Meghírdetnek mindenféle innovációs versenyeket, amikből sorra olyan dolgok kerülnek ki nyertesen, amik mutatják, hogy bár a marketing anyagok soha nem látott lehetőségekről írnak, valahogy senki se tudja kitalálni, hogy hogyan váltsák be az igéretet, mert nincs igazi átütő ötlet.
Például kiderül, hogy igazából csak egy kisebbségnek nyújt könnyebbséget majd esetleg a cucc (pl. vakoknak), de azt is lehet valami nagy robosztus rendszer árán, amit nem fognak megfizetni profitorientált cégek, vagy hogy jó az ötlet, de olyan robosztus és nehezen megalkotható, hogy bár megkapja a díjat, de tudjuk, hogy sohase lesz belőle valóság, túl nehéz lenne és senki se fogja beletolni a pénzt. Vagy mint a mostani eset mutatja... igazi innováció nincs is, mert egy olyan dolgot csináltak meg egyesek amit már mások is, sőt mások már sokkal korábban. Meg ha nem lenne "középpontba az innováció" ezek akkor is lennének csak mint apró újítások nem lenne visszhangjuk semmi.
Nézzük is meg, hogy vajon mik nyerték a "Budapest Boat Show Újdonság Pályázatát".
A cím: A tavalyi év legjobb innovációi a hajóiparban
Figyelem, a legjobbak jönnek, tessék felkészülni, hogy eldobod majd az agyad, hogy hú mekkora újítás, ilyen még nem volt.
"A harmadik helyet, szintén elektromos hajóval, az Amper Yacht Kft. érdemelte ki. A cég a Q-Yachts Q30 modellel indult, melynek hidrodinamikailag tökéletesített, XX. század közepének klasszikus motorcsónakjait idéző testét egy mind a négy évszakban tökéletesen használható elektromos motor hajta meg."
Szóval harmadik lehetett mert... elektromos hajó... ó waó micsoda haladás, meg picit javítottak a hidrodinamikán.
Jó, mielőtt valaki lecseszne, hogy miért nézem le őket; nem erről van szó, hanem arról, hogy igazából ez nem egy agyateldobó újítás amiért innovációs díj járna. Igazából defininció szerint nem is az, csak egy kis tökéletesítés egy meglévő dolgon. Az meg, hogy elektromos a hajó.... ó waó, mióta vannak elektromos hajók?
"Második helyen végzett az RS Sailing Hungary Kft. RS21 OD Racing vitorlás hajója. Ez egy egyszerű, gyors, könnyen kezelhető új osztályt jelent a vitorlázásban, amely alkalmas daysailor vitorlázásra, és klub versenyek rendezésére is one design hajókkal, illetve oktatási célokra is kiváló."
Ez egy vitorlásocska. Klassz talán, de valami világmegrengető újdonság? Nem. Daysailor... erről az osztályról ezt írja egy vitorlázással foglalkozó oldal: "Mindannyian a bakancslistás, egzotikus vitorlás kalandokat keressük, miközben elfeledkezünk arról, hogy sokszor az egyszerűbb, hétköznapibb élmények szólnak egy életre." Meg: "egy jótékonysági árverésen vettem 500 dollárért, "
Vagyis ez egy kicsi dolog, amiből nem lesz tán sok pénz és csak nagyon behatárolt vizeken mehetnek vele, mert nem bírja a nagy hullámokat.
És az első helyezet:
"Az első helyet a hazai NARKE Jet Kft. szerezte meg NARKE the electrojet elnevezésű elektromos jet-skijével, mely a világ első sorozatgyártásra tervezett, tengeren és belvízen is egyaránt használható electrojet-je."
A kiemelt rész miatt azt mondom, hogy legalábbis a többi induló között megérdemelten nyert. Ebből még pénz is lehet, ha nem cseszik el. Szóval az első helyezet oké, bár nem ők a feltalálók, csak ők csináltak elsőre ilyen sorozatgyártásra alkalmas verziót. Ez szép, de ne felelejtsük el... lehet csak azért készült most először ilyen, mert nem volt rá igény, a jet-skisek száguldani akarnak, a másik meg; nem volt elég jó alternatíva, mert mondjuk az aksi megkorlátozza a megtehető távot nagyon. És az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem lepődnék meg, hogy még ennél a példánynál is probléma ez és nem lesz nagy piaca ezért, bár a környezetvédelem középpontba kerülése miatt talán már jobbak az esélyei. De akik maguknak vesznek ilyet inkább mást akarnak mint ez.
Azon is el lehet gondolkozni, hogy vajon mik lehettek a többi újítás, vagy inkább "újítás" ha ezek nyertek. (oké, még egyszer, az első helyezett már az a kategória ami beleférhet):
"A pályázaton az elmúlt években csak hajó kategóriát nézve, negyvennél is több jelentkező volt, melyeknél érdekes szemmel követni a szépen kirajzolódó trendeket. "
"A 2019-es pályázaton, a tavalyi évhez hasonlóan, a vitorlás hajókkal azonos súlyban voltak már az elektromos hajók, ám újabb előre lépés, hogy az idei az első év, hogy az első három helyezettbe már két elektromos hajó is bejutott."
Szóval nincs tévedés azért lettek nyertesek mert... ó waó... elektromos hajók. Amik már voltak húsz éve is. A válság miatt visszaestek, de most újra előretörnek írja a cikk.
Ezt még ezzel is meg lehet fejelni:
"Hazánkban ráadásul az elektromos hajók speciális helyzetben vannak, hiszen a Balatonon magánszemélyek nem használhatnak belső égésű motoros hajót, mely egy jelentős húzóerő az ágazatra. Ez látszik például a hazai hajókiállítások esetében is, ahol egyre szélesebb az elektromos hajókínálat."
Vagyis az elektromos hajók amiért díjak jártak, már itt vannak velünk évtizedek óta. Ez nem igazi innováció.
De voltak ám különdíjak is.
Az egyik a Hun-Yachts Kft. Corsiva 500 Tender hajója, a "legzöldebb termék díjat érdemelte ki." Vajon egy vitorlás, vagy egy elektromos hajó már nem eleve nagyon zöld, hát az autóknál is ezt nyomatják, hogy attól már zöld lesz... Mindegy.
És persze ezt a helyet se kerülheti el a... mesterséges intelligenciának nevezett valami:
"A hajók mellett nagy hangsúlyt kapnak a hajózáshoz kapcsolódó termékek és szolgáltatások, melyek a hajókhoz hasonlóan a legmagasabb színvonalat képviselik nemzetközi szintéren is. Kategóriájában első lett az Arteries Studio Kft.. A vállalat az AIRMONIQ elnevezésű vitorlás műszercsaládjával indult, melynek különlegessége, hogy mesterséges intelligencia segítségével készít hiteles, az aktuális körülményeket - a széladatokon kívül a hullámzás mértékét és relatív irányát is - figyelembe vevő polar diagramokat."
Ez is tán egy olyan dolog ami eddig is létezett csak nem mesterséges intelligenciának nevezték, meg... ehhez nagyon nem is kell meseterséges intelligencia. A díj elnyeréséhez viszont jól jön az elnevezés.