Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Egy új világ nyílt az önvezető autók témakörében: végre elismerte a Tesla, hogy nem fog menni...

2021. március 17. - GABOR2

Mennyi idegesítő vita folyt az utóbbi években emberkékkel, akik meg voltak győződve róla, hogy "még két év" és lesznek teljes önvezető autók, de amúgyis már jobbak mint az ember.( Ami nem igaz. ) Most maga a Tesla ismerte el - nem nyilvánosan - hogy ez nem megy nekik és belátható időn belül nem is fog menni... és nem is terveznek semmit ami ebbe az irányba menne.

De előbb még zuhanjunk vissza egy picit a "múltba", mert mi magyarok is beleszólnánk az önvezető autózásba... egyből a teljesbe, de a szövegből kiderül... nekünk se megy.

"SZTAKI: önvezető járművek irányításának tervezéséhez alkottak új modellt"

Szóval mi még csak tervezéshez alkottunk modellt, onnan még jó messzi van az önvezető kocsi, de kiderülnek itt még dolgok a modell készítés bemutatása során.

"A beszámoló szerint a modell elkészítéséhez big data alapú analízis módszereket használtak a kutatók. A lefutott kísérletekből gyűjtött adatok elemzését követően úgy döntöttek, hogy nem neurálisháló-alapú modellt építenek, mert az a tanítás során túl komplexszé válhat a garantált minőségű, biztonságkritikus irányítási rendszer tervezéséhez. Helyette változó paraméterű modellstruktúrákkal, és az azokra épülő irányításmodellekkel dolgoztak."

Régi barátunk a Big Data itt visszatér és Big Data-t használni... nem valami forradalmi elgondolás. És hiába gyűjtesz rengeteg adatot, az élet tartogat még rengeteg meglepit... amivel nem tudnak mit kezdeni ezek a fajta "megoldások". Majd később kiderül, hogy a még sokkal kisebb és ellenőrzöttebb problémák is... elég problémásak maradnak így.

A másik ami érdekes, hogy ugye már beszéltem a neurális háló cuccokról és hogy annyira bonyolulttá válnak, hogy még a megalkotójuknak is fogalmuk se lesz arról, hogy miért döntenek ezek úgy ahogy, és ezt most itt is láthatjuk : "mert az a tanítás során túl komplexszé válhat a garantált minőségű, biztonságkritikus irányítási rendszer tervezéséhez." Tehát ez se változott az idő előrehaladtával.

A gond csak, hogy így meg az jön ki, hogy... nincsenek még a közelében se az igazi önvezető autóknak. Ez látszik ebből a sorból is:

"Ehhez az eljáráshoz nagyon sok adatra van szükség, és a kutatóknak még ezek birtokában is sokat kellett dolgozniuk ahhoz, hogy az adott feladatnak megfeleljen az algoritmus. "

Vagyis kaptunk egy cikket, ami arról szól, hogy nem állunk sehogy, de egy klassz játszadozás volt... de vegyük komolyan, mert ez tudomány.

Oké, mostmár térjünk rá a Teslára... ezt majd mindig lehet idézgetni a jövő vitáiban... végre. Mondjuk ezt a józanabb emberek eddig is tudhatták, dehát...

"Elismerte a Tesla: Nem képesek önvezetésre önvezetőnek hívott autói - és nem is lesznek képesek rá mostanában"

"Bár az a nem teljesen elvakult rajongók számára eddig is teljesen egyértelmű volt, hogy a Tesla maga a cég által is önvezetőnek titulált autói közelében sincsenek annak, hogy valóban képesek legyenek önállóan magukat vezetni, a vállalat hivatalosan eddig ez nem volt hajlandó elismerni, sőt, újabb és újabb időkre ígérte ezen képesség megjelenését járműveiben. A napokban azonban kiderült, hogy ezzel csak a nyilvánosságot hitegette Elon Musk és vállalata, ugyanis a hatóságok felé már korábban beismerték ezt a tényt."

"Mindez két, a Tesla által az amerikai közlekedési minisztériumhoz még 2020-ban küldött emailből olvasható ki, amiben az autógyártó elismeri: járművei, illetve azok szoftvere egyáltalán nem alkalmas a vezető nélküli működésre - sőt, a cég jelenleg nem is tervezi, hogy belátható időn belül kiad vagy akár csak elkezdi egy olyan megoldás tesztelését bennük, ami valóban az önálló vezetés képességével kecsegtetne."

"A Tesla a levelekben pontosan részletezi is, hogy Autopilot megoldása "nem képes észlelni vagy kezelni [..] az úton elhelyezkedő álló tárgyakat és szemetet, megkülönböztetett járműveket (mentő, tűzoltó, stb. - a szerk), építési területeket, nagyméretű lámpa nélküli és beláthatatlan kereszteződéseket, kedvezőtlen időjárási viszonyokat, összetett járműveket a haladási útvonalon, és feltérképezetlen utakat sem".

Ha mindez nem lenne elég, a cég azt is egyértelművé teszi emailjeiben a hatóságok számára, hogy nem is lehet arra számítani, hogy autói záros időn belül úrrá lesznek ezeken a problémákon. A Tesla ugyanis azt írja, hogy "a funkcionalitás nagyrészt változatlan" maradásával számol, és "semmi olyan jelentős változás" megjelenésére nem számít, ami "az egész dinamikus vezetés feladatát a rendszerre tolná át"."

A cég szerint autói - minden hosszú évek óta zajló, és a közelmúltban is megismételt - ígérgetés ellenére továbbra is "csak kettes SAE szintű" vezetésre lesznek képesek - tehát fényévekre fognak maradni a valódi és teljes, ötös szintű önvezetéstől. Utóbbi különösen annak tükrében érdekes, hogy a Tesla évek óta és jelenleg is kínál autóiban egy "teljes önvezetés csomag opciót", amiért a közelmúltbeli áremelés óta már 10.000 dollárt (3 millió forintot) kér el vásárlóitól.

Aztán ugye emberek halnak meg... a hatóságnak is végre feltünt, hogy tenni kéne valamit:

"Szigorúbb szabályok közé szorítanák a Teslák tesztelését"

" az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség nagyon súlyos kritikát fogalmazott meg a Teslával szemben, és az önvezetőnek, valamint vezetéssegítőnek nevezett rendszerek mielőbbi nagyon szigorú szabályozását sürgeti. A hatóság szerint a gyártók, és főleg a Tesla teljes önvezetőnek hirdeti a rendszerét, szabadon tesztelhet bármit, miközben alig van jelentési kötelezettsége, nem felügyelik, a rendszereik pedig a közelében sem járnak az önvezető fokozatnak, az elnevezés pedig nagyon megtévesztő a fogyasztók számára, akikben hamis biztonságérzetet kelt a szolgáltatás."

"Az, hogy az NHTSA nem felügyeli az önvezető autók tesztelését veszélyes az autóvezetőkre és más járművekre is."

Csókolom, hány évet késtek ezzel? Mennyi emberi élet került már eddig is veszélybe?

"A Tesla tesztjei elleni szövetségi fellépés jelentősen korlátozhatja a vállalat tesztelési képességeit, hiszen jelenleg az új funkciókat az autókat megvásárló ügyfeleken bétatesztelik sok esetben, közutakon. Az önvezető szoftvercsomagért 10 ezer dollárt kell fizetni, de elérhető előzetesen az új csomag béta verziója is. "

Inkább pre-Alpha tesztelők azok.

"szövetségi vizsgálatot indítottak Amerikában a gyártó ellen, egy Detroitban bekövetkezett, nagyon súlyos Tesla-baleset miatt."

Na megintcsak kellett vérnek folynia, hogy történjen valami aminek már rég meg kellett volna történnie... Egyéb negatív tech trendeknél is lehet ez kell... csak lehet, hogy nem úsznánk meg sokkal több áldozat nélkül.

Musk egyéb dolgairól is olvashatsz itt, bajban van a fiú:

https://itcafe.hu/hir/elon_musk_technoking_nft_figyelemeltereles.html

Simán lehet, hogy Musk többé nem favoritja néhány nagy hatalmú embernek.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr8216468508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deansdale 2021.03.17. 21:45:04

"Elismerte a Tesla: Nem képesek önvezetésre önvezetőnek hívott autói - és nem is lesznek képesek rá mostanában"

Ez tulajdonképpen jó hír...

GABOR2 2021.03.17. 21:45:34

@Deansdale: Szerintem is... de szerinted miért?

Deansdale 2021.03.18. 10:06:34

@GABOR2: Több okból sem örülök az önvezető autóknak, pl. látom benne az általános trendet hogy kiveszik az emberek kezéből az önállóságnak még a lehetőségét is, elveszi a munkát a sofőröktől, stb. Nem vagyok egy megrögzött marxista, de nem tetszik a gondolat hogy Musk keres még pár milliárdot és cserébe globálisan pármillió ember elveszíti a munkáját. Azt meg hagyjuk is, hogy akik most kamiont vezetnek azok majd elmennek a Teslához programozni... :\
Az stb.-re visszatérve, pont azon dolgok miatt nem bízok a sofőrprogramban amit a cikk is felsorol, meg ott vannak az erkölcsi kérdések (elkerülhetetlen baleset esetén mit priorizáljon a gép), és most megint jön a stb. :)

GABOR2 2021.03.18. 12:40:15

@Deansdale: Hát most kiderült, hogy nincs miért félni; Musk azt ígérte, hogy 2021-re meglesz az 5-ös szintű teljes önvezetés, de jelenleg csak a 2-es szinten áll és nem is tervezik már, hogy nagyon jobb lesz; tehát ez a veszély elhárult. Az élet túl bonyolult ahhoz, hogy ezt még most megoldják.

KalmanBlog 2021.03.18. 23:36:50

Igen, én is örülök, hogy nem lesz önvezetés még egy darabig. Bár a vetélytársak is dolgoznak ugye, az Uber volt ha jól emlékszem a másik, ami azt kamuzta, hogy most már majdnem teljesen önvezető a rendszerük.

GABOR2 2021.03.19. 02:27:37

@KalmanBlog: Nekem az is érdekes, hogy írják, hogy "nem képes észlelni vagy kezelni [..] az úton elhelyezkedő álló tárgyakat és szemetet," és ez gáz, nagyon gáz.

De hogy mondjam, velünk is most nemrég pont ez történt... A vállalati Audi be tud parkolni magától és nemrég amikor próbált beparkolni az történt, hogy a földből kiállt egy vasrúd és nem érzékelte és simán belement és hagyott egy szép kis örök nyomot a kocsin.

Közben meg folyton olyan videókkal demózták az önvezetőket, hogy láthattuk mit lát a kamera és ha az úton van valami akkor azt ilyen négyzetbe rakta és láttuk, hogy akkor látja... de ezek szerint ez se igazi, egyszerűen egy csomó mindent meg se látnak. Akkor meg hogy a fenébe gondolták ezt az egészet?

Ha még ezt se tudják megoldani egy ilyen óriásivá vált vállalatnál akkor tán a versenytársak se tudnak nagyon labdábarúgni.

Bár azt is hozzá kell tenni - ezt a storyt visszaolvashatod - hogy pár éve a Tesla egész eredeti kitaláló mérnökei otthagyták a céget, mert megundorottak Musk ember életeket semmibevevő módszereivel és nem akartak ebben résztvenni tovább. Talán a legnagyobb elmék már leléptek... mert úgy érezték felelősek azért amit feltalálnak, nem úgy mint Musk.

GABOR2 2021.03.19. 13:17:27

Most egymás után volt több balesete is a Tesláknak:

itcafe.hu/hir/tesla_autopilot_baleset_3.html

Kritikátlan techimádók természetes kiszelektálódása...

KalmanBlog 2021.03.19. 19:58:30

@GABOR2: Ha jól emlékszem volt ilyen, hogy az úton álló útépítős utánfutónak rohant neki fékezés nélkül az autopilot. Fényes nappal, amit egy ember nem tud nem észrevenni. Ez beleillik ebbe a vallomásba.

GABOR2 2021.03.19. 20:52:27

@KalmanBlog: Ez azt jelenti, hogy valamiért tán kihagy az érzékelés... De a videón is amit mutatnak mondom ha jól láttam tán van olyan, hogy hopp nem érzékelte a járókelőt, a másik videót nem néztem végig, de a cím ott is azt igéri, hogy bajok vannak a járókelőkkel, majdnem ütközések történnek... a legújabb frissítésben meg már szuper óvatosak a járókellőkkel a videót kommentelő fickók szerint... amiből arra lehet következtetni, hogy voltak problémák.

Nem észrevenni egy óriási járművet előtted.... erre meg már pre-alhpa állapotba se lehet mentség.

bomberman 2021.03.22. 12:59:18

@KalmanBlog: Ekkora baromságot sem sokan harsognak. Szerinted éves szinten hány sofőr rohan bele útfelújítást végző vagy az úton álló autókba?

bomberman 2021.03.22. 13:05:04

@GABOR2: Nem a Tesla-nak volt balesete, hanem a sofőrjének. Attól, hogy te használsz egy vezetés támogató rendszert, és így okozol balesetet vagy szabálysértést követsz el, a felelősség nem az autóé.

GABOR2 2021.03.22. 15:04:12

@bomberman: Nem arról volt szó, hogy kié a felelősség, hanem hogy mire képes jelenleg a technológiájuk és mit lehet várni a jövőben... Persze az is igaz, hogy a mást igértetk, azt hogy meglesz a teljes önvezetés még idén, de a közelében sincsenek.
süti beállítások módosítása