Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Lelkitréning a kudarcos digitális átállás miatt

2023. február 16. - GABOR2

Képzeljétek miután megszületett egymillió cikk arról, hogy "Hogyha digitlizálod a vállalkozásod akkor a profitod 100%-kal fog nőni" az emberkék csak állnak nagy csalódottan, hogy mégsincs így.

Így hát kitaláltak erre, hogy ideje ismét lehúzni az embereket vigasztalásképpen, mert most valamiféle lelkitréninget akarnak nyújtani az okos tanácsadók.

Ja és mellékesen bevallják, hogy milyen sz@rul is jöttek ki a dologból akik hallgattak rájuk és digitalizáltak.... Mostmár ők maguk mondják, de sebaj, mert jó pénzért itt a segítség.

"Központi IT-rendszerek cseréje: változáskezelés nélkül nem megy"

Kezdjük is tán azzal, hogy hogyha hallgattál rájuk és hittél nekik, hogy majd egekbe megy a profit digitalizálás után... akkor te vagy a hibás, mert irreállis elvárásaid voltak:

"Sokszor irreálisak az elvárások is: az esetek 65%-ban a programmal kapcsolatban nem valósak a várakozások, ami szabotálja a transzformáció sikerességét."

Szóval, hogy most ezt így elmondták neked, többé ne hozd fel ezt a "jobb lesz majd miután digitalizáltunk" dolgot, mert ne legyenek irreális elvárásaid.

Aztán kiderül, hogy úgy tűnik nem igazán az emberekért van a dolog, vagyis inkább a dolgozók tömegesen rühellik a dolgot:

"Az esetek 82%-ában a munkavállalók nem megfelelő hozzáállása vagy kifejezett ellenállása miatt hiúsul meg a transzformáció. "

"Az alkalmazottak szervezeti pozíciótól függetlenül nehezen élik meg a változási folyamattal járó mélypontokat, a változás megélésének folyamata ugyanis hasonlít a gyász folyamatához."

Jaj, amikor ezek a tanácsadó foglalkoznak a kis lelkeddel...

Amúgy meg a Microsoft folyton gyászba borítja az embereket, amikor átdesignol és rendez mindent, hogy úgy tűnjön valamit érdemben frissített a rendszeren... Mit számít, hogy szinte mindenki utálja.

"Az ún. babysitting szolgáltatás is fontos változáskezelési eszköz, ebben az időszakban a támogatást nyújtó szervezet magasabb rendelkezésre állás mellett biztosít segítséget a felmerülő kérdésekkel kapcsolatban."

Ez az az időszak amikor valaki elképesztő órabérért megfigyeli a folyamatokat... Olyan sokért, hogy sok cég inkább "megoldja belsőleg". Aztán rájönnek, hogy az új szoftver nem tökéletes, így már nem is jó, és akkor jöjjön a következő és kezdődjön minden elölről...

Egy régi bullshit kifejezés egy mai cikkben:

"Érdemes ebben a fázisban kijelölni úgynevezett change champion-öket: ők a változás bajnokai, akik az első pillanattól kezdve elkötelezettek, informálisan részei a folyamatnak,"

Az is érdekes, hogy az egész digitalizációs átállás egyfajta önmagát irányító szörnyetegnek tűnik; szinte nincs alkalmazott aki kérne belőle... de kiderül nagyon vezető sincs aki jól állna hozzá... de akkor ki a t@köm rendeli el:

"Sok esetben hiányzik a vezetői támogatás is, ez áll a sikertelen transzformációk 72%-a mögött. Ilyenkor a felső- és középvezetés nem áll kellő mértékben a projekt mögött. "

Szóval a vezető valamikor belelkesül valami előadáson, megrendeli a dolgot, aztán vége a lendületnek... Talán mert annyit hallotta, hogy "Digitalizálni kell", de aztán semmi konkrét... majd valahogy találják ki a dolgozók. Aztán amikor kitalálják belekötök és repül az egész a szemétbe  és kezdődhet az egész elölről...

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr8518051110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koenigsberger 2023.02.18. 09:27:27

De sok mindent fölkavart ez bennem. :D

A változásmenedzsment is egy bullshit-témakör, mint amilyenné pl. a marketing is lett. Az alapelveket néhány eset- és hatástanulmányon keresztül ábrázolni lehetne és módosításokkal másutt is alkalmazni. De ehelyett növesztettek rá még hat kezet, három lábat meg két fejet. Úgy is néz ki az egész.

Miért költik hozzá az alapelvekhez a sok sületlenséget? Mert a bullshit-témakörökre úgy vetik rá magukat az életművészek, mint gyöngytyúk a takonyra. Nem értenek semmihez, vagy amihez igen, abban is kontárok, és itt nagyon jól lehet a zavarosban halászni, ráadásul még hangzatos titulusok is járnak hozzá.

És miért ragadnak rá az életművészek? Mert a nagyvállalati élet számos területe is szektás jellegzetességeket mutat: amit valaki magabiztosan állít, az hogy, hogy nem, igazságként van tisztelve. Akármekkora légből kapott bődületes ökörség is kívülálló szemmel. A belterjes szóhasználatot már nem is említve: gyász (na persze - vesztettél már el hozzátartozót?), a változás bajnokai (már maga a champion szó messziről bűzlik a gyomorforgatóan karizmatikus bullshittől), babysitting (tehát pelenkásnak néznek)...

És ezt úgy írom, hogy én is tanultam változáskezelést! Viszont az ilyen életművészekkel ellentétben nekem van releváns élettapasztalatom is, nem cikkekből olvastam és költöttem hozzá, amit nem értek. Eleve azért tanultam ezt a marhaságot, mert meg akartam érteni, miért nem működik az átállás.

Aztán persze megértettem, lásd föntebb.

Annyi az egész (és vegyük ki az egészből a „digitális átállás" rizsáját), hogy már az első lépésnél, vagy mondjuk a másodiknál megbukik minden, mert célt kijelölni a világon a legegyszerűbb, de reális célokat már annál nehezebb. Értsd: oké, bevezetünk egy új rendszert (digitális vagy sem), de hány ember kell majd hozzá? egyáltalán mihez értenek most és ki tanítja be őket? stb... Gőzük sincs, mert ugye erre mindig külsősök vannak kijelölve, nem akik ott dolgoztak volna egy percet is, és akik legtöbbje - voilá - amúgy se dolgozott csicska munkakörökben világéletében, tehát gőzük nincs róla, hogy a bevezetni kívánt rendszer konkrét alkalmazói (elszenvedői) hogyan viszonyulnak egy-egy „változáshoz" (ami egy szép szó arra, hogy leépítés, átszervezés, kiszervezés stb.) - meg hát alapban hülyének vannak nézve (lásd babysitting).

Nem ragozom.

A legnagyobb téveszme a change managementben, hogy néhány hónap alatt akarják megváltoztatni sok esetben évtizedek berögzött gyakorlatait. Pl. ahol ma is papíron végeznek mindent teljesen redundáns módon, és még pl. az Excelt is úgy használják, mintha papírra jegyzetelnének (komolyan saját tapasztalat), ott iszonyatos pénz- és időbefektetés lenne a tényleges digitalizáció. Na innen jön a cikkben említett ellenállás!

GABOR2 2023.02.24. 13:48:06

@Koenigsberger: Köszönönöm ezt a nagy hozzászólást, nagyrész egyetértek.

Én olyan dolgokat láttam, hogy pl. a főnök-tulaj hirtelen nagyon lelkes lett, azt hitte az új program mindenre képes, aztán kiderült, hogy nem, aztán simán csak elfogyott a lelkesedése, kiadta mégis belsős embereknek hogy oldják meg, akik mondjuk akár 95%-át meg is oldották a dolognak, de a főnök lelkesedése közel nullán volt már eddig, talált egy hibát, dobta az egészet... de aztán talált egy másik programot ami lelkesítette és az egész kezdődött elölről... De a programkészítők jól jártak, mert bár ténylegesen nem használja a cég a programjukat, havonta utalják nekik a pénzt, mert arra nem volt ereje a főnöknek, hogy lemondja őket, meg... mondta nekik, hogy szerinte mit kéne fejleszteniük, talán egyszer majd jó lesz a program a frissítések miatt. És a programokért évekig fizet, bár nem használjuk, de a valakinek csak egy óra üresjárata van (és nem is saját hibájából), már elmondja, hogy nem kéne neki fizetnie...
süti beállítások módosítása