Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

A demokráciát fenyegető egyik legnagyobb veszély: az online szavazás

2018. augusztus 09. - GABOR2

Ideje végre körüljárni ezt a témát általában is, meg írni a cikkről ami kiverte nálam a biztosítékot, hogy megírjam ezt a cikket.

"Mobilappal is szavazhatnak idén az amerikaiak"

Na mi van, nincs para orosz hackerektől? Úgy tűnik.

Megtudhatjuk, hogy ez a módszer csodás és csak a jó csak a jó.

"Ha minden digitalizálódik, akkor miért pont a választás ne költözne át a mobilokra és az internetre? "

Majd mindjárt kifejtem, hogy miért, ami amúgy olyan világos mint a Nap, ha az ember komolyan foglalkozik a témával.

"Ugyan első hallásra sokak számára első világbeli problémának tűnhet, hogy nem lehet mobilappokon keresztül szavazni a választásokon (főleg ha még nem kellett órákat sorban állniuk a legfontosabb demokratikus joguk érvényesítése érdekében), de szinte magától értetődő a lehetőség létjogosultsága, továbbá a demokrácia számára kínált előnye."

A vérnyomásom... ezt olvasni... áááá.

"Két nagy érv van a mobilos választás mellett: egyrészt szimplán csak növekvő állampolgári igény van erre a lehetőségre, másrészt pedig ha az emberek a választás napján az otthonukban, egy-két perc alatt elintézhetnék a szavazást, akkor nagyban nőhetne a szavazatot leadó polgárok aránya. Az utóbbi kulcsfontosságú az országok demokratikus működésének fenntartása érdekében."

Szóval az egyik érv egy felszínes vágy a másik meg... b@sszus ilyen az amikor valaki nem lát valamit ami épp ott van az orra előtt, vagyis az egyik legnagyobb ellenérvet látja érvnek.

"Éppen ezért Nyugat-Virginia állam bejelentette, hogy a novemberi időközi választásokon az USA-ban elsőként lehetőséget fog biztosítani egyes polgárai számára a mobilappon keresztüli szavazásra."

"Egyelőre és elsősorban a külföldön szolgálatot teljesítő katonák élhetnek majd a lehetőséggel, bár az érintetteknek továbbra is lehetőségük lesz a papíralapú voksolásra."

Ez a cikk rendkívül idegesítő és 1-es mégha a végére javít is valamennyire. Hozzáteszi, hogy itt van valami lényegtelenségen, a biztonságon aggodalmaskodó valaki; ez a cikk egyetlen értelmes része még én is írhattam volna:

"Természetesen nincs mindenki elájulva a mobilos szavazás ötletétől. Joseph Lorenzo Hall, a Center for Democracy and Technology nonprofit szervezet technológiával foglalkozó főmunkatársa szerint szörnyű ötletről van szó.

Ez egy internetes szavazás, ami az emberek borzalmasan sebezhető eszközein és az ország borzalmasan sebezhető adathálózatain keresztül történik, nehezen biztonságossá tehető szerverek közreműködésével. Ráadásul még papíron sem marad nyoma a szavazatoknak

– részletezte az aggályait Hall."

Szóval akkor járjuk körül kicsit miért is lenne rossz ötlet az online szavazás az ország legfontosabb közügyeiben, mint például az országgyűlési választás.

1. Mivel ez egy technológiával foglalkozó blog kezdjük is természetesen azzal, hogy hackerek veszélyeztethetik a szavazást. Ha okostelefonon keresztül történik akkor főleg, mert az a biztonság szempontjából nulla, de amúgy is. És ilyenkor a hackerek lehetnek más országból való profi titkosügynökségi emberek akik bizony meg tudják csinálni. És mivel nincs papír, nem marad nyom.

2. Ha nem is hackelik meg a szavazást, akik veszíteni fognak azt fogják mondani, hogy de igen, meghackelték és ebből az országban felfordulás lehet. Sohase lesz teljesen nyugalom ha egy ilyet elültetnek az emberek fejében és akkor már az se lehet, hogy oké akkor számoljuk újra, ott vannak fizikai valójukban a szavazócédulák és ez majd lezár minden vitát.  Vagyis az online szavazás destabilizálná az országot.

 

3. Tegyük fel, hogy minden tökéletes informatikai oldalról... A rendszert nincs hacker aki meghackelhetné. A dolog akkor is tönkreteszi a demokráciát. Hogyan? Mit is írt a cikkíró mint érv:

"az emberek a választás napján az otthonukban, egy-két perc alatt elintézhetnék a szavazást,"

Az, hogy így folyik a szavazás ahogy most, az nem véletlen, egy fejlődés eredménye, a fejlődés során kiszürhetővé válták csalási módok. Ha mobilappal ezután bárhol szavazhatunk akkor lehetőség nyílik újra "hagyományos" csalások elvégzésére modernizált módon.

Például, egy elképzelt forgatókönyv szerint a közfoglalkoztatótakat dirigáló vezető szépen megkéri a beosztotjait, hogy ott előtte adják le a szavazatokat a "jó" helyre, úgy hogy lássa. Vagy pl. a cigányoknak viszik a kajákat a szavazás napján és akkor szépen megkérik őket, hogy akkor most itt rögtön előttük, úgy hogy ők látják szavazzanak. Ki tudja hány emberrel lehet ezt megycsinálni, de pár száz szavazat is döntő lehet. Vagy pl. mivel egyre nagyobb a politikai hisztéria majd a "törzsi" nyomás megköveteli, hogy fényképezd le, hogy te kire adtad a szavazatot. Vagy mivel okostelefonokról van szó lehet nagyban gondolkodni, lehet majd csinálni arra is appot, hogy jelezze mit nyomkodtál a képernyőn és több százezer emberről tudni mit nyomot. Meg egyébként is... hol van anonimitás ha okostelefonon szavazol... tényleg elhiszed, hogy majd nem tudják beazonosítani. Hol voltál az elmúlt években?

Most megteheted, hogy nem törődsz külső nyomással és titokban arra szavazol akire valóban akarsz, az okostelefonos szavazásnál ennek vége lenne.

Persze lehet olyan verzió is, hogy online szavazás, de ugyanúgy be kell menned és ott gépnél szavazni. Vagyis nem lesz kényelmesebb, be kell menned ugyanúgy, csak az adatfeldolgozás lenne esetleg gyorsabb. De cserébe ott is folyton azzal vádolna az ellenfél, hogy csalással győztél és éppenséggel lehetőség is lesz csalásra.

A demokrácia megkövetel ennyi kényelmetlenséget.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr414171897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.09. 17:45:09

Írtál pár baromságot, de sebaj. Viszont helyenként egyetértek, nem túl jó ötlet a netes szavazás. Részben a hackernek nevezett rosszfiúk miatt, részben meg azért, mert ha biztonságosnak tűnő módon csinálják, akkor az anonimitás veszhet el. (Pl. e személyihez tartozó kulccsal alárva a szavazat)

GABOR2 2018.08.09. 19:03:07

@Le a spammerekkel: De mivel nem értettél egyet, az is érdekel.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.09. 19:42:28

@GABOR2: pl most is követelhet képet bárki a kitöltött szavazólapról. Mivel függöny mögött szavazol, észre sem veszik, meg különben is kinek, mi köze hozzá? Igaz, nehezebb kényszeríteni, hogy arra szavazzon, akire te akarod. (kiragadott példa)

GABOR2 2018.08.10. 09:54:31

@Le a spammerekkel: Ez egy jó észrevétel. Nem rég van az, hogy az emberek HD felbontású fényképezni képes telefonokkal mennek be a szavazófülkébe. Kell hozni egy szabályt, hogy addig a pár másodpercig amíg szavaznak a fülkében, meg kell válniuk a telefonjaiktól. Ezzel tettünk egy lépést a jó irányba, mindenesetre sokkal könnyebb ezt megoldani, mint bármi más okostelefonos megoldási alternatíva. A szavazó lap lefényképezését is lehetne büntetni, ha valaki megtenné mégis.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.08.10. 10:32:31

A legjobb, ha marad a hagyományos szavazási rend.

Én a leveles szavazást is megszüntetném.

Zöldelve 2018.08.10. 10:33:20

Az elektronikus szavazás nem csak jó, de az egyetlen épképzláb jövőkép. Nem az a megoldás, hogy a jelenleg fellelhető hanyagság nem lehet sem ok, sem ürügy arra, hogy ez ne terjedhessen el. A technológia rendelkezésre áll akár arra is, hogy hekkelhetetken legyen, akár arra is, hogy komprommitálhatatlan legyen és valóban titkos (blockchain). Innentől kezdve akarat kérdése jól csinálni - ez nem jelenti azt, hogy nem lehetne rosszul csinálni. De erre tud garancia lenni az open source - és nem a titkolózás vagy a magyar stílusú "közbeszerzés". Ez a cikk nem más, mint riadalomkeltés, negatív hangulat. Mellőz minden szakmaiságot. Amivel viszont egyet kell értemem, hogy ha rosszul csinálják és szándékosan beleépítik akár a technikai, akár a social-engineering backdoorokat, akkor egy olyan félanalfabéta társadalomban, mint a magyar, komoly kockázatokat hordoz, különösen egy autokráciában.

GABOR2 2018.08.10. 11:16:19

@Zöldelve: Az a helyzet, hogy a legeslegeslegeslegjobban védett rendszerek is elbuknak. Másrészről, szerintem mintha a 3. pontot el se olvastad volna mert az abszolút technikán kívüli probléma.

Persze vannak emberek akiknek érdeke, hogy csalhassanak. Pl. akik ma olyanokat írnak, hogy " akkor egy olyan félanalfabéta társadalomban, mint a magyar" azok rosszul állnak nekik jól jönne a csalási lehetőség, persze az USA-ban meg tombolnának, hogy csak hackeléssel győzhetet Trump. De ez is csak egy érv amellett, hogy ne legyen digitális szavazás.

CSOKKI MÁLNA 2018.08.10. 11:54:14

Egy választás után a vesztes fél mindig csalást emleget jelenleg is. Na most ennek intenzitását emeljük négyzetre , ha adott a netes szavazás lehetősége..
Plusz a szavazás napján az szavazatvadász aktivisták dolga is könnyebbé válik. Nem kell elcipelni a pénzért szavazót a szavazókörbe, hanem fel lehet csengetni hozzá, és ott melegében nyélbe lehet ütni az üzletet..

Zöldelve 2018.08.10. 11:54:43

@GABOR2: Nos, ha nem lenne félanaéfabéta a magyar társadalom, nem itt tartanánk, és nem lehetne fél zsák krumplival megvenni egy fél országot. És pont hogy ez tudná kizárni a csalás lehetőségét. Valamint nem, a legjobban védett rendszereket nem törik fel, de arról nincs szó a médiában. Összemosod a technikai hekkelést a crackeléssel és a social engineering-el. Az USA kapcsán ez utóbbi történt valószínűleg. A magam részérő nem engedném választani a digitális analfabétákat, de ez sajnos diszkrimináció, és nem is elég, mert a attól, hogy valaki látszólag tudja használni a technikát, még simán félrevezethető pár olcsó trükkel. Az intelligencia sem garancia a világban való eligazodásra, ahogy a lexikális tudás sem. De sajnos pont azért adna plusz lehetőséget a csalásra egy ilyen rendszer itt, mert erős a social engineering (zsák krumppli) alacsony a digitális készségszint.

CSOKKI MÁLNA 2018.08.10. 11:58:37

@maxval balcán bircaman: Alapvetően én is, viszont határon túliak miatt szükség van rá..

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.10. 12:07:02

"Ha nem is hackelik meg a szavazást, akik veszíteni fognak azt fogják mondani, hogy de igen, meghackelték és ebből az országban felfordulás lehet. Sohase lesz teljesen nyugalom ha egy ilyet elültetnek az emberek fejében és akkor már az se lehet, hogy oké akkor számoljuk újra, ott vannak fizikai valójukban a szavazócédulák és ez majd lezár minden vitát."

Nálunk április 8-án nem volt online szavazás, nem volt, nem is lehetett hekkelés, mégis az ellenzék csalásról ajvékolt.

Mivel az online szavazást technikailag igenis meg lehet csinálni csalásbiztosra - pl. korábban említette valaki a blockchaint -, erről az oldalról nem látom semmi akadályát.

Azt már inkább gondnak látom, hogy ezáltal sokkal több lesz a bizonytalan szavazók által leadott impulzív szavazat. Elég a választás előtti napon bedobni a médiába, hogy Orbán Viktor vagy valamelyik ellenzéki politikus szalámit lopott a teszkóban, és máris ellene szavaznak majd azok, akik egyébként ugyanezért már lusták lennének elmenni a szavazóhelyiségbe.

A szavazás legyen egy felelősségteljes aktus a szavazó részéről, járjon valami kis mértékű erőfeszítéssel is, ami kiszűrné az nem komoly szavazók jó részét. Nyilván nem órákig tartó sorbanállásra gondolok, de arra igen, hogy amíg a pógár elbattyog a szavazóhelyiségbe, kissé elgondolkodik azon, kire és miért akar szavazni.

A hagyományos szavazással - ahogy más is írta - megfelelő akarat esetén könnyebben kiszűrhetők a láncszavazásos vagy egyéb csalások is.

Jakab.gipsz 2018.08.10. 12:16:40

@GABOR2: Fején találtad a szeget ! Tökéletesen igazad van, azért mert egy feltörhetetlen rendszer nem létezik, kettő, mert még a személyes részvétel mellett is előfordulhatnak szabálytalanságok, éppen ezért van szükség, nyitott társadalmi ellenőrzésre, úgy ahogyan mi is csináljuk.

GABOR2 2018.08.10. 12:30:07

@Zöldelve: Amerikában pedig elterjed, hogy mutasd meg, hogy kire szavaztál, fényképezd le, mert ha nem teszed... Ott van ez az új definició ez a "törzsi szerveződés" és ezt éppen a haladók követelik meg egymástól és nem "vidéki parasztok". Szóval másként ott is van ilyen és őket nem lehet elmaradottsággal vádolni.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.10. 14:00:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: travi köcsög, azt ugye tudod te is, hogy "törvényesített" csalás történt, mivel a vàlasztási törvényt, a körzeteket, mindent magatokra szabtatok. (Nem kérdés)
Arra vajon emlékszel, hogy ezen felül ahol csalásról beszéltek, ott okkal merült fel a csalás gyanúja?
Akkor vajon hol voltál, mikor a tetves, csaló csürhétek az összes olyan helyen csalásról óbégatott, ahol nem az új nyilas párt jelöltje nyert??

GABOR2 2018.08.10. 14:23:25

@Le a spammerekkel: Ajjaj hevülünk... Nem szeretnék törölgetni kommenteket, több tiszteletet egymásnak. Most képzeld el magadnak, hogy csak kis különbséggel nem nyerne a kedvenc pártod és azt mondanák, bocs online szavazást nem tudjuk újraszámolni. Már ez a hozzászólásod is mutatja emberek tömegeinek a reakcióját. Egyszerűen nagyon rossz lenne mindenkinek bevezetni ezt, mert még ha nyerne is valaki így mindig inogna a helye, mert folyamatoasan csalással vádolnak akár csalt akár nem.

CSOKKI MÁLNA 2018.08.10. 14:29:23

@Le a spammerekkel: Azok a körzetek már rég nem fedték a valóságot. pl. Pest megye a módszerváltás óta egy milliósra duzzadt, mégis ugyanannyi szavazókörzettel rendelkezett, mint '90-ben..

2018.08.10. 14:45:06

Ahol nem értik a demokráciát, ott a szavazás csak egy technikai probléma, amiben simán meg lehet kerülni a szabad akaratot. A szavazás anonim. Ha mindenki elektronikus úton szavaz, a névtelenség is eltűnik és már arra sem kell energiát fordítani, hogyan zsarold meg az embereket (meg a szavazatszámláló bizottság tagjait).
süti beállítások módosítása