Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

"A jövő informatikai áttörése", avagy megvan az idei év legnagyobb bullshitje? ( informatika mint fogyasztás )

2019. november 13. - GABOR2

Lenne egy kérdésem... ha most valaki odajönne hozzád, valaki komolynak tűnő üzletember és megkérdezné, hogy szerinted mi lesz a jövő nagy informatikai áttörése, te mit válaszolnál rá? Még valami... az illető azt mondja majd neked, hogy majd utánna ő megmondja neked, mi a helyes válasz.

Szóval mi lenne erre a saját válaszod? És szerinted, szerinte mi lesz? Becsapós, ne ítélj a címből!

Szóval gondolhatsz valami elképesztő, szinte csodával felérő, nagy tudományos áttörésre, a fantasztikus könyvek ötleteire; talán valódi mesterséges intelligencia, újfajta adattárolás, nanotechnika, összekapcsolódás ember és gép között, tökéletesen kínéző virtuális valóság, tökéletes fordítóprogramok, önvezető autók?

Jó, akkor megvan a válaszod? Jó... 

Nem talált...

 

Ugyanis íme, megtudhatjuk, hogy a "jövő berobbanó informatikai áttörtése" az lesz, hogy... az lesz, hogy... Nem lesz nálad semmi, hanem mindent csak bérelsz. BUMMMM!!!!!

Mondtam, hogy becsapós... pont azért, mert azt mondtam, hogy becsapós és ne ítélj a címből; na jó.

Szóval igen, vannak jól megfizetett emberek, akik kiállnának eléd, hogy elmondják, hogy a jövő informatikai áttöréséhez, nem is kell tudományos előrejutás, csak egyszerűen ahelyett, hogy nálad lennének a hardware-ek, ezek után náluk lesz és te szépen fizetsz nekik, amíg csak használod anélkül, hogy valaha is a tiéd lenne a cucc. És ezzel eljutunk a fejlődés egy magasabb fokára, bumm. Hát én jól kiröhögném az illetőt, ha először hallanám ezt a hülyeséget és te?

De nem, vannak emberek akik tényleg ezt akarják... informatika mint fogyasztás, mint "szolgáltatás".

"Magyarországra is berobbant a jövő informatikai áttörése"

"Egyre több vállalat áll át a hagyományos IT-modellekről fogyasztásalapú informatikai rendszerekre, ennek köszönhetően pedig nemcsak sokkal rugalmasabb, de költséghatékonyabban is működő számítástechnikai rendszerekkel tudják erősíteni a cégek versenyképességüket."

Van olyan rossz dolog amiből a felhő kimaradna? Nem, sok, ez se olyan:

"A felhőtechnológiának köszönhetően már létezik a hagyományos számítástechnikai infrastruktúránál sokkal hatékonyabb, rugalmasabb megoldás is: az IT fogyasztása, mint szolgáltatás."

A felhő, ami összegyűjt minden fontos információt magába, amivel céltáblát rajzól magára, hogy minden titkosszolgálat és egyéb hackerek is rabolják ki, és rajta keresztül a felhasználók akár százmillióit is, egy akcióval, nagyon hatékonyan.

" a fogyasztást ráadásul hatalmas tőkeberuházások helyett havi működési költségből is tudjuk finanszírozni, "

Hát persze, de ennek a havi árnak sokkal kevesebbnek kéne lennie, mint a teljes ár, de rájöttetek, hogy ezt nem szeretitek, úgyhogy inkább magas árral adjátok, létrehoztok több "szolgáltatási csomagot", amiből csak a legdrágább az igazán elfogadható, ami már nem is igazán olcsó, meg különben is jönnek majd a mesterséges intelligencia és társai, hogy végül mégis baromi sokat kelljen fizetni. Meg lassan már amúgy is minden olyanná változik, hogy csak 50-100 dollárkát kell fizetni érte/ felhasználó/ hó és végül a sok dollárka ki megy a zsebünkből és úgy, hogy sohase lesz semmink így. És biza az ember lerobbanhat úgy, hogy többé nem fogja tudni fizetni a havonta sok "csak" 50-100 dollárkákat, hisz nincs havi bevétele és akkor ott lesz minden nélkül, hisz szerintük a jövőben már mindent csak bérlünk, mert rühelleni fogjok a saját tulajdon gondolatát ( ők bezzeg nem ) és mivel megszűnik a rendszeres befizetésünk... mindent kivesznek majd alólunk. És az emberek ezt majd szeretni fogják szerintük, de van valami kockázat, hogy mégse...

Szerintem is van egy százszázalékos "kockázat", hogy az emberek nem kérnek majd ebből. 

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr4815303984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2019.11.17. 19:34:29

"Szerintem is van egy százszázalékos "kockázat", hogy az emberek nem kérnek majd ebből. "
Szerintem meg nagyon is kérnek, lásd az online zenestreaming szolgáltatások viharos elterjedését és a fizikai hanghordozók gykorlatilag meszűnését. Egyébként a számítástechnika hőskorában, anno pont úgy képzelték el az egészet, hogy lesz egy nagy központi gép amiből időosztásos alapon mindenki vásárolhat gépidőt és nem lesz mindenkinek külön számítógépe, csak egy terminálja. Csak aztán a PC (ma már látszik, hogy ideiglenesen) más irányba vitte a fejlődést.

GABOR2 2019.11.17. 21:22:53

@Sipi81: Tehát a jövő olyan lesz, hogy semmilye se lesz milliárdoknak és csak addig használhatnak dolgokat, amíg megállás nélkül fizetgetik havonta - évente? Tehát, ha valaki lerokkan, túl öreg lesz ott lesz egy gatyában semmilyen tulajdona nem lesz. Van egy olyan érzésem, hogy senki se szeretne ilyen jövőt magának. Zene streamingből kicsit túl nagy következtetést vontál le.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2019.11.17. 21:33:41

@GABOR2: Igen, a jövő ilyen lesz, ha a jelenlegi trendek folytatódnak. A streaming csak egy összetevője ennek, csupán ellenpélda arra az állításra, hogy az emberek a havidíjas magántulajdon-megszüntető dolgokat majd nem akarják (bár a "megvett" zene eddig se volt magántulajdon, csupán a hordozó). De ott van az e-köny olvasó is, a városi járműmegosztási rendszerek, vagy például nyugaton a saját ingatlan se annyira jellemző a nagy többség számára (részben anyagi okokból se). Az emberek ezek egy részét kifejezett kényelmi szolgáltatásként élik meg, (vagy úgy van eladva), ezért nem gondolnak a hátrányaival. A maradékot meg majd lenyomják a torkukon.

GABOR2 2019.11.18. 02:58:31

@Sipi81: " Igen, a jövő ilyen lesz" Ezt nehezen tudom elképzelni, ugyanis az emberek rendelkeznek jövőbelátási képességgel logika alapján és van választásuk. Ők dönthetik el mi lesz a jövő.

Ha viszont "lenyomják a torkukon", akkor a jövő lehet, hogy majd nagyon hasonlít majd a múltra, amikor ilyesmi történt, hogy kisemmiztek egy csomó embert.

Kínában az első uralkodó aki egyesítette a négy részből álló Kínát, szarrá adóztatta az embereket, akik elveszítették mindenüket és még elmellet katonai szolgálat volt kötelelző nekik és még úgy, hogy semmijük se volt úszottak az adósságban. Mikor megvalósították a nagy álmot, hogy egységes legyen Kína várták, hogy talán most akkor lehetne valahogy könnyebb számukra az élet, de nem engedte az immár császár.

A történet úgy végződött, hogy az első egyesített császári birodalom külső ellenség nélkül az összeomlás szélére került mikor meghalt a király. Nemsokkal utánna az egész birodalomban felkeltek a rendszer ellen és végül kiiírtották a dinasztiát.
Ha jól emlékszem ezután volt az, hogy a követező császárok bevezették a tanulságok könyvét, hogy tanuljanak az elődök hibáiból és első pont lett, hogy ne csesszenek ki az emberekkel, hogy elveszik mindenüket. Kínában jó sokszor resetelték is a rendszert ezután.

Európai példa pedig Hadriánus. Előtte sorozatosan a hadsereg választott császárokat, aminek a vége az lett, hogy páran nagyon gazdagok lettek a többieknek meg semmi se jutott kb. Így hát amikor elegük lett a nép kezébevette a hatalmat és megtette császárnak saját jelöltjét Hadriánust, akinek az egyik ígérete volt csökkent a lakosság terhein.

Amikor aztán hatalomra került úgy gondolta, hogy ááá mégse. Viszont ekkor olyan dolog történt ami ritkán volt a történelem során. Kb. mindenkinek elege lett és egyszerre az egész város néhány gazdag úr kivételével lelépett és kijelentették, hogy elegük van és alapítanak egy új országot.

Hadriánus bevetette a kor legjobb szónokát, hogy meggyőzze a népet, hogy térjen visssza és innen származik a "melyik a legfontosabb testrész" mese módosított változata, azzal a szöveggel győzték meg a népet, hogy térjen vissza. Viszont a nép nem volt teljesen hülye és csak akkor volt erre hajlandó, ha személyesen jön a császár és ő maga nulláz minden adóslevelet. És így is lett, személyesen a császár égette el az összes adóslevelet és a birodalom az egyik leggyümölcsözőbb korszakát kezdte el élni.

Ezek az emberek úgy voltak nevelve, hogy baromi tisztelni kell a fennálló hatalmat, a mostani nemzedékben ez nagyon nincs is benne, szóval el tudom képzelni, hogyha merészelik elvenni mindenét, végül a kapzsi bácsik mind ki lesznek írta... ha a történelemből lehet valamit tanulni.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2019.11.18. 16:43:19

@GABOR2: "az emberek rendelkeznek jövőbelátási képességgel logika alapján és van választásuk."
Senkinek nincs jövőbelátási képessége, legfeljebb találgatunk, az emberek pedig nem logika alapján döntenek, hanem érzelmi alapon. Logika alapján döntve például nem vennének teljesen fölösleges szórakoztató elektronikát hitelre, sőt anno a 2008-as vagy épp a nagy világválság se következett volna be valószínűleg. Sőt még az országok irányítói se logika alapján döntöttek, mert 2008-ban kiderült, hogy még ők is bevásároltak a semmit se érő papírokból.
Ezek a régi történetek érdekesek, de aligha alkalmazhatóak a mai korra. Részben azért se, mert ma a kapzsi bácsik nem ugyanabban a mai mércével mérve kisvárosban laknak, hanem valahol a Föld másik felén, a kezük pedig multinacionális cégek formájában ér el mindenfelé, amit még csak le se lehet fejezni. A propaganda viszont soha a történelemben még nem volt ilyen hatékonyan megszervezve. Az emberek nemhogy nem tiltakoznak például a magánéetük totális megfigyelése ellen, hanem még örülnek is neki és nekiesnek annak aki esetleg felveti, hogy talán nem kéne a teljes magánéletet önként odaadni a muntiknak. Ma már nem csak az emberek, hanem az országok is úsznak az adósságban, de amíg van cirkusz és kenyér, addig nem fog senki lázongani. Majd legfeljebb bevezetődik az alanyi jogon járó apjövedelem, hogy fenn legyen tartva az elégedettség.

GABOR2 2019.11.18. 17:11:07

@Sipi81: "Ezek a régi történetek érdekesek, de aligha alkalmazhatóak a mai korra."
Ha kibírnák, hogy ott ahol vannak legalább normálisan éljenek az emberek volna esélyük. Kínában is elsősorban az új részekről érkeztek emberek, hogy kiírtsák a problémájuk forrásását, és akkor nem voltak kocsik óriási távolságból indultak el. Ma meg legfőbb ahol tudják... helytartók mindenhol vannak.

Az, meg, hogy a mai emberek mások, ők már nem tennénének ilyet... ilyen is pontosan volt már korábban sokszor.
Például a hatalmas francia forradalmi vérengzés előtti olvasmányokat nézed, ott is azt írták, hogy már nem lesz semmi nagy dolog minden megtörtént már a Nap alatt, a nép végleges be van punnyadva és mindent eltűr... aztán jött a példátlan vérengzés.
Első világháború előtt azt gondolták, hogy hála az általános fejlődésnek ha lesz is háború az amolyan úriemberi hunzuttság lesz már csak.
Meg emlékszem amikor viszonylag nemrég voltam Priágában ott is vittek körbe az épületek közül. És mesélték, hogy van arra egy hagyomány, hogy abból a politikusból akikből elegük volt a lakosságnak kidobták a nem tudom milyen ottani palota abalakán. Aztán egyszer jött egy politikus, nem tudom milyen korban volt már, és neki is meggyőződése volt, hogy ő mostmár mindent megtehet, a nép annyira punnyadt, hogy rossz vele nem történhet, és még tünetőleg csinált is valamit, hogy kifejezenne, mennyire nem hiszi, hogy eshet valami baja. Rég volt már olyan, hogy kidobták abból az épületből politikust. Aztán az lett tán a vége, hogy ha jól emékszem, hogy a nép beleszögelte a "trónjába" és azzal együtt dobta ki.

A lényeg... annak a hite, hogy mostmár a nép olyan, hogy ilyen nem lesz már, jó párszor elhangzott olyanok szájából akiket elért a népharag.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2019.11.19. 16:10:54

@GABOR2: Nem az a lényeg, hogy az emberek mások, mert nem mások, hanem amíg ki vannak elégítve az igények, addig senkinek nem fog eszébe jutni, hogy lázadozzon. Itt ugye az egész onnan indult el, hogy jönnek az előfizetős szolgáltatások és majd emiatt az emberek lázadozni fognak, erre írtam, hogy szerintem nem. Mert ez már részben most is így van, és az emberek simán elfogadták, részben meg majd eladják nekik úgy, hogy ez voltaképpen pozitívum. Erre megy a világ és én nem látom, hogy emiatt tömegesen bárki lázadni szeretne. A francia forradalom, de pláne a világháború azért is rossz példa, mert azt szerintem egyáltalán nem az átlagemberek robbantották ki, sőt (mint te is írtad, épp az volt mindenkinek a véleménye, hogy semmi nem fog történni). Esetleg 56 lehetett volna példa, de ott meg az elnyomás ellen jött a forradalom. Ráadásul ha most a politikust kidobjuk az ablakon, attól az Apple, google, MS, facebook, twitter, a kínai telefonok, megfigyelős tv-k, önvezető autók meg minden más ugyanúgy itt marad és az emberek sajnos nem ezek ellen fognak lázadni, hanem azok ellen aki ezt el akarják tőlük venni.

GABOR2 2019.11.19. 19:53:24

@Sipi81: Igen, olykor a történelmi példákból tényleg túl sok. Rövidebben:

"Nem az a lényeg, hogy az emberek mások, mert nem mások, hanem amíg ki vannak elégítve az igények, addig senkinek nem fog eszébe jutni, hogy lázadozzon."

De én pont azt vetem föl, hogy nem lesz kielégítve az emberek igénye. Ha tényleg már minden ilyen havi-évi fizetéses szarság lesz és tényleg nem lesz tulajdonod, akkor ha beteg leszel hosszabb ideig és nem dolgozhatsz elveszik ezeket tőled, vagy ha bármi miatt megszűnik az állandó pozitív pénzáramod, vagy jelentősen csökken. Ezt a hátrányát pedig simán lehet látni. Meg ha valami másra akarsz váltani, a korábbit elfelejtheted és ezeknek lehet semmi közük egymáshoz, csak egyszerűen nincs mindenre kapacitásod a fizetésedből,pedig mindkettőt szeretnéd használni, míg most simán ottmarad nálad hisz a tulajdonodban van.
" Erre megy a világ és én nem látom, hogy emiatt tömegesen bárki lázadni szeretne."
El kell érni a kritikus szintet amikor elegük lesz az embereknek, azzal még együtt lehet élni, hogy a zenét streameled és fizetsz egy helyre havonta pár tíz dollárt, dehogy minden így működjön és a story végén semmid se legyen mintha sohase dolgoztál volna... Nem hiszem.

"...önvezető autók meg minden más ugyanúgy itt marad és az emberek sajnos nem ezek ellen fognak lázadni, hanem azok ellen aki ezt el akarják tőlük venni."

Na... igazából egyetértünk, az emberek lázadozni akarnak, hogyha ezt el akarják venni tőlük. Hát épp ezt akarják majd, ha valaki lerobban, vagy nagyon visszaesik a bevétele... akkor ha nem fizetsz havonta érte szépen elveszik tőled akkor is, ha az "egyben fizetve" árát az évek alatt 20-szor már kifizetted.
Az önvezető autó viszont kivétel, ha felhős, netes verzió valósul meg, mert azt nem akarja senki ha a hackerek miatt életveszélyes lesz és az lesz, mert mint ahogy semmi mással se tudják megoldani, hogy sebezhetetlen legyen (ami informatika és neten lóg), annál se fogják tudni megoldani.

lomposfarkas 2019.11.25. 00:24:22

Ez a szofver / IT / akármi bérlés tökre beleillett volna az elképzelt ideális kommunizmus eszméjébe, Marx és Lenin zabálta volna. Ahol is az állampolgárnak lehet személyes tulajdona (ruha, lakás, autó) de profit létrehozására alkalmas termelőeszköz nem lehet a birtokában. Ahogy a közeljövőben játszódó disztópikus scifikben, a kis lukakban nyomorgó massza és a mindent uraló "társaságok" világában látjuk.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2019.11.25. 12:43:56

@GABOR2: "De én pont azt vetem föl, hogy nem lesz kielégítve az emberek igénye."
Igen, azt én értem, de én meg azt mondom, hogy pont azért lesz kielégítve az igény, ha kell alapjövedelemmel is, hogy az emberek nyugodt birkák módjára bégessenek. Egyébként végülis egyiken se tudjuk, mi lesz a jövő, majd kiderül.

"Hát épp ezt akarják majd, ha valaki lerobban, vagy nagyon visszaesik a bevétele... "
Amíg ez nem tömeges, senki se lázadozik. Most is elég sokan kerülnek híd alá hajléktalanként, mikor mindenüket elveszítik, mégse tesz ellene jóformán senki semmit. Még a devizahitelek bedőlésénél se volt igazán nagy fellázadás, pedig elég sokakat érintett.

GABOR2 2019.11.27. 19:31:39

@lomposfarkas: Hasonló kezd kialakulni, csak a kommunizmusban az állam mindennek a tulajdonosa, ami épülne abban meg pár nagyvállalat és a tulajdonosi körük.

GABOR2 2019.11.27. 19:34:58

@Sipi81: Az, hogy mire lázad be a nép és mire nem elég kiszámíthatalan. A devizahiteleseknél pedig azért volt egyfajta oszt meg és uralkodj szituáció már önmagában, mert akik nem adósodtak el felelötlenül rühelték azt, hogy másokat, akik felelőtlenek voltak, kimentenek. Azért nem hibáztatlank, hogy nem bízol a tömegekben, mert nem is kell, de van rá esély, hogy fellázad ez ellen.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2019.11.27. 21:26:50

@GABOR2: Igen, ebben egyetértek: esély az van rá. Szerintem alapjában véve ezt így ki is tárgyaltuk. :-)

GABOR2 2019.11.28. 00:52:26

@Sipi81: Igen, majd az élet mutatja az irányt...
süti beállítások módosítása