Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Az Ipar 4.0 egyszerűen nem életképes

2021. április 20. - GABOR2

Az Ipar 4.0... amikor ezer kilóméterről élőben sasolják a termelést, amibe távolról beavatkozhatnak neten keresztül, ha valami nem 1000%-ig hatékony.

Mi lehet ezzel a baj? Nos, van több is, de ami eleve halálra ítéli, az a megoldhatatlan sebezhetőség probléma, vagyis az, hogy a hackerek sokkal több kárt okoznának, mint ami pénz maradna az állítólagos hatékonyságjavulás miatt.

Ma is hozunk erre egy példát, de vannak korábbi írásaim között több nagyon jó példa is, viszont előtte egy kis bullshit.

Ugyanis megint itt van egy cikk ami semmit se vesz észre az ilyen jellegű problémákból.

"Óriási fejlődés előtt áll a mobiltechnológia"

Fő téma nyilván az 5G. Hogy az mennyi mindenre jó lesz, bár most konkrétan az ipart kihagyják, de az Ipar 4.0 is 5G-t használna.

Van itt egy olyan alcím, hogy "Az 5G előnyei". Mondanom sem kell, nem találtam olyan alcímet, hogy az 5G hártányai, vagyis "nagyon kiegyensúlyozott" tájékoztatást adnak megint.

"Az 5G által kínált előnyök túlmutatnak a jelenlegi termékeken és szolgáltatásokon. Sokan hajlamosak ott leragadni, hogy az 5G segítségével majd gyorsabban tölthetőek le a 4K filmek, vagy szebb lesz a Netflix képminősége, és a mobil később merül le." 

"JELENLEG NAGYON ÚGY TŰNIK, HOGY AZ ÚJ TECHNOLÓGIA A KOMMUNIKÁCIÓ ÉS A SZÓRAKOZÁS MELLETT JELENTŐS HATÁST GYAKOROLHAT AZ OKTATÁSRA, A SPORTRA, A KÖZLEKEDÉSRE, AZ EGÉSZSÉGÜGYRE ÉS MÉG A KÖRNYEZETÜNK VÉDELMÉRE IS.  "

Tényleg nem értem miért maradt ki ezúttal az ipar... talán rájöttek végre, hogy zsákutca?

De látod ott van, hogy közlekedés... és máris jön egy elég fenyegető dolog:

"Ma már világosan látszik, hogy 5G nélkül az önvezető közlekedési eszközöket elfelejthetjük."

Magyarán... az önvezető autók bár meg lennének enélkül is, de azok akik döntéshozói pozicióba vannak, egy olyan jövőt akarnak ahol az önvezető autók neten vannak és... alighanem felhőben.

"Ehhez szükség van arra, hogy a közlekedésben részt vevő járművek folyamatosan kommunikáljanak egymással. Tudniuk kell egymás pozícióját, egymás útvonalterveit, azt, hogy mikor ad gázt, és mikor fékez egyik-vagy másik. Mindent. Hogy ennek értelme legyen, és megfelelőképpen működhessen, ahhoz három dologra van szükség: Elképesztő stabilitásra, nagyon gyors adatátviteli sebességre, és igen alacsony késleltetésre."

Vagyis ők is sebezhetőek lesznek hackertámadásokkal szemben és azok is maradnak végig... vagyis az elképzelés egy zsákutca.

Van itt egy olyan szám ami szerintem eléggé a mese kategória:

"Az Omdia nevű piackutató cég előrejelzései szerint 2030-ig a különféle ipari-gazdasági vállalatok és társaságok körülbelül 31 000 milliárd dollárt költenek majd 5G-vel kapcsolatos termékekre, szolgáltatásokra."

"Emellett aprópénznek tűnik, de azért még ott vannak a végfelhasználók, azaz az átlagemberek, akik az analízis értelmében 3500 milliárd dollár értékben vesznek majd igénybe 5G-s megoldásokat globálisan az elkövetkező tíz évben. "

De hagyjuk is inkább a bullshitet, nézzünk inkább egy kis valóságot:

"Sajthiányhoz vezetett egy zsarolóvírus-támadás"

"Kiürültek a sajtpolcok a holland szupermarketekben, miután egy logisztikával és ételszállítással foglalkozó céget zsarolóvírus-támadás ért."

"A történtek hátterében cyberbűnözők állnak, akik zsarolóvírus-támadást hajtottak végre az ételszállítással és logisztikával foglalkozó Bakker Logistiek cég ellen. A történtek hatására a vállalat leállította a számítógépes rendszereit, és tollat, valamint papírt kezdett használni."

Ó, vagyis bár nagyon modernek akartak lenni, de mégis a netrekötöttségük és a sebezhető voltuk odaveztetett, hogy "visszamásztak a fára".

"Mindez hatással volt a kiszállításokra a raktárakból, a kialakult helyzet pedig hiányhoz vezetett a szupermarketekben." 

Mi a tanulság? Lesz valami változtatás, esetleg új, szuper biztonsági program amit majd persze úgyanúgy kijátszanak? Nos...:

 "6 nap kiesés után a rendszerek állítólag újra üzemkészek, és a polcokat is feltöltik a következő napokban."

"Azt viszont csak remélni lehet, hogy nem szaporodnak meg a hasonló esetek."

Vagyis csak... döntés kérdése... a hackerek döntéséé.

És persze egy támadástól hat nap kiesés... vajon ekkora kieséseket finanszírozni tudnak majd az állítólagos hatékonyság növekedésből? Biztos nem. Vagyis... életképtelen az elképzelés.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr5316507816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KalmanBlog 2021.04.21. 08:58:43

> "Kiürültek a sajtpolcok a holland szupermarketekben, miután egy logisztikával és ételszállítással foglalkozó céget zsarolóvírus-támadás ért."

Még szerencse, hogy nem Franciaországban történt, mert akkor már kirobbantották volna a világháborút a sajtzabálók :-)

2021.04.21. 12:12:17

Önvezető autók gyors egymás közti kommunikációjához valójában pont nincs szükség 5Gre, se más új (hardver) technológiára. Elegendő a jelenlegi WiFi direct. Felesleges, sőt nem hatékony két autó kommunikációjába beiktatni az 5G-t, ha pl. veszélyhelyzetre akarunk reagálni. Ugyanis wifi direkttel közvetlenül tud kommunikálni két autó, kb 1ms-os késleltetéssel, míg 5G esetén így néz ki a lánc:

autó -> 5G mobil bázis állomás: 10-30ms késleltetés
5G bázis állomás -> adatközpont: további 5-300ms késleltetés, attól függően, hogy hol van földrajzilag az adatközpont, amihez csatlakozik az autó. Az adatközpont kiértékeli a beküldött adat alapján, hogy mit csináljon az autó, majd mégegyszer ugyanennyi a válasz megküldése az autónak.

Akár 0.5-1 másodperc is lehet, mire választ kap a jármű. Ez arra jó lehet, hogy a forgalmi viszonyokat lekérdezze az autó (mint pl. Waze), de arra nem, hogy balesetet megelőzzön az autó.

GABOR2 2021.04.22. 22:43:03

@vodkasprite: Persze, hogy nem alkalmas rá, de bele kell rakniuk, mert így tudják eladani a felhőt... vagyis így tudják elérni, hogy havonta, állandóan fizess. És azért, hogy sokat fizess a felhőért- bár azzal hitegettek sokáig, hogy olcsó - azt mondják neked, hogy mesterséges intelligencia is benne van a buliban... ami meg drága, úgyhogy fizess.

1 másodperc késlekedés adott körülmények között plusz harmic méter út megtétele is lehet. Tényleg elég nehéz elképzelni, hogy ezzel ez a felhős rendszer tudna valamit kezdeni.Ráadául kocsik millióit szolgálná ki élőben non-stop. A nemrégi Teslás cikkem meg mutatja, hogy mire mennek az érzékelők... azok is nagyon távol vannak a megfeleléstől.
süti beállítások módosítása