Egyik kedves olvasóm hívta fel a figyelmem a következő cikkre:
Őskáosz: Minden a felhőben van, nem tudnak manuálisan járatot üzemeltetni
A tegnapi giga kiesés a világban az embereket elgondolkoztatja: Jó dolog ez a felhő? Hisz leáll a közlekedés nagy része, leállnak a bankok, kórházak stb.. Jó ez így nekünk?
És vannak a felhősök és azok akik együttműködtek a felhősökkel, akik érzik, hogy elő fogják venni őket és újabb emberek lesznek akik végre valahára szakítani akarnak a felhővel... És most azt mondják neked: Késő, nincs visszaút, már minden felhőben van.
"A pénteki Microsoft-káosz kapcsán a légiközlekedési szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a felhő-szolgáltatás, ma már olyan mint a víz vagy az áram – nélküle nem nagyon lehet már létezni."
"Az egész világ átállt felhőalapú informatikára, ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy azok a nagyvállalatok amelyek az üzleti ökoszisztéma tetején állnak, olyan rendszert használnak, amit a világon mindenhonnan el tudnak éri, mert el kell, hogy érjék – mondta az Economxnek Varga G. Gárbor."
Ez a végletekben gondolkozó nyelvezet... ez a f@szi felhős, vagy a cégénél a felhő ügyben kinevezett.
Természetesen nincs minden felhőben. Az pláne nem igaz, hogy ez már 10 éve így van.
"A légiközlekedési szakértő szerint a légitársaságok, bankok, tőzsdék már körülbelül 10 éve így léteznek, ez 2024-ben teljesen normális dolog."
Ez az egész arról szól, hogy: ne érj hozzánk. Azt akarjuk, hogy minden menjen tovább ugyanúgy mint eddig. Ez az egész természetes. Természetes, hogy egy egész ország megbénul és nincs visszaút.
Azt is mondja, hogy a repterek nem tudnak megbírkozni a helyzettel, hogyha nem működik a felhőjük.
"Annyira a felhőben, az informatikában van ma már minden, hogy nem tudnak már manuálisan járatot üzemeltetni"
Egyrészt, mi ez, hogy manuális? A felhő hiánya nem jelenti az informatika hiányát... egyszerűen a gépek máshol vannak, magánál a cégnél.
Mindegy... ez se igaz. A magyar és más reptérek is tudnak még működik felhő nélkül:
"Több légitársaság manuálisan utasfelvételre tért át, ami szokatlan lehet mind az ott dolgozóknak, mind az utasfelvételre várakozóknak."
"Van több légitársaság is, akik úgy döntöttek, hogy áttérnek a manuális utasfelvételre, ami valószínűleg szokatlan lehet mind az ott dolgozóknak, mind az utasfelvételre várakozóknak. Valószínűleg régen volt már olyan, hogy bármely légitársaság bármely utast manuálisan regisztrált volna a járatán - mondta Szijjártó Péter."
"Megszólalt Szijjártó Péter a Magyarországot is érintő informatikai leállásról"
Szóval a felhősök szeretnék, hogy aludj vissza, ne tegyél fel kérdéseket.
Pedig képzeld el ugyanezt, de egy olyan vírus okozza amit nem lehet hardver csere nélkül kiírtani. Vagy egy olyan sebezetőségen át megy támadás amit eddig nem ismertek és nem egy támadás történik, hanem non-stop folyik majd és nem fog felállni a rendszer többé.
Szerintem nem természetes, hogy pl. az országunk vezetői olyan rendszert építenek ki, amit könnyen sikeresen támadhatnak és azután leáll az egész ország és úgy is marad. Az ország vezetőinek az ország túlélése kéne, hogy legyen az első, nem pedig, hogy kényelmesen érezzék magukat a felhasználók mindenáron. A pénzügyi rendszerek, a légiközlekedés, állami ügyintézés, rengeteg vállalat ami felhőben van viszont mind leáll. Ez nem normális. És nem, nem arról van szó, hogy akkor ne legyen semmi informatika. Legyen. De fontos dolgok ne legyenek felhőben, mert egyszerre ellopják a titkokat, vagy mint látjuk, megbéníthatnak országokat; és fontos dolgok neten se legyenek, mert sérülékenyek az informatikai rendszerek és azok is maradnak. Ha meg ez nem tetszik és mégis ezt csinálod tovább: Egy nap vége lesz mindennek és lesznek áldozatok, nem kevesek és végül ha túlél az ország arra kényszerül, hogy végre levonják a következtetést. Ha hallgatnának olyanokra mint én megspórolhatnánk mindezt.
Na megnéztem ki ez a Varga G. Gárbor, mert azt írja a cikk, hogy "légiközlekedési szakértő".
"Varga G. Gábor újságíró, blogger, kommunikációs tanácsadó, világutazó, az Uniomédia vezető munkatársa, az Egek Ura blog szerzője. Fut, motorozik, vitorlázik, repül, és ezeket ugyanolyan komolyan veszi, mint a hivatásait. Lehúzott pár évet a bulvárban, aztán dolgozott az InfoRádióban, a Magyar Rádióban, a Népszabadságnál és a HírTV-ben"
"Talpraesett, igényes, tájékozott, kifinomult ízlésű, jó humorú ember, aki sosem hagyja cserben azt, akinek szüksége van rá. Repülőkről, kávéról, borról, telefonokról ijesztően sokat tudó világutazóként sosem hagyja ki a DUE-tábort – többször volt csoportvezetőnk és szakmai vezetőnk -, és ettől mindannyiunk szellemi részvényindexe szárnyal. Idén a hatékony prezentációs technikákról tart mesterképzést a médiatáborban."
Vagyis nem, nem valami mérnök vagy informatikus egy repülőtéren, vagy bármiféle reptéri alkalmazott, hanem egy "újságíró", kommunikációs tanácsadó, "világutazó", nagyon tájékozódott felhő prosti... Aki világutazóként időnként repül és ezért lett "légiközlekedési szakértő". Mintha én autószerelő lehetnék, mert vezetek autót.
Ami egyébként meglepett, hogy ez az egész jót tett a bitcoinnak és társainak:
"Tépik a bitcoint és a többi kriptót a globális informatikai káosz láttán"
"Egyhavi csúcsra tépték 67 ezer dollár felett a péntek esti kereskedésben a bitcoint azután, hogy a CrowdStrike informatikai frissítése globális káoszt okozott, és ez erősítette a bizalmat a decentralizált rendszerek, illetve a kripto eszközök iránt."
Én pont fordítva gondoltam, de végülis miért ne... A telefonod műkdött tovább, tudtál bitcoin-ozni, de a bankodból nem tudtál pénzt felvenni, tehát érthető.
Ami még eszembejut most, hogy... ez egy "globális biztonsági szoftver" volt ami ezt okozta. Őszintén nem nagyon tudom mi értelme van ezeknek. Egyszerűen veszel egy hacker kit toolt és a 40 legnagyobb vírusírtó cég összes legfrissebb szoftverét tudod törni velük. Egy olyan biztonsági szoftver amit mindenki használ... semmire se jó, már rég van hozzá ezer féle megoldás, hogy kijátszák megkerüljék. Ez se kivétel nyilván. Simán lehet több kárt okoz mint hasznot hoz. Végülis csak tegnap ki tudja hány milliárd dollár értékben keletkezett kár. Valaha kellett bármelyik felhős cégnek is kártérítenie? Meg pl. írták, hogy ez a szoftver észreveszi, ha valamit ki akarnak lopni egy cégtől, de pl. most az AT&T-től vittek több mint 100 millió felhasználói adatot... észrevette, megakadályozta? Ha a cégek akik felhőbe teszik a dolgakat azt hiszik ettől biztonságba vannak... Ezeknek nem kéne szabad megadni az adatunkat.