"Mélyütést kapott az étel- és italautomata-piac, sok gép leállt attól, hogy bekötötték a NAV-hoz"
"Totális káoszba látszik fulladni az étel-é s italautomaták július elejei kötelező online bekötése a NAV-hoz. Az előírás már előre megtizedelte a gépeket, nagyon sok meg akkor ment tönkre, amikor bekötötték a NAV-hoz. Az üzemeltetők veszteségekről és áremelésről beszélnek, az egyelőre balul elsült átállás nyertesei viszont már túl vannak a nagy kaszáláson."
"Tragikus a helyzet
– mindössze ennyit válaszolt az egyik fővárosi, étel- és italautomatákat üzemeltető cég ügyvezetője arra a kérdésünkre, hogy mi a tapasztalata, rendben működnek-e az automata felügyeleti egységgel (afe) felszerelt gépek."
Szóval ismét egy digitális " sikerstoryval " állunk szemben.
"a rendszer eredeti startja fél évvel ezelőtt lett volna, de akkor is csak a baj volt vele"
Fél évnyi fejlesztés ennyit ért. Pedig egy alapvetően nem high-tech van szó.
"Több üzemeltetőt is megkerestünk, kivétel nélkül arról számoltak be, hogy rengeteg a műszaki hiba, mióta betették az egységeket a gépekbe. "
"Egyikük azt mesélte, hogy a rendszer gyakorlatilag a legegyszerűbb, érmés vásárlás esetén működik csak. Akkor, ha a berendezésen van PayPass vagy papírpénzolvasó, rengeteg a hiba:
nagyon gyakran rosszul ad vissza az automata, rossz áron adja ki a terméket, nem fogadja el a bedobott pénzt, lefagy."
Megint csak a régi, utált megoldás az ami mégiscsak működik.
"Csak ez a kft. naponta 10-15 hibát regisztrál, mára az anyagi kára is jelentős lett, „jelen állapotban a hibák miatt havi 1-1,2 millió forintos bevételkieséssel számolunk” – mondta a hvg.hu-nak a cég vezetője, aki azt kérte, nevét ne írjuk le. Hozzátette, „ezt még tetézi, hogy a folyamatos meghibásodások miatt olyan partnerekkel is feszültté vált a kapcsolatunk, már-már a szerződésbontás határára kerültünk, akikkel 8-10 éve szerződtünk, és eddig teljesen problémamentesen dolgoztunk együtt”."
"Pedig elvileg ettől majd minden sokkal szebb és jobb lesz.
Évekkel ezelőtt éppen az automatákat üzemeltető cégek vezetői kérték a Magyar Ital- és Áruautomata Szövetségen keresztül a kormánytól, hogy segítsen kifehéríteni az ágazatot, szűrje ki azokat, akik sem általános forgalmi adót, sem járulékokat nem fizetnek, magyarul, legyen végre szabályozott a piac. "
És azt hitték, ha sérülékeny rendszerekre bízzák ezt a feladatot akkor majd minden jó lesz.
"A vállalkozók utólag úgy érzik, rossz lóra tettek, ők nem ezért lobbiztak a kormánynál. Azt szerették volna, ha eltűnnek a piacról az automatákat feketén kihelyező, ügyeskedő cégek. Ehelyett szerintük éppen azokat sarcolják meg, akik eddig is tisztességesen adóztak."
"Csakhogy a vállalkozók szerint a cég valamennyi panaszt, hibát elhallgatva igyekszik azt a látszatot kelteni, hogy az online egységek rendben vannak, holott ez közel sincs így. "
Igen... de azt is lehetne írni, hogy a felhős cégek igyekszenek azt a látszatot kelteni..., vagy a bankok, vagy az IoT, okosotthon stb. gyártók.
"Egyikük azt mesélte, náluk a megmaradt gépek 10 százaléka 2-3 napon belül leállt, elromlott, a Magyar Posta telefonos hibabejelentőjén egyszer sem vette fel senki a telefont. „E-mailjeinkre 10 esetből talán egyszer jött válasz, de abban sem szerepelt a megoldás. Ez hatalmas probléma!” – sorolta."
Rossz hírem van... ennek a kormánynak nincs az opciói között az, hogy ha nem oldható meg, hogy a digitális állam ne legyen sérülékeny akkor mondjuk nem megyünk ebbe a zsákutcába.
És még tart sokkal tovább az eredeti cikk.
Gondoljatok bele, ha eleve ilyen bugos a cucc... akkor egy hacker mit tud majd vele kezdeni. Juhé digitális állam!