképzeltem ahogy a drogos zombi beáll a taxi elé rángatózva, tiszta horrorfilm :)))

GABOR2 2023.08.23. 16:06:14

@Madarász Henrik: Sőt körbeveszik és az önvezető totál nem tudja majd mit csináljon.

gigabursch 2023.08.23. 20:31:06

Hmmmm
Emlékmás című film

Koenigsberger 2023.08.25. 08:48:19

Megnéztem az eredeti cikket is. A cég szerint mindenki más a hibát, csak ők nem. A legjobb: a szembejövő sávban ment a tűzoltó, hogy kikerülje a forgalmat és az a felelős a balesetért. :facepalm:

Erről jut eszembe: többször beszéltük ismerősi körben, hogy nagyon sok problémát megoldana, ha a KRESZ-t és a gyakorlati vizsgát X évente meg kéne ismételni. (Jó, azt most tegyük félre, hogy Magyarisztánban a népességből sokan eleve csak megveszik a jogsijukat, diplomájukat stb. Nyilván nálunk az egetverő korrupció miatt alapvetően megoldhatatlan bármilyen probléma.)

Sok bizonyítvánnyal vagy szakmai képesítéssel szemben a jogsinál ezt fölemlegetni valamiért tabu. Pedig nagyon sok birka és közveszélyes vezető eltűnne az utakról és javulna a közlekedési kultúra. A megelőzésre kéne fektetni a hangsúlyt, nem arra, hogy baleset vagy kihágás esetén majd megbüntetjük vagy elvesszük a jogsiját.

GABOR2 2023.08.25. 16:25:26

@Koenigsberger: Kéne, csak ha a vizsga 300 ezer+ akkor talán mégse. Legalább a táblákat és elsőbbségadási dolgokat újra át kéne nézni, plusz az egésségügyi oktatás ismétlése is nagyon hasznos lehetne.
süti beállítások módosítása