Teli van minden azzal, hogy milyen klassz lesz az IoT korában élni. Az, hogy biztonság szempontjából nullák... nem igazán kerül szóba.
Vannak viszont speciális cikkek. Például azok amik még mindig azt mondják, hogy vegyél ezerrel IoT-ot és hogy ez a jövő, viszont speciálisan a biztonsággal foglalkoznak; azt állítják, hogy majd ők fokozzák a biztonságot, ami nagyon fontos és ilyenkor bekerül egy-két mondat, ami elárulja, hogy nagy a baj.
Ime ez:
"Közös IoT-biztonsági kutatások magyar egyetemeken"
A biztonsági gondokkal való foglalkozást szépen átpasszolják a cégek.
"Az érintettek a hónap közepén jelentették be, hogy az Internet of Things rendszerek biztonságát növelő technológiák fejlesztését kezdték meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem kutatói egy közös projektben. A kutatók arra keresik a választ, hogyan lehet megfelelő egyensúlyt kialakítani a költségek és a rendszer által nyújtott biztonság szintje között. "
Sehogy, és ez majd kiderül a cikkből, hogy miért is van így... ejnye azok fránya öszinte szavak.
"A 2018. október 1-jén indult és négy évig futó SETIT projekt célja olyan technológiák kutatása és fejlesztése, amelyek az IoT biztonsági kockázatait csökkentik, és ezzel lehetővé teszik az IoT alkalmazások szélesebb körű elterjedését."
Nem fog sikerülni.
"A hálózat jövője"
Ebben a részben jön az, hogy bár katasztrofális biztonság szempontjából, az emberek mint egy zombik akkor is ebbe az irányba mennek, ez lesz "az elkerülhetetlen jövő".
"A kutatók emlékeztetnek, hogy az előrejelzések szerint 2020-ra 25 milliárd IoT-eszköz lesz hálózatba kötve, és ez számos új és érdekes alkalmazás előtt nyitja meg az utat"
"Az egyik ilyen alkalmazás a gyárak digitalizálása. Az ipari folyamatokat vezérlő beágyazott számítógépek, szenzorok és aktuátorok összekötése és internetre kapcsolása lehetővé teszi a masszív adatgyűjtést, a különböző forrásból származó adatok korrelációját és olyan adatelemzési feladatok végrehajtását, amelyek segítségével jobban optimalizálhatóvá válnak a gyártási, a beszállítási és a karbantartási folyamatok."
Ilyen optimalizációval már régóta foglalkoznak a vállalatok, az okozott kár sokkal nagyobb lesz mint az ezekből nyert állítólagos hatékonyság növekedés. Már beraktam pár korábbi cikkbe konkrét eseteket, hogy mekkora kárt okoztak ilyen gyári egységek megtámadásával és világos, hogy nem éri meg ebbe az irányba menni.
"Egy másik terület, ahol a beágyazott intelligens eszközök hálózatba kötése forradalmi változást hozhat: a közlekedés."
"A modern járművek már rendelkeznek internetkapcsolattal, a jövő járművei pedig egymással és az út menti intelligens infrastruktúrával is kommunikálni fognak."
" Az önvezető (autonóm) járművek számára szintén hasznos információforrást jelenthet az internet, valamint a közelben levő többi jármű és egyéb okos eszköz. Több gyártó központi helyen gyűjti és dolgozza fel az autonóm járműveiből származó információt, ezzel növelve az önálló vezetésért felelős gépi tanulási modellek pontosságát. Ezen modellek paramétereit aztán vissza kell juttatni a járművekbe. Mindez nem lenne lehetséges a jármű beágyazott vezérlői és a gyártó közötti hálózati kapcsolat nélkül."
Egyre inkább látszik, hogy az önvető autó is csak olyan lehet, ami netre kapcsolódilk, vagyis hackelhető lesz, vagyis halálos veszélynek teszik ki az embereket.
Aztán jöjjenek lassan azok a fránya öszinte mondatok:
"Veszéyek"
"Ám az IoT számos informatikai biztonsági kockázatot is magában rejt. Az IoT előre törését a beágyazott számítógépek és a vezeték nélküli kommunikáció fejlődése, illetve ezen technológiák árának folyamatos csökkenése teszi lehetővé. Az alacsony ár, a költségek minimalizálása azonban általában az informatikai biztonság hiányát eredményezi. Ugyanakkor, egyes IoT alkalmazásokban (pl. a fent említettekben) a biztonság hiánya fizikai és anyagi károkhoz vezethet, adott esetben emberéleteket követelhet. Ezekben az alkalmazásokban tehát meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a költségek és a rendszer által nyújtott biztonság szintje között. A nagyléptékű bevezetéshez mindenképpen szükséges az IoT eszközök árának alacsony szinten tartása, ami azt jelenti, hogy ezek az eszközök erősen erőforrás-korlátozottak is egyben. Fontos kutatási kérdés, hogy hogyan lehet a lehető legnagyobb fokú biztonságot elérni az ilyen olcsó, erőforrás-korlátozott beágyazott eszközökön, illetve az ilyen eszközökből létrehozott nagyobb IoT rendszerekben."
Na akkor... azok a bizonyos "számos biztonsági kockázatok" igazából biztosan ott levő hatalmas veszélyek, amiket nem lehet majd kiiktatni, mindig sebezhetőek maradnak ezek a rendszerek. A biztonságuk szar, még most is amikor nincs olyan sok belőlük tehát nem is olyan olcsóak, meg kedvező képet kéne mutatni magukról, hogy terjedjenek. És végül még azt is láthatnák, miért zsákutca az egyész IoT, különösen például az önvezető autók azon verziója, amik internetre lesznek kötve. Azért mert a biztonsági problémákat itt se fogják tudni megoldani és... ezért ha megcsinálják akkor emberek fognak meghalni. Sokan. Ezt az emberek észreveszik majd és... ezért elfordulnak ettől a technológiától, ezért ezek a cégek csődöt fognak jelenteni. Az emberek élni szeretnének, nem meghalni. Ez világos mint a Nap, mégis úgy tűnik, hogy ez elkerüli a figyelmét sokaknak.
Ráadásul könnyen lehet, hogy Magyarország ezt különösen meg fogja szívni, ugyanis a kormányunk nemcsak a digitális állam zsákutcája mellett kötelezte el magát, hanem a digitális gazdasági zsákutcák mellett is. Olyannyira, hogy Szijjártó Péter ezt nyilatkozta: "az önvezető járműveken múlik a magyar gazdaság sikere"
Eleve az a dinamika el fog maradni, hogy majd először a gazdagok fognak ebből kérni, mert mint korábban már párszor kifejtettem, ők sokszor jobban tájékozottabbak és tudják majd, hogy ezzel veszélybe fogják saját életüket hozni. Ezért nem fognak majd ebből kérni.