Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Kalandozásom a magyar digitális állammal ( NAV összeomlás, digiális állam, felhő )

2020. május 22. - GABOR2

Ez egy személyes történet, bár úgy tűnik van előzménye, hisz hír is volt róla, hogy a NAV rendszere már egyszer korábban összeomlott a héten és ezért meghosszabodik az adóbevallás határideje.

"Adóbevallás: kitolták a határidőt, mert összeomlott a NAV rendszere"

Nekem most két ügyem is volt a mindenki kedvenc hivatalával a NAV-val. Egyik elvileg pozítív lenne... többet fizettem nekik mint kellett volna... a másik viszont, hogy az egyik lapjukat hiányosan töltöttem ki állítólag.

Kitölteni a lapot nem volt egyszerű feladat, sokat kellett utánnaolvasni, de aztán kaptam egy levelet amiben 5 pontban leírják mi volt a rossz, de igazából mind csak egy dologra vezethető vissza... nem adtam meg egy adatot.

Viszont... kaptam még egy levelet... amit többféleképpen lehetett értelmezni, a legpozítívabb értelmezése a leírtaknak, hogy minden oké, mert látják a rendszerükben a hiányzó adatot... ami így konkrétan le is volt írva, hogy látják amit hiányoltak, de... a szöveg olyan hivatalin van megfogalmazva, hogy nem tudod eldönteni, hogy akkor most minden rendben, vagy éppenséggel baj van és három munkanapom van, hogy javítsak.

Így hát úgy döntöttem, hogy bemegyek... digitálisan előre kellett időpontot foglalni.

Szóval, de jó, van időpontom... nem kell várnom. Nos... már távolról rosszat lehetett sejteni, mert a bejáratnál egy halom ember volt... de sebaj, nekem van időpontom... ja.

A bejáratnál volt két ilyen... biztonsági őr vagy nem tudom minek nevezzem őket, az egyik nő másik férfi. Máskor az ilyenek ott vannak és próbálnak talán fontosnak tűnni, hogy vegyük észre őket és ők akarják adni a sorszámot. Nincs baj a munkájukkal, csak túlpörgetik... No de most... most aztán ott volt kezükben a hatalom és baromira élvezték, egyszerűen a kisugárzás annyira átjött.

Mentek volna be az emberek, de ők... élve a hatalmukkal... megállították őket. Én mondtam, hogy dehát nekem van időpontom, de nem érdekelte, kikérdeztek milyen ügyben. Mondtam mi az ügy. Erre elment az egyik, nem adott sorszámot, hanem kezembe nyomott egy nyomtatványt, hogy akkor ezt töltsem ki... de nekem nem kellett ez, ezt már kitöltöttem, szeretnék beszélni valakivel aki ért hozzá, nehogy már egy biztonsági őr ossza itt az észt nekem... Teljesen feleslegesen adta nekem azt a papírt. Aztán egyszercsak megint kijöttek és közölték, hogy mindenki húzzon el, mert összeomlott a NAV rendszere teljesen... kivéve egy nőt, aki szemlátomást barátnője az egyik alkalmazottnak.

Jó, én mondom, hogy legalább annyi lehessen, hogy értelmezi nekem a küldött levelet egy hozzáértő munkatárs... engedjenek már be végre... már bent kéne lennem egy ideje... időpontom van. Erre mondja, hogy sorszámot se tud adni, mert összeomlott a rendszer ( pedig kb. egy perce még adott valakinek ), úgyhogy menjek ide és ide... sorszám nélkül. Bementem, ott pedig, azért mert sorszámnélkül mertem bemenni úgy néztek rám, mintha valami katasztrofális bűntettet követtem volna el ezzel és hogy merészelek ilyet... mondom... összeomlott a rendszer és mondták, hogy nem tudnak sorszámot adni. De akkor is menjek ki és kérjek sorszámot!!! WTF!!!??? És kikísért az egyik munkatárs és lecseszte a biztonsági nőt, hogy így beengedett és a sorszámautómata ismét működött és végre kaptam sorszámot és nem kívülről kellett várakoznom... miközben volt időpontom. Mondták, hogy mostmár csak pár perc várakozás van hátra... Nem annyi volt.

Viszont így hallhattam, hogy kb. 10 másodpercenkét állapítják meg ott egymás között a NAV-osok, hogy össze van omolva a rendszer és semmi sem működik... nyomtatni se tudnak, addig se jutnak el, hogy a kódjukat beírják stb..

Némi várakozás után bejutottam és volt ott több fiatal is, de én egy idősebb munkatársnőt kaptam. Kedves volt igazából, semmi lecseszés, de...

De mondja, hogy nem működik a rendszerük, mit akarok hát... mutatom a kapott leveleket, elmesélem a történetet, köztük azt, hogy én ezt az utolsó levelet úgy is tudom értelmezni, hogy minden rendben akkor... Szerinte hogy van? Nos, szerinte... nem biztos. Ugyanis ő, a NAV-os ügyintéző se tudta eldönteni a levél alapján, ahogy én se, hogy tulajdonképpen akkor most mi is van?!

Viszont szerencsém volt, mert az egész hivatalban övé volt az egyetlen gép ami baromi lassan, de elkezdett működni. Ez kb. 5-10 perc per oldalbetöltést jelentett.

Szóval mondta, hogy ahhoz hogy meg tudja nekem mondani, hogy minden rendben ahhoz meg kell néznie a gépem... Jó hosszú várakozás következett. Közben körülöttünk mindenki mondogatta, hogy nem jó a rendszer... hálózati hiba van... jaj neked megy, téged szeret a gép... én még a bejelenkezésig se jutok el... tényleg egyszerűen a NAV-osok nem nagyon tudták megemészteni agyilag, mert egy milliószor megismételték egymás között ugyanazt... nem megy a rendszer.

Meséltem a túlfizetésemet is... mondták, hogy ők nem adják vissza a pénzt, hanem beszámíthatjuk másba... csak egy nyomtatvány kéne hozzá kitölteni, de megnézi a rendszerben mennyivel is fizettem túl. 5 perc várakozás... rám mordul, hogy én nemhogy túlfizettem, hanem nem még én tartozok. MI VAN??!!! Aztán fél perc múlva a gép betöltötte a teljes oldalt és ott voltak a befizetéseim... Ja bocs, mégis befizettem.

A sok várakozás között volt idő beszélgetni és ő maga hozta fel ezt az egész digitális állam témát. Mondtam én, hogy hát ugye nem csak pozitív oldala van. Egyetértett. Aztán még több várakozás után megint felhozta és én mondtam, hogy én se rajongok azért, hogy minden fontos dolgot netre lövünk. Erre azt mondta, hogy jó volna ez... csak ne lennének "csirkefogók", azokkal annyi baj van... Vagyis tán ilyesmi talán nem ritkán fordul elő. Mondtam mindenesetre, hogy dehát vannak és ennek megfelelően kéne ehhez hozzállni.

Meg beszélgettünk más dolgokról is... volt időnk... például, hogy mennyi vállalkozás megy csődbe, meg hamarosan megváltoztatják azt hogyan lehet a vállalkozásoknak intézni bizonyos ügyeket, még több dolog kerül majd a NAV-hoz stb..

Aztán majdnem biztosan megállapította, hogy minden rendben... de várjak még ne menjek el... kitöltene egy jegyzőkönyvet, hogy találkoztunk... várjak még kicsit.

Ja, még valamikor a beszélgetésünk egy pontján felém fordította a monitorját és azt láttam, hogy Win10-et használnak és a NAV rendszere valamilyen Oracle rendszert használ talán. Vagyis... felhőt.

Szóval... egy élmény volt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr5215711912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2020.05.22. 22:15:10

Akartam már írni, hogy jó a blogod. Csodálom hogy ilyen hosszú cikkeket tudsz írni rendszeresen.

GABOR2 2020.05.22. 22:22:05

@Madarász Henrik: Nagyon nehéz volt a héten összehozni... nem a mait, ez csak egy volt. Viszont örülök, hogy tetszik, köszönöm!
süti beállítások módosítása