Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

ÚJTECHKOR...

Egy pillanatra örültem, de aztán már megint csalódtam a mainstreamben ( okosotthonok )

2019. június 04. - GABOR2

A mainstreamben folyamatosan kamuznak az okosotthonokról... akkor miért csalódtam?

Hát azért, mert most azt hittem, hogy majd tényleg nem fognak nekem kamuzni... dehát dehogynem.

Ki ne dölt volna be egy ilyen című cikknek... olyan mint egy hamis oázis képe a sivatagba:

"Átvehetik-e az irányítást a hackerek egy okosotthon felett?"

Már egyből a képünkbe nyomják:

"Az viszont biztos, hogy az okosvárosnak ugyanúgy része az okosotthon, mint például a közlekedésben is terjedő okos megoldások. "

Akkor ezek szerint már nemcsak a kocsidat szednék el tőled, mondva, hogy az okosautók csak akkor lesznek biztonságosak, ha az embert teljesen kiiktatják a képletből, hanem a város csak akkor okos, ha a lakások benne azok. Remek. Igaz, még a fiatalok se akarják, se itthon, se külföldön.

"Az alábbiakban két szakértő segítségével arra keressük a választ, hogy hogy tekintenek most a vásárlók az okosotthonos megoldásokra és kell-e aggódni a rendszerek biztonsága miatt."

Na... ráadásul szakértők lesznek.

Valamiért mégis olyan reklámszerű szövegrész jön, amit én szépen át is ugrok és jöjjön ez:

"Milyen a vásárlói hozzáállás?"

"Az okosotthon-rendszer iránt az ügyfeleknek nagyjából a fele érdeklődik vásárlás előtt, ők jellemzően meg is nézik, ki is próbálják mintalakásunkban a működését. A kisebbik részük - az összes ügyfél mintegy 10-15 százaléka - az egyszerű érdeklődésen túlmutató figyelmet fordít rá, ők a felszínes ismereteken túl gyakorlatilag minden részletre, műszaki specifikációra kíváncsiak, kompatibilitási, bővítési kérdéseket tesznek fel. Az ellentétes véglet a vásárlók mintegy 5-10 százaléka, akik csak arra kíváncsiak, ki tudják-e kapcsolni a rendszert, működik-e minden az okosotthon-rendszer nélkül is. 

Hát azt kell mondjam, hogy ahhoz képest, hogy mindenáron ezt akarják egyes nagyjaink, az átlag ember enyhén szólva nem mutat nagy rajongást még egy reklámot szolgáló cikkben se.

Valahogy ahogy haladsz a cikkben előre, egyre inkább arra gondolsz, hogy a biztonság valahogy inkább csak csalogatásról szólt, mert valamiért az emberek erre kattintanának már csak rá; aztán képedbe nyomják:

"A rendszer kialakításakor az elsődleges cél a kényelem és a komfort volt, "

Aztán a sok reklám legvégén ott van a biztonság, hogy ne érezd magad átverve... persze így is átvernek mert hatalmasat kamuznak.

"Újabban sajátos filmes fordulat, hogy egy okosotthon szoftvere fölött hackerek átveszik az irányítást, így bezárva az épületbe a lakót, vagy épp ellenkezőleg, feltörve a biztonsági ajtó kódjait kirabolják a lakást."

Melyik filmben? Egyet se láttam.

""Véleményünk szerint a rendszer nem igazán jelent biztonsági, vagy más kockázatot. Üzemzavar, meghibásodás természetesen itt is lehet, de minden működtethető hagyományosan is, így senki nem marad sötétben vagy hidegben akkor sem, ha elromlana a vezérlő központ." - emelte ki Kricsfalussy Tamás. A betörések szempontjából pedig, ha a lakó például okos-zárat is rendel, az sem jelent a biztonsági zárat helyettesítő gyengébb megoldást, az okos-zár magának a biztonsági zárnak a nyelvét mozgatja, és akkor is bezárja a zárat az ajtó csukása után, ha a lakó arról megfeledkezne, így biztonságosabbá teszi a használatot. Ha a zár elromlana, belülről kézzel, kívülről hagyományosan, kulccsal is nyitható a zár, így emiatt sem kell feltörni a lakást.

Az elvben elképzelhető, hogy szoftveresen törjék fel a rendszert és így hatoljanak be illetéktelenül a lakásba, de ehhez igen komoly informatikai jártasságra volna szükség, mellesleg az okostelefonon lévő biometrikus azonosítót is meg kellene hamisítani, aminél vélhetően minden más hagyományos megoldás egyszerűbb lenne egy betörő számára, az álkulcstól az ajtó felfeszítéséig."

Értem, szóval a biztonságot mint témát igazából két részre osztották; ami igazi nagy veszély, annak jutott az utolsó kis rész. A másik nagyobb rész megnyugtat, hogy a retesz nem gyengébb anyagból készült, vagy mi van ha valami elromlik a mindennapok során, "biztos" mindenki erre gondol elsősorban, ha az okosházak biztonságát firtatja...

Aztán azt írják, hogy "igen komoly informatikai jártasságra volna szükség, mellesleg az okostelefonon lévő biometrikus azonosítót is meg kellene hamisítani".

Erre csak annyit írok... ha új vagy olvasgasd el az IoT-tal foglalkozó cikkeimet, ha nem vagy új... te is tudod és vered a fejed a billentyűzetbe.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr6114878574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KalmanBlog 2019.06.05. 17:48:32

Erről valamiért az a marketinges jutott eszembe, akivel egyszer 20 percen keresztül "beszélgettem" és csak azért nem lettem ideges, mert kivételesen ráértem és a végén már szórakoztatott a vergődése:

Felhívtak, hogy lejár az Internet előfizetésem hűségideje, új csomagra kellene váltanom. Azzal kezdtem, hogy jó ötlet, mert drágállom a csomagomat (nem én kötöttem, de lusta voltam kisebbre váltani), és nincs szükségem TV-re sem. Ezért a legolcsóbb csomagra szeretnék váltani, az sem baj, ha nincs benne TV vagy telefon sem.

Ötölt hatolt az ügyintéző és azt mondta: "ön számára a legjobb ajánlatunk 160 TV csatornával..." és mondott egy még drágább csomagot mint ami addig is volt. Erre mondtam, hogy nekem a 160 TV nem kell, anélkül nincs olcsóbb? Beszélt még 5 percet majd: "egy rendkívül kedvező ajánlatot tudunk adni, amiben nincsen benne az XY TV csatorna. Csak 120 csatorna, az ön számára rendkívül kedvező áron"

Utólag megnéztem a neten, a legolcsóbb csomag kb harmada annak, amiket ajánlgatott.

És így tovább összesen 20 percen keresztül. A legvégén kínjában azt mondta, hogy kössek csak Internetet hűség nélkül 5000-ér. Ami még mindig kétezerrel több, mint a csak Internet hűséggel. A hűségszerződéssel meg semmi bajom, mert konkurrenciájuk sajna nincs költözni meg nem akarok.

Ilyenek ezek a marketingesek. Ahelyett, hogy kerek-perec beismerte volna, hogy aki a mobilt feltöri, az nyithatja az ajtót is, jött ezzel a zárnyelvvel, meg a biometrikus hülyeséggel :-P

GABOR2 2019.06.06. 11:59:35

@KalmanBlog: Igen, de azért már érzik, hogy legalább beszélni kell a témáról... vagyis inkább úgy tenni mintha ezt tennék, mert ez érdekli az embereket... ők legszívesebben, akár csak korábban tették, szóba se hoznák a dolgot. Ugyanis igazából egyáltalán nem biztonságosak.

KalmanBlog 2019.06.11. 12:31:48

A Boeing 737-esről írtál már? www.nytimes.com/2019/06/01/business/boeing-737-max-crash.html

Gyűlnek az érdekességek.

GABOR2 2019.06.11. 17:49:41

@KalmanBlog: Azthiszem megvárnám vele a vizsgálat végét. Viszont alapvetően nem vagyok az automatizálás ellen, az ellen vagyok, hogy netrekötik a vezetőrendszereket és nem hozzáértők, hanem kvótaemberek készítik a rendszereket.

KalmanBlog 2019.06.11. 17:58:06

@GABOR2: Szerintem az az érdekes benne, hogy a cikk azt írja, hogy nem volt egy ember, aki tudta volna hogy mi történik. Senki nem értette az egészet, mindenki csak részekkel foglalkozott.

Persze lehet, hogy voltak akik értették, csak mosták kezeiket. De nem hiszem, mert ha lett volna egyetlen mérnök, aki számára világos lett volna, hogy egyetlen szenzor alapján nyúlnak bele direkten a gép irányításába, akkor nem engedték volna meg. Érted: van két szenzor a gépen, de csak az egyik jelét használták fel!

Arra egy jó figyelmeztetés, hogy hiába fejlődnek a szoftverfejlesztés módszertanai, mégis lehetséges ilyen hibákat csinálni még a repülőiparban is. A bonyolultság növelése, és a felelősség szétosztása pedig elkerülhetetlenül ide vezet.

Kérdés, hogy ez mennyire balszerencse, és mennyire szisztematikus probléma? Van egy olyan rossz érzésem, hogy szisztematikus, és a jövőbeli termékekkel is lesznek hasonló problémák.

GABOR2 2019.06.13. 17:33:46

@KalmanBlog: Már évekkel ezelőtt olvastam egy cikket, hogy probléma hogy az automatizáció miatt a piloták képességeinek minősége zuhan, de úgy tűnik a cégeket se igazán érdekli, hogy megfelelően képezzenek az újdonságokra, csak minél előbb felszálljanak és termeljék a lovét.

KalmanBlog 2019.06.13. 17:38:34

@GABOR2: Mondjuk ha az automata kiveszi a pilóta kezéből a kormányt és lehúzza a gép orrát, azzal a pilóta semmit nem tud csinálni.

GABOR2 2019.06.13. 17:43:45

@KalmanBlog: Autómata kikapcsolásának opciónak kéne lennie.
süti beállítások módosítása