Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Videójáték kiégés

2024. május 21. - GABOR2

A videójáték iparnak rengeteg aktuális problémája van. Mint például woke-ság amikor egy-egy játék kifejlesztése már akár több száz millió dollárba is kerülhet és ha bukik a játék akkor az egész fejlesztő cég valószínű megy a levesbe. De valahogy mégis inkább a wokeságot választják a cégek és elpusztulnak.

Viszont most ez inkább ilyen személyes írás. Írtam már róla korábban csak talán nem itt és azóta vannak újabb dolgok etéren.

Öt videójátékkal kapcsolatban írnék, amik mind mutatják, hogy gondok vannak a videójátékok körül... és ezt a fejlesztők okozzák.

Régen gyerekként a videójátékok annyira kielégítő szórakozások voltak, max. azt mondogattuk, hogy bárcsak jobb lenne a grafika, akkor álom jó játékokat lehetne készíteni. És itt vagyunk a jelenben, grafika rendben van, de... És a sok sok de.

Igazából a jelen egyik legnagyobb "de"-je, hogy pont a gyerekek közül sokan nem tudnak játszani az árak miatt, de az igazság az, ha tudnak is nem azt kapják amire szükségük lenne.

A Youtube-ot pár éve elárasztották a videók amik azt próbálják megfejteni, hogy miért nem élvezetesek ma már a videójátékok és van sok érdekes magyarázat.

Az egyik legérdekesebb, hogy maguk a fejlesztők állítólag felbérelnek pszichológusokat akiknek az a dolga, hogy segítsenek a játékokat olyanná fejleszteni, hogy minél több pénzt szedjenek ki belőled. Ez egy kidolgozott és bonyult dolog és fontos eleme az, hogy... többé ne érezd magad kielégülve, de hidd azt, hogy ha megveszed még ezt vagy azt akkor már jó leszel, de igazából sohase érd ezt el. Vagyis a pszichológus szakma tudása éppenséggel az emberek ellen van felhasználva: pénzlehúzás kielégülés nélkül és függőség kialakítása.

Évekkel ezelőtti PC-s játék ami első volt nálam a sorban ami ilyen free-to-play, live service játék volt egy ilyen űrhajós játék volt. Úgy kezdtem én is, hogy én nem költök rá. De aztán megtörtént és az is, hogy nem csak egyszer...

Az árazás az akkoriban megszokothoz képest horror magas volt, de ami azóta van...

És más szempontból is romlottak a dolgok. Mert pl. ennél a játéknál még az volt, hogy ha jött egy évforduló mondjuk, akkor kaptál ingyen, vagy valami event elvégzéséért nagyszerű ajándékokat és voltak jelentős árkedvezmények.

Plusz összességében elmondható, hogy még jól szórakoztam, bár amit akartam évekig nem kaptam meg, csak amikor már totál kiégtem. Röhej, de amiért elkezdtem a játékot, amit legjobban akartam... amikor több év játék után megszereztem végül hozzá se nyúltam.

Ennél a játéknál konkrétan két dolog az amiért tán nálam behalt a dolog. Már több mint egy éve nem játszok vele. Az egyik az, hogy rájöttem, hogy igazából tök mindegy, hogy megszerzed a nagy ágyút lényegében kimutathatatlan mértékben ad előnyt. És ez volt amiről a beszéltek egy videóban... sohase elégülj ki, de hidd azt, hogy majd fogsz. A játék egy filmre épült és a film alapján várnád azt, hogy ha megszerzed a dolgot akkor hatalmas hatalmad lesz a játékban, de igazából... semmi csak jól néz ki.

A másik pedig az eventek. Régebben evintek mondjuk három havonta voltak. Végül nemhogy non-stop lettek, hanem még vége se lett az előzőnek jött az új. És több eventes cucc is jó szervezménynek tünt és csináltad mert nem akartál erről lemaradni, mert utánna csak szószerint tízezrekért lehetett a tied később. Régebben meg sehogy máshogy se, örökre buktad.

És hiába érezted, hogy kéne szünetet tartani a játékban, sohase tetted, az egész egy kötelező "házimunka" lett és végül kiégés, de még csinálod. Csinálod de úgy, hogy amit meszeztél már ki se próbálod, "majd később", de sohase jött el a később. És amikor megkaptam azt ami legjobban akartam... ugyanez lett vele. Hozzá se nyúltam "majd később". De majd később egyszerűen otthagytam a játékot. Sohase játszottam azzal amiért elkezdtem, de végülis, őszintén... jól szórakoztam. Volt legalábbis olyan része az egésznek.

Aztán a mobiljátékok. Kettő mobiljáték. Ezeknél is még mint ártatlan újszülött kezdtem.

Ezek totális kirablás, ha úgy döntesz, hogy költesz, de ha játszól akkor is haladsz ami egy a ritka pozitívumok közül. Csak mondjuk nem azokat a karaktereket kapod meg amit akartál.

Ezek ilyen verekedős játékok és egy karakter megszerzése közel se maximumom szinten, drágább bennük mint egy PC-s AAA játék a maximális csomoggal.

Őszintén... a játékkészítők szívességet tettek nekem, mert annyira elfogadhatatlanul magas árakat szabtak meg, hogy ha lenne egy milliárdom se venném meg a karaktert amit legjobban szeretném, már csak elvből se. Alacsonyabb árakkal egy vagyont ki tudtak volna szedni belőlem.

A másik dolog meg... itt ha valami évforduló van, vagy event nincs olyan kapsz valami jelentős ajándékot, vagy jelentős árkedvezmények lennének. Nem, ha van is árkedvezmény mimimális és az is inkább az ilyen hatalmas csomagokra, tehát egy vagyont leakasztanak rólad, ha belemész az alkuba még így is. De nem, itt ha valamit ünnepelnek akkor általában talán kapsz ajándékba valami harmadrendű dolgot és semmi se lesz olcsobb, hanem a szokásos csomagokba beletesznek valami mást pluszba, jellemzően nem fontos dolgokat. Meg van ilyen, hogy " a győzelmedért itt van neked egy személyes, speciális ajánlat", ami ugyanannyiba kerül mint a nem "speciális ajánlat".

Plusz hiába fizetsz akár egy majdnem teljes PC-s játéknyi árat, a karaktert amit szeretnél így se kapod meg, hanem "az esélyt, hogy megszerezd", modjuk igazi pénzért kemény 3%-ot.

Szóval ezt elrontották tán, mert olyan magas árakat raktak bele, hogy ez inkább nagyon visszafog abban hogy költsek rájuk. Abszolút szemtelen, korlátlan kapzsiság.

És végül az utolsó előtti játék táblagépes. Ennél már tudtam, hogy "nem jó ötlet belemenni"... De annó több mint egy hónapig távol voltam otthontól és a szálláson nem volt jó hely a PC-nek csak Wifi volt és tv. A tv-ben rájöttem, hogy hiába van 100 csatorna ugyanazok a filmek mennek 99%-ban mint 20 éve. Tehát valahogy szét kellett verni az időt és belementem az újabb zsákutcába.

Először is... a reklám hazudott. Teljesen más volt az igazi játék mint amit a reklám mutatott. Rosszabb, sokkal, de mégis azért elégséges...

Ez ilyen háborús és bázis építő játék és minden közül a legrosszabb volt.

Úgy nézett ki, hogy mint minden ilyen játék egy darabig eljutsz normálisan ingyen, de aztán egészen agyat felrobbantó módon sokat kéne rá költened, hogy továbbjuss, de még ennél is többet, ha azt akarod, hogy gyors legyen a dolog. Mert mondjuk egy cucc fejlesztése egy vagyonba került, de aztán a fejlesztési idő... nem vicc: több mint egy hónap akár. De vehetsz gyorsítókat...

És itt a pokol spciális, mert: Vannak játékosok akik egy vagyont elköltöttek. Nem vicc itt már tényleg olyan emberekről beszélünk akik erre sz@r 90-es évek-et idéző játékra havonta akár fél milliót is kidobtak. Őszintén... szerintem egy részük igazából fejlesztő, mert tényleg... hacsak nem vagy hiper-szuper gazdag, vagy szuperaddiktív... nem létezik, hogy valaki ennyit költsön. És ezeket látod, mert ha megteszik, akkor mindenki kap róla értesítést, és egy kisebb ajándékot, ha szövetségese vagy. És röpködtek a több tízezer forint értékű vásárlásokról a hírek.

Na és az a lényeg, hogy kezdetbe volt mondjuk több mint 20 liga azon a szerveren amin ott voltam. Aztán a nagyok bevezették azt, hogy az első legerősebb 10 liga nem támadja egymást, és ők osszák el egymás között a pályán levő speciális épületeket amik adnak bizonyos bónuszokat meg nem támadjuk egymást stb..

Szóval ez jónak hangzik, vigyázunk egymásra, segítjük egymást...

Csakhogy a kör egyre csak szűkült az első hét, az első öt és a tegnap még szövetségesnek számító liga meg lett semmisítve, illetve akik átjöttek azok el lettek szívva. És persze minden ilyen lépésnél egy csomó játékos úgy döntött, hogy lelép.

Ez egy háborús játék, ahol másik szerverek ellen is kell küzdeni, de küzdhetsz a saját szervered játékosai ellen is. És az erős, fizetős játékosok egyre másra nem tartották be a szabályokat, de ha velük szemben nem tette valaki, akkor a büntetés azonnali, teljes "nullázás" volt.

Ami a nullázást illeti... ebben a játékban hetekig, hónapokig tart felépíteni egy sereget, de egy fizetős játékos annyival fölötte van egy nem fizetős játékosnak, hogy szinte büntetlenül el tudja pusztítani a bázisát, akinek hetekig, hónapokig tart visszaépíteni amit elveszített. A fizetős játékos egységei valószínű nagyrészt túélik, meg... ha fizetsz az újjépülés is lehet gyorsabb.

És kéthetente van olyan háborúzás másik szerverek ellen amiben elveszíthetsz mindent, de vehetsz magadnak pajzsot, hogy kimaradj.

Ami pozitív volt, hogy több ember is barát lett ott akikkel nagyon jól el tudtunk hülyülni. Viszont ezek a fizetős emberekék lényegében fokozatosan bedarálták a ligákat és egy ponton túl az előrelépés lehetetlennek tünt. Rengeteg idő és rengeteg dolog kéne hozzá, rengetegszer.

És otthagytam ezt a játékot, de tartottam a kapcsolatot a barátaimmal.

Ők egy háromnegyed év kihagyás után rábeszéltek, hogy térjek vissza mert "minden más már":

Kialakult három giga szövetség és béke van köztük, plusz a játék is rengeteget változott az előnyére, már nem kell pl. hónapokat várni egy fejlesztéssel.

És ami a játékot illeti tényleg hatalmasat változott. A korábban szinte elérhetetlen dolgok közül szinte minden elérhető közelségbe került a változtatások miatt. És fejlesztések is kaptak gyorsítókat amiket könnyen megszerezhettél és lecsökkentették a fejlesztés idejét két hónapról mondjuk négy órára. Szóval ez igaz volt, a játék sokkal felhasználóbarátabbá vált.

Viszont ami érdekes volt, hogy bár mostmár rengeteg mindenkinek volt kimaxolt bázisa és legerősebb egysége... valahogy a fizetős játékosok képesek voltak laposra verni még mindig bárkit. Sőt  a különbség még nagyobbnak tűnik mint bármikor korábban.

És őszintén nem tudom biztosan ez hogy lehetséges, de tán a megoldás például az ideiglenes erősítőknél van... amiket megvehetsz és egy ideig tesz erősebbé... aztán újra megveheted, aztán újra...

Szóval látszólag már mindenki lehet szupererős, de valahogy mégis a fizetősök még sokkal jobban erősek.

És gondolhatnád azt is: ha már játékkal mindenkinek könnyen elérhető az előrejutás: akkor nem fognak az emberek költeni rá annyit.

Na most kb. kétféle ember van: aki nem költ rá semmit és aki úgy dobálja a tízezreket a játékba mintha csak f@sná a pénzt. Ezért is gondolom, hogy a játékosok egy része igazából fejlesző, vagy azok embere, mert nem létezik, hacsak nem a felső 1% játszik a játékkal ami ott történik.

Szóval újra elkezdtem játszani és a töredék idő alatt négyszer erősebb lettem. Most viszont szuperhirtelen megint vége lesz...

Azért mert a fizetős játékosok egy része valósággal gyűlöli a többi játékost... akik elvileg a szövetségesei amikor másik szerver ellen játszunk. És ha azt mondom, hogy gyűlölet... nos ők maguk mondják. Én amúgy a két kategória között vagyok, mérsékelten fizettem, de kidobott pénz lesz.

Mert most a fizetős játékosok egy része kitalálta, hogy a sajátjukon kívül el kell pusztítani minden más ligát a szerveren. Mert a nem fizetős játékosok nagy sereget építenek fel, de megveszik a pajzsot ami megvédi őket attól, hogy ha másik szerver ellen kell játszani elveszítsenek mindent. Emiatt viszont ezen emberekék szerint erős ellenséget sorsol nekünk a gép, de a nemfizetősök nem harcolnak... ami nem véletlen mert hónapok alatt felépített seregeket elveszthetnek másodpercek alatt. 

Úgyhogy ultimátumot küldtek: elpuszítanak mindenki mást. Pár erős átjöhet hozzájuk, mindenki más, akik hónapok óta játszanak és építettek fel valamit: pusztulnak.

Szóval íme a brutálisan fizetős játék ami úgy ér véget, hogy maguk a játékosok egy része írt ki maguk körül szinte mindenkit. Aztán persze lehet látni mi lesz ennek a vége: Szinte nem marad senki játékos, és akik maradnak belehalnak majd az unalomba.

Szóval én már rég elhatároztam magamba: soha többé új mobil játék amiért nem csak egyszer kell fizetni.

És vettem nemrég egy solo PC játékot és baromi jó volt, évek óta első játék amiben nem csalódtam. Viszont az annyi, hogy egyszer-kétszer végigviszed max..

Van egy másik PC játék amit mostanában sokan nagyon szeretnek és állítólag a live service mintaképe és... tényleg jó volt. Nagyon élveztem, de... ahogy halad előre az idő és jönnek az új tartalmak úgy jönnek egyre több és rosszabb hibák a játékba, amik miatt egyre élvezhetetlenebb...

Azt hiszem maradok az egyszeri solo PC játékoknál... de azokat is lecsekkolom előbb.

És egy másik szempont ha már személyes... ezeken kívül a kiégésnek talán az is oka, hogy idősebb leszek és másképpen érzékelem az időt és egyszerűen nincs erre többé időm. Ha meg van vagy fáradtnak érzem magam hozzá,  vagy alulmotiváltnak. Bár ez utóbbi kettő inkább a játékfejlesztők miatt van.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr1218409971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandiras2 2024.05.21. 21:00:53

Egyszer fizettem játékban.
WOT-ban megvettem a PzIV schmalturmot, miután a Tier 5 ingyenes verziótól elvették az L70 75 milis csövet, és létrehozták belőle a Tier6 Schmalturm verziót. De megvártam amíg valóban leárazták 50%-ra.

bandiras2 2024.05.21. 21:05:13

Illetve előrendeltem a Subverse című csodát, mert csak.
www.youtube.com/watch?v=SZfqh88M4-I

GABOR2 2024.05.22. 01:21:30

@bandiras2: Akkor olcsón megúsztad, mert azok tán még nem voltak 2 dollár se. A hárommal nem játszottam, azt nem tudom. Ajánlom ne kezd el. PC solo játékok... nálam már csak ilyenek lesznek. Vagy... valahogy végetér majd a kiégettség. De akkor se fogok egyszerre csinálni sok mindent... Eleve többé már idő sincs rá.

Madarász Henrik 2024.05.22. 01:32:12

Hát igen, így jár minden ágazat amit bekebeleznek a nagyvállalatok, a kisebbik baj hogy le akarják húzni anyagilag a játékosokat, de mellette még megmérgezik a fiatalokat is a woke szeméttel. Ezt tették egy eredetileg a fiatalok szórakozását műfajjal, de így járt a sci-fi, a fantasy műfaj és a képregények is.

Koenigsberger 2024.05.24. 19:56:55

Én még az a korosztály vagyok, aki annak idején LAN-ban tolta a számítógépteremben (órák helyett). Másolt játékokat egy kulccsal fölraktunk az összes gépre... Más idők voltak. Még a Quake2 demójával is (3 pálya volt!!!) hónapokig toltuk multiban. Azt az élményt nem adja vissza semmi, amikor élőben ott van mindenki és hallod a reakciókat, bmegeléseket. :D Pl. mikor Starcraftban terránokkal sikeresen berobbantod az atombombát. :D

Ha jól megnézem, már az ezredfordulón kezdődött az a trend, hogy a multiplayer egy egyszerű opcióból mondhatni maga a játék lett.

Ma nekem is az időhiány is baj, meg persze a tűz is kihunyt már rég. Előszedtem tavaly a Half-Life felújított verzióját, de végig se vittem. Pedig annak idején iszonyat nagy durranás volt az is. (Később a CS is eredetileg a HL egy modja volt.)

Mobilos játékokkal nem nagyon szoktam foglalkozni. Főként pont az ilyen pénztemető vagy reklámmal tele***ott dolgok miatt. A real-time játékok meg úgy leszívják az aksit, mint útszéli a török kamionost...

VicThor 2024.05.25. 07:58:06

Ha már woke-ság meg videójáték...
Írhatnàl a "Sweet baby inc"-ről is.
Egy csomó játékot woke-á tettek.
süti beállítások módosítása