Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

A digitális pénzügyek jönnek, mégha zsákutca is és nem is akarják őket

2019. március 12. - GABOR2

Érdekes világban élünk. Össze van kötve és bár nagyon messze élünk mondjuk amerikától, hála az infokommunikációnak tudhatjuk mi folyik ott. És mivel "előrébb járnak" ezért azt is megtudhatjuk, hogy jó dolog-e ha követjük őket. És most jön csak az igazán érdekes rész... ami a digitális pénzügyeket illeti, bár jönnek a hírek arról, hogy problémás, hogy nem akarják az ügyfelek, sőt ezt a magyar felmérések is mutatják, amiket korábban be is mutattam... erről egyáltalán nem vesznek tudomást itthon.

Korábban azt gondoltam, hogy a tudomásul nem vétel főleg azért van, mert mohó középvezetők erre hivatkozva akarnak prémiumot kapni, hogy beadják, hogy mindenki ezt szeretné és megcsinálják a projektet az alatt a mondjuk 5 év alatt amíg vezetők, aztán mire kiderül, hogy zsákutca a dolog már mennek is szépen tovább bezsebelve a prémiumot.

Vagy egyszerűen ők is tagjai annak a generációnak ami nem ismer alternatívát, tehát digitalizálni kell, mégha lehet is látni, hogy a megoldhatatlan sebezhetőségi problémák miatt is nagyon veszélyes fontos dolgokat netre kötni. 

Csakhogy úgy tűnik, hogy nagyon megváltozott a világ pár éve. Hirtelen egy csomó cég amiknek elvileg nincs közük egymáshoz, hirtelen teljesen másként viselkednek mint ezelőtt. Talán az egyszerre változásnak van köze ahhoz, hogy a világ vagyonának hatalmas része nagyon kevés emberé és ezek kiadták a parancsot, hogy mostantól nem a pénzszerző funkció és az ügyfélszám növelés az első, hanem ideológia támogatás.

Erről alig hallottál? Nos, Magyarországra ezekből a drámákból mainstreamen a jéghegy csúcsának a csúcsa jut csak el. Én is csodálkozok rajta, hogy pl. külföldi sajtóban és a Youtube-on mondjuk egy film, vagy egy játék kapcsán szinte csak az a téma, hogy milyen ideológiát nyomat, készül róla ezer anyag, videó, itthon pedig semmit vagy csak talán egy mondatot szentelnek neki, mintha nem is lenne ilyen vita. Pedig ez, ha mondjuk bojkottálnak egy játékot amiben a multiplayer fontos, akkor megszívhatod, ha ezt nem tudod, mert alig lesz akivel majd játszhatsz és a játék hamar kinyúvadhat, vagy esetleg a készítő sokkal hamarabb megszüntetheti a támogatását. És ezeknek a vitáknak Orbánékra nézve pozitív kicsengése lenne, de még így is alig jut ide magyarul a mainstreamen valami belőle.

Ez a tendencia elérte a pénzügyeket is. Írtam ugye a Mastercard és a Patreon esetéről, de azóta ez már kibővült a bankokra is. Vagy csak most lett ez is téma.

Ez pedig mutathat egy újabb motivációt miért nyomatják a digitális pénzügyeket és miért szeretnék a készpénzt megszüntetni... Hogy ráderőltessék az akaratukat. Egyrészről azt mondják, hogy ők egy privát cég úgyhogy azzal üzletelnek akivel akarnak, de közben birtokolják a piac nagy részét és a készpénz megszüntetésével kinyirnák az alternatívát, vagyis pénzügyileg kicsinálják azokat akiknek a politikai nézeteik nem tetszik nekik.

Kezdjük is el az újabb csokor hírek bemutatását.

Itthon természetesen csak a szép és jó megy, egy szó sincs arról, hogy pl. a politikai nézeteid miatt kizárnak majd szépen a digitális világból. Ime egy példa:

"Olyan harc indult az ügyfelekért, amely fölforgatja a hazai bankszektort"

Érted, ez mind érted van, érted harcolnak, hogy neked legyen jobb. (Bár pl. saját felméréseik mutatják, hogy az ügyfelek nem ezt kérik, dehát te csak ügyfél vagy, ők pedig média felület birtoklók, ahol megmondják, hogy szerintük te mit akarsz)

"Elkezdődött a verseny a bankok között Magyarországon is valami olyasmiért, amelyre korábban egyáltalán nem fordítottak figyelmet, ez pedig az ügyfélélmény. Egyértelműen komoly verseny indult az ügyfélélményért, ennek már látható jelei is vannak. Cikkünkben bemutatjuk azt, ami már ma is elérhető élményt nyújt nálunk, de a java csak most fog majd beindulni igazán."

"A bankoláshoz az ember általában olyan képzeteket társít, mint konzervatív, nehézkes nyelvezetű, bonyolult menüstruktúrájú kezelőfelületek, melyekben tulajdonképpen nem is az ügyfél van a középpontban, hanem a bank. Ez már jó ideje így van, és maradt is volna, ha nem jött volna közbe valami földcsuszamlásszerű változás: ez pedig az internet és az okostelefon megjelenése, mely ma már minden ügyfél kezében ott van."

Az mekkora élmény lenne, hogy miután kinyirják az alternatívát, kizárnak szépen téged a rendszerükből a politikai nézeteid miatt?

A készpénz kinyirás megy:

"Korlátozni kell a készpénzt, hogy megvalósuljon a kormány terve"

"A díjmentes készpénzfelvétel és a tranzakciós illeték megszüntetését, a készpénzben lévő vagyonokkal való "szembekötősdi" befejezését és a 300 ezer forint feletti tranzakciókra vonatkozó készpénztilalom bevezetését javasolja interjúnkban az Erste Bank vezérigazgató-helyettese"

Szóval nálunk még ez megy, és azt gondoljuk, hogy a bankok mint közművek kiszolgálnak mindenkit. Nos, itt egy videó arról, ahol mondanak több példát is, hogy politikai nézetei miatt megszüntették emberek számlavezetését. Kínában pedig, pl. olyan rendszer van, hogyha nem vagy "jó polgár" akkor nem vehetsz mondjuk vonatjegyet online. Na és ki a jó polgár? Akit a hatalom annak mond.

"The Social Credit System Is HERE, Conservatives BANNED From Banking"

A bankok itthon persze nyomatják a propagandát nekünk, hogy ez milyen jó és hogy mi ezt szeretjük, bár az ő saját felméréseik is mást mutatnak.

Olykor mivel az ellenállás, vagy nem tetszés olyan nagy, hogy muszály róla beszélniük:

 "Szeretjük a technológiát, de nem akarunk mindent a telefonunkkal irányítani"

"A munkahelyünkön is egyre több dolog válik digitálissá, egyes cégeknél az alkalmazottak a napi menütől kezdve a hőfokon át mindenről kaphatnak információt, vagy irányíthatnak a telefonjuk és egy applikáció esgítségével. Ezek a megoldások leginkább a technológia, a proptech és az igények függvénye. Fontos azonban azt is látni, hogy főleg Európában nem feltétlenül akar mindenki mindent a telefonján keresztül intézni, még akkor is ha a legtöbb dolgot leegyszerűsíti."

A " nem mindenki" igazából a többség amiről nem akarnak tudomást venni. És igen még a fiatalok többsége is. Miért is akarnák sebezhető rendszerekre bízni a pénzügyeinket. A bankokba azért tesszük, hogy biztonságban legyen. Azonkívül az is érdekes, hogy ahol több tapasztalat van a technológiáról ott jobban elutasítják. Ez már megint kiütközik.

Ezenkívül ahol már megcsinálták vissza akarnak venni belőle. Ezt is figyelembe veszik itthon? Hát nem.

"A város, ahol már betiltják a készpénzmentes boltokat"

Csak biztonság kedvéért, mert lehet, hogy félreolvastad elsőre. Nem a készpénzes boltokat tiltják be, hanem a kézpénzmentest. VISSZAFORDULTAK:

"Philadelphia városában néhány kivételtől eltekintve minden boltban, vendéglátóhelyen kötelező lesz készpénzt is elfogadni a fizetéseknél - írja a Wall Street Journal."

"Ahogy a világon egyre inkább terjed az elektronikus fizetés, egyre több helyen kezdik el felismerni az ebből fakadó problémákat is, erről részletesen itt írtunk legutóbb."

"A törvény ellenzői a kizárólag elektronikus fizetés mellett érvelnek, szerintük nem csak olcsóbb és hatékonyabb a készpénzmentes működés (nem kell nap végén lezárni a pénztárat, számolgatni a visszajárókat), de a munkavállalóikat is védi, ha nem kell nagy mennyiségű készpénz felett őrködniük."

Igen, az ellenzők, nem egy új alternatívát akarnak neked, hanem az egyiket beszüntetni és a másikat kizárólagossá tenni. Amit persze a bankok mivel ők "magáncégek" megtagadhatnak és pénzügyileg így kicsinálhatnak, ha nem tetszik nekik, ahogy gondolkodsz. És baromira kegyetlenül kicsinálnak apróságokért is akár. És indoklást se adnak feltétlenül. Találgass.

Nálunk a készpénzmentesség úgy van eladva, mint a haladás netovábbja és utópia, de ahol a legközelebb jutottak ehhez már aggódnak hogy mi lesz így. Kis dolgok és nagyok miatt is:

"Összeomolhat a készpénzes rendszer, készpénzmentes társadalommal riogatnak" 

A cím is és a nyelvezet is jelzi... nem egy buli a gyakorlatban a készpénzmentesség.

"Brit bankok és szabályozók lépéseket sürgetnek, hogy megelőzzék, hogy az ország "alvajárás közben" egy készpénzmentes társadalommá váljon. A Magyarországról nézve meglehetősen furcsa brit problémáról egy átfogó jelentés készült, a legfontosabb megállapításokat mutatjuk be."

Én pedig ebből csak néhány pontot mutatok be, mert jó sok van és némelyik szerintem apró probléma néhány másikhoz képest.

"Az Egyesült Királyság könnyen készpénzmentes társadalommá válhat 10-15 éven belül. Igaz, a skandináv országok még náluk is előrébb járnak ebben, és ahogy már korábban írtunk róla, itt is felmerültek problémák ezzel kapocsolatban."

"A britek 47 százaléka szerint személyesen nekik is problémát jelentene, ha teljesen készpénzmentesen működne a társadalom, 17 százalék elképzelni sem tudja, hogyan boldogulna készpénz nélkül."

"4 százalék mondta, hogy nem tudna szerezni, nem kapna hitelkártyát

"7 százaléknak nincs lehetősége betéti kártyához jutni"

Vajon politikai nézetek miatt is már ilyen nagy ez a szám?

"18 százalék gondolja, hogy ha az IT-rendszerek elszállnak, akkor a jó öreg készpénz ott esz velük mindig

"33 százalék mondta, hogy egyes háztartás körüli szolgáltatásokat (kertész, tkarítás) csak készpénzben tudnak kifizetni

"37 százaléknak van szüksége készpénzre arra az esetre, ha kártyát nem fogadnának el"

Hát igen, mivel ezek a rendszerek is sebezhetők, elszállhat minden. A titkosszolgálatok biztos dolgoznak az ügyön, hogy így legyen.

Az, hogy elszálljon a rendszer egyre könnyebb lesz, hisz a bankoknak nyitniuk kell a finntech felé és összekapcsolniuk a rendszerüket. Azt mondják egy rendszer olyan biztonságos, mint a leggyöngébb összetevője. És ha ez az összetevő egy okostelefon aggódhatunk rendesen. Megkapjuk akár akarjuk, akár nem.

"Fontos változás jön a fizetéseknél, szép csendben haladékot kaptak a bankok"

"Szép csendben tavaly év végén a Pénzügyminisztérium javaslatára módosították a pénzforgalmi törvényt, amivel a bankok haladékot kaptak: 2019. január eleje helyett csak szeptember 14-én válik teljes mértékben élessé a PSD2-es szabályozás, amely a várakozások szerint komolyan felforgathatja a bankpiacot - tudtuk meg az MNB-től. A fintechek március 14-én tudják meg a bankoktól, hogyan lehet rákapcsolódni a banki rendszerekre, és innentől kezdhetik el a teszteket."

Egyébként nagyon vicces és egyben szánalmas ez az egész banki digitalizáció, ahogy ömlik belőlük, hogy micsoda nagy lehetőségek vannak, mennyi sok pénzt fognak keresni a bankok és nincs más út stb., de aztán ezredszer is kiderül, hogy a gyakorlatban ez nem történik meg és az ügyfelek nem szeretik. Ez persze nem fogja megállítani, hogy akkor is tovább nyomassák a dolgot.

Itt egy áradozás, ahol persze azt is kifejtik, hogy nincs más út:

"Míg 3-4 éve a fintechre mindenki azt mondta, hogy nem kell aggódni miatta, mert nem lesz ránk hatással, addig mostanra bebizonyosodott, hogy az egész bankszektorra erős befolyással bírt - mondta el Márk Hetényi, Chief Digital, Retail and Strategy Officer, MKB Bank. A szakértő szerint azonban még most is csak az út felénél járunk és rengeteg fejlődés áll előttünk. A fizetési folyamatok során például már jelen van a fintech, de az open banking is egy olyan újdonság, amiről beszélnünk kell. Egy olyan, közepes méretű bank számára, mint az MKB, az open banking számos lehetőséget tartogat, ugyanis lehetővé teszi a hatékonyabb adatgyűjtést, és a partnerekkel való együttműködést. A közepes méretű bankoknak tehát nincs választási lehetőségük, ugyanis az új technológiák alkalmazása a sor végén az üzleti eredményben is megmutatkozik. Az új technológiák tehát növelik a hatékonyságot, segít az ügyfelek és a vásárlói szokások jobb megismerésében, ami által az azt alkalmazó cégek nagyobb sikereket érhetnek el. "

Szóval a bankok is még jobban akarnak kémkedni az ügyfelek után.

Oké szóval láthatjuk ezt a hatalmas kimeríthetetlen lehetőséget, szikrázik a levegő és hullik a pénz eső.

Egy kis valóság, hogy lássuk épp ellenkező minden:

"Miért halnak el a jó innovációs ötletek a magyar bankoknál?"   ( Én: mert nem jók. )

Megint csak egy cikk ami bevallja, hogy a korábbi igéretek mind hamisak voltak, nem volt bevétel bumm, meg egyebek, de... itt az új módszer és mostmár aztán tényleg.

De nézzük is csak a beismerést:

"Számosúj ötletet látunk ügyfeleinknél, de ezek megvalósítása komoly gondot okoz. Az ötletek mindössze elenyésző része állja meg helyét üzleti tervként, hiszen a hatalmas IT-beruházások mellé általában alacsony bevétel, illetve bizonytalan piaci felvevőképesség társul."

De még csak a felénél járnak, ja...

De megintcsak reménykedhetsz, hogy oké azt gondolták, hogy ez a jó, de most hogy látják, hogy nem, hát visszafordulnak. Ismét itt egy történet arról, hogy nem akarnak:

"Visszakövetelik az ATM-eket a világ egyik leginkább készpénztelenített országában"

"... nem mindenki örül: egyes ügyfelek az eltűnő ATM-eket és bankfiókokat visszakövetelik, a Lloyds azonban egy másik megoldást eszelt ki."

"Fogyasztó csoportok és politikusok is felszólaltak a készpénzhasználók nevébn: a bankoktól azt követelik, mindenkinek legyen lehetősége könnyen hozzáférni a készpénzhez, mert van, ahol nincs alternatívája a bankjegyeknek és érméknek. Az eltűnő ATM-ek és bankfiókok miatt ugyanis egyes településeken nehéz készpénzhez jutni."

"A Lloyds azonban most egy cash-back pilot-programot indított, amelyben díjat is fizetnek azoknak a kereskedőknek, akik hajlandóak az ügyfeleknek készpénz-visszajárót adni a kártyás fizetéseknél. "

Na ez aztán biztos megoldja a problémákat...

A újabb ötletek árja nem áll meg, hiába vannak a korábbi rossz tapasztalatok, de talán lassan azért úgy vannak vele a bankok is, hogy párszor megszívtuk, legalább a legújabbakat ne szopjuk már be:

"A pénzügyi szektor még nem érzi a mesterséges intelligenciában az erőt" ( Én: a "felhő ereje" után itt van ez is mostmár?! )

"Hiába hozná az eredményeket, nem alkalmazzák az AI megoldásokat."

Hát persze, hogy hozná az eredményeket, pont mint az előzőek... amik nem hoztak semmi jót amit ígértek. Úgy tűnik a meggyőzési mintázat ugyanaz, amivel egyszer már beszopatták a bankokat.

"Az Oracle és az Association of International Certified Professional Accountants legújabb felmérése kimutatta, hogy a pénzügyi szakemberek nem rendelkeznek a legújabb AI innovációk alkalmazásához szükséges digitális készségekkel, ezzel pedig negatívan befolyásolják a bevételi eredményeket."

"A 700 pénzügyi vezető megkérdezésével készült globális felmérés szerint az AI alkalmazása és a bevételek növekedése közötti egyértelmű összefüggés ellenére a vállalatok 89 százaléka nem vezetett be mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat a pénzügyi folyamataiba, és a pénzügyi szakemberek csupán 10 százaléka állította, hogy rendelkezik a szervezet digitális átalakulását elősegítő készségekkel."

"mint az AI vagy a blokkláncok, növelik a hatékonyságot, javítják a pontosságot, illetve mélységi betekintést nyújtanak az adatokba. "

A bankok egyik fő feladata épp ez már több száz éve. Elemezni az ügyfél ötletét, pénzügyi helyzetét. Ebben profik. Ehhez nagy intelligencia kell, amit lecserélnének néhány pénzügyi mutatóval, statisztikával működő, AI-ra emlékeztető cuccra. Ez baromi nagy kockázatot jelent, a hibás döntések garantáltak.

Kiváncsi vagyok mikor jön el -ha eljön- a pillanat, hogy belátják ezekre semmi szükség, még maguknak a bankoknak se áll érdekében. Ha a saját kutatásaiknak megfelelően döntenének már leálltak volna ezekkel.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr714684346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása