Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Ötletek megszerzése fillérekért...(Startupok, ötletbörzék, "versenykiírások" )

2016. február 16. - GABOR2

Néhány éve felpörgött ez a kifejezés a médiában: Startup

Mit is írnak arról, hogy mi is az a Startup. Wikipédiából: A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék- vagy üzleti modell innováció jellemez. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak. A magas növekedési potenciál alapvetően a nemzetközi piacokon értendő a startup vállalkozások esetén, így a nemzetközi skálázhatóság különösen fontos eleme a meghatározásnak.

Ez mind szép és jó, de mi van a gyakorlatban, és mit is ünnepel a média a magyar startupkkal kapcsolatban?

A gyakorlat az, hogy vannak hatalmas, már évekóta meglévő cégek amik felvásárolják a startupokat. És a média ezt ünnepli... Nem azt, hogy pl. van egy magyar vállalat ami nagy jövő előtt állhat és folyatosan építik... hanem azt, hogy végre eladják. Vagyis így soha nem lesz belőlök nagy vállalat, mert a konkurenciától félve felvásárolják őket gyorsan. Ez siker lehet... azoknak akik ezért pénzt kapnak, mert főleg az első starupkat nagy pénzekért vették meg, mert pl. az eredeti nagy cégtől elpártoltak a fogyasztók és úgy tünt más lesz a jövő. De nem lett, mert felvásárolták őket és a legtöbb dolog még a nevét is elvesztette. Szóval ez a dolog azt eredményezi, hogy egyre jobban monopol helyzet alakul ki egyre több területen, mert az összes valami potenciállal rendelkező vállalatot rögtön az elején felvásárolják. Ennek azokon kívül akik kapnak egy csomó pénzt miért örüljön más? Példa erre pl. a Facebook ami ha azt látja, hogy van egy új közösségi oldal és a fiatalok használják nagy számban (reklámnak legjobban kitett korosztály) azt rögtön felvásárolja. Szóval örüljünk a monopolizációnak és hogy magyar cégből így igazából soha sem lesz semmi nagy, max. a tulajnak lesz egy csomó pénze és alkalmazotként viheti végbe amit kitalált és majd láthatja, hogy ha kicsit türelmesebb lett volna 100 többre vihette volna. Persze vannak felvásárlások amik indokoltak hasznosak(mindenkinek), de ezek nem azok. A starup jelenség amúgy kicsit talán már le is csengett, mert az igazi nagy konkurenseket megvették + megjelent a startup prostitució tömegesen... Ez azt jelenti, hogy egy csomó cég már csak azt csinálja, hogy kitalál valami ötletesnek tűnő dolgot, de igazából nem fektet bele nagyon semmit, hanem várja, hogy felvásárolják őket milliókért. Ezt felismerték már a nagy cégek és már nincseknek is olyan nagy értékú felvásárlások... Amúgy nem is bírnák a végtelenségig. Idővel azonban feltünhet valódi konkurencia akiért újra sokat fizetnének látszólag; merthogy tütrelemmel sokkal többet is elérhetnének.

Másik dolog az ötletbörzék, "versenykiírások" . Itt van egyre a példa: http://insiderblog.hu/blogzine/2016/02/12/igy-nyertek-a-big-dataval/

A legpofátlanabb ötletszerzés fillérekért. Ez az ötletbörze, "versenykiírás" a Big Dataról szólt. Miről is van szó? Nagy cégek is olvassák a marketing anyagot, hogy a Big Data a jövő. Nos ők tudják, hogy nekik van jó sok adatuk a felhasználókról, de akármennyi marketinganyagot is olvasnak a Big Dataról fogalmuk sincs, hogy mit kezdjenek ezekkel az adatokkal és mégis ebből hogy lesz nekik olyan sok lóvé amiről irnak a marketing anyagok. (hát azok sem írnak általánosságokon kívűl semmit. Igazából ez a felhő mellékterméke csak amiből pénzt akarnak csinálni valahogy.) Úgyhogy kitalálták ezeket az ötletbörzéket ahol fillérekért beszerzik az ötleteket. Van egy "fődíj", Wao egy millió forint amit egyszer kiosztanak és begyűjtenek egy csomó ötletet(amiért már semmit sem adnak, vagy csak valami kis jelképes dolgot. Nem mintha egymillió olyan sok lenne, igazából csak filléres dolog...) amiből talán milliárdokat csinálnak. És megszületnek ilyen pofátlan cikkek mint ez a "Így nyertek a Big datával".

Szóval én azt tanácsolom nézzünk kicsit a dolgok mögé is és ne adjuk el az ötleteinket fillérekért... inkább mi valósítsuk meg öket és mi keressünk rajta. Ezek a dolgok persze legyenek összhangban az újtechkor szellemiségével.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr918395788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása