Hi! Remélhetőleg ezután majd visszatér a blog a régi kerékvágásba... vagy még talán jobba is.
Akkor vágjunk is bele... A Tesla megint hazudott.
Ezúttal az autója hatótávjáról téli időszakban... és mivel ismerek valakit akinek van egy vadiúj Y verzió, lesz saját story.
"A KFTC azt mondja, hogy a Tesla EV-k hatótávja 50,5 százalékkal alacsonyabb lehet hideg időben, mint amit a gyártó online hirdet."
Alacsonyabb 50,5 százalékkal... most komolyan. Hogy lehet ezt komolyan venni?
Ha egy jármű hatótáva ennyit csökken, akkor... akkor az egy sz@r jármű.
És kérdezgettem az ismerősömet akinek van Teslaja, hogy miújság e téren. Amikor olyan 15 fok volt mondta, hogy "csak" 2% százalékot esett.
De aztán amikor volt talán kemény -4 fok erre-arra még tavaly, akkor már azt mondta, hogy -16%-ot esett vissza... ez tényleg így, nagyon szépen fogalmazva... komolytalan. Mi lenne ha tényleg lenne igazi tél?
Ja ezután az ismerősöm küldött egy emailt, hogy én is szavazhatok, hogy hol legyen új Tesla töltő, hogy legyen már az én közelebe is... de kösz nem.
Amikor elküldtem neki ezt a hírt inkább nem írt semmit, mert egész évben kérdezgettem, hogy megbánta-e már, hogy váltott, eddig mondogatta, hogy nem... most meg inkább semmi... beszédes. Erre tényleg nem is lehet mit mondani.
De mit mondjon egy cég ha kiderül a termékéről, hogy egy f@s igazából?
Hát mondjuk drasztikusan csökkenteni kell az árát.
Kínában az emberek annyira kiakadtak, hogy a Tesla mennyivel csökkentette hirtelen az árakat, hogy tüntettek... az árcsökkenés ellen.
"Tesla owners in China protest against surprise price cuts they missed"
Hirtelen az autójukról kiderült, hogy sokkal kevesebbet ér... és nem, ők nem különleges emberek csak mert Teslájuk van... vagy talán inkább más értelembe különlegesek mint hitték.
Természetesen globálisan nézve is sz@rul megy most a Teslának, értékének több mint felét elveszítette a cég.
Friss hír, hogy valaki 12 ezer dollárt lealkudott az árából, bár tavaly nyáron rendelte... szegény nem tudja, hogy igazából azzal járt volna jól, ha az egészet lemondja.
Ismerősömnek is Y model van...
És amúgy visszatérve a -50,5%-ra... Igazából lehet ez még ennél sokkal kevesebb is. Mert gondolj csak bele... tél van, jobban használod a fűtést pl. ami miatt a gyakorlatban még kevebb energia jut majd a motornak, bár a labor szerint "csak" 50,5% százalékot füllentett a Tesla.
"Túlzott a hatótáv kapcsán a Tesla, megbüntették"
Másik hír, hogy kiderült, hogy korábban is simán hazudtak, de ez a régebbi most derült ki:
"Kiderült: "Meghamisította" autója önvezetését bemutató videóját a Tesla"
Aztán... mi lesz ha digitalizálód a rendszámtáblákat? Hát ez:
"Feltörték az új, digitális rendszámtáblákat, bármire át tudták változtatni őket"
"Alig pár hónappal az után, hogy hivatalosan is bevezetésre kerültek a közúti forgalomban, biztonsági szakértők máris feltörték az új digitális rendszámtáblákat Kaliforniában. Szakértőknek ugyanis sikerült biztonsági rést találniuk az ezeket kibocsátó és üzemeltető cég rendszereiben, amin keresztül maguk a rendszámtáblák tartalmát is meg tudták változtatni tetszőleges tartalmúra."
Ez is egy olyan történet volt, ahol a hatóságok nagyon modernnek akartak lenni:
"Bár biztonsági szakértők már kezdettől fogva figyelmeztettek, hogy a történetnek nem lesz jó vége, és az új, digitális lehetőséggel előbb-utóbbi vissza fognak majd élni, az illetékesek nem hallgattak rájuk, és bevezették az új rendszemtáblákat - amiket most annak rendje és módja szerint fel is törtek."
Még követni is tudták ezzel a mozgást... bár van egy olyan érzésem, hogy ezt nem csak a hackerek akarták:
"Ha mindez nem lenne elég, a törés következményei közül szinte a legkisebb baj volt az, hogy így képessé váltak a rendszámtáblák módosítására és tartalmának átírására. Annál nagyobb - legalábbis az autótulajdonosok szempontjából -, hogy követni is tudták bármelyik digitális rendszámtáblával ellátott autó útját is."
És a befejezés is tipikus... befoltozták... de nem vonják vissza. Jöhetnek az újabb visszaélések. Semmit se tanultak a dologból.
"Bár az ezeket lehetővé sebezhetőséget értesítés után megszüntette a gyártó, maga a tény, hogy mennyire egyszerűen lehetett feltörni a rendszert nem túl sok jót sejtet azzal kapcsolatban, hogy a jövőben is sikerül -e majd hasonló visszaéléseket kivitelezni - akkor már nem feltétlenül fehérkalapos hackerek által."
Aztán... szintén egy hatóság, az FBI igazgatója elmondja, hogy az önvezető autókat feltörhetik majd, hogy "fizikai sérülést okozzanak" sőt a felhőjük is majd célpont lesz, de azért nem fogják ezt megakadályozni, hogy létrejöjjön, mert "maga a technológiai trend nagyszerű ".
"Terrorizmus és önvezető autók"
Aztán... jött egy felmérés, amiből kiderül pl. hogy az emberek nem igazán rajonganak az ötletért, hogy ezután autójuk után mindörökké kéne fizetniük.
"Elektromos autót akarnak az emberek, de nem akárhogyan"
"a monetizálás másik része a meglévő hardveres tételek, funkciók szoftveres lekorlátozása és havi díjas előfizetések mögé zárása (például ülésfűtés, stb.). A cégek szempontjából ez tényleg a jövőnek tűnhet, de a mostani kutatás szerint a fogyasztók ebből nem kérnek, inkább a jármű vásárlásakor egy összegben fizetnének egy-egy extráért."