Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

Ha már felhős cégnél dolgozók... (+update 2)

2016. május 26. - GABOR2

Találtam valami érdekeset ennél a cikknél:

http://www.hwsw.hu/hirek/55595/itsh-open-telekom-cloud-openstack-uzemeltetes.html

Maga a cikk annyira nem érdekes. Azért vannak benne dolgok amikre felkaphatjuk a fejünket.

"Igen komoly fegyvertény, hogy a hazai ITSH üzemelteti a Deutsche Telekom nyilvános felhőjét. Az Amazon és a Microsoft ellenében pozicionált termék mögött így hazai szakmai tudás áll - ami az OpenStack-alapokat ismerve nem kis szakmai erődemonstráció."

Már nem akkora dolog a felhő, így ránk bizzák, de ennek mi még tudunk örülni.

" A másik az adatvédelem oldalán próbál domborítani, és a németországi adatközpontot, a német jogrend alatti működést helyezi előtérbe. Ez az elmúlt években az amerikai megfigyelési gyakorlatról kiderültek után abszolút valós üzleti előnyre fordítható, "

Már megint el van ismerve, hogy kerülik legalábbis az amerikai felhőket...(de nemcsak azt igazából)

De nem ezek az érdekesek, hanem amit a kommentek között találtam. Egy volt felhős, vagy telekom dolgozó írta le véleményét... Sajnos nem tért legalábbis eddig vissza ezért nem tudtam vele személyesen levelezni pedig lenne egy pár kérdésem. Azért nézzük meg miket írt le.(kiemelések tőlem)

 

"bukó lesz..."

"Ezt 7 évvel ezelőtt kellett volna meglépni. Ráadásul mostanra tele a temető remek szakemberekkel, akiket megrágott és kiköpött az "emberséges" multinacionális vállalati kultúra. Aki jó cloud engineer létezik, az már mind kiégett, és esze ágában sincs ilyen helyen gályázni..."

 

"Végül is. Ha tehetséges, akkor 2 év alatt beletanul, de addig napi szintű major incident meg complete outage lesz. :D
Az ügyfél meg majd örül, hisz a szolgáltató több kötbért fizet neki, mint amennyit ő fizet a szolgáltatásért, ha már ekkora SLA-t füllentett a szolgáltató."

 

"Persze, attól én sem félek, hogy nem fognak az ifjú versenyzők kiművelődni, de saját tapasztalat, hogy nagyon tehetségesnek kell lenni ahhoz, hogy valaki 1 év alatt tanuljon bele."

 

Szívesen csinálnék vele egy interjút milyen is egy cloud-os cégnél dolgozni és mégis mik ezek a "napi szintű major incident"-ek, hisz ezekről a marketing anyagokban nem nagyon olvashatunk. Vajon miért égnek ki ezek az emberek? Talán mert látják, hogy naponta másoknak milliókban mérhető károkat okoznak, vagy keveset mondtam?

Update: Megjött a válasz. Ime:

 

"Ezt most általánosságban írom, nem konkrétan erre a cikkre, illetve nem konkrétan erre a cégre vetítve:

Cloud Hoster-nek lenni ultra szopás, mert baromi sokba kerül
a hozzá szükséges infrastruktúra kiépítése, és a megtérülés eléggé kérdéses. Mindemellett legalább másfél év, mire annyira kiforrja magát a rendszer, hogy kötbérezés nélkül tudj szolgáltatni rajta, ez nagyjából a harmadik verzióra érik be. Ez idő alatt nem tudsz rajta szolgáltatni, mert csak teszteled, és csak vakarod a fejed, hogy mitől esik kel az egész. Ezután marad tisztán másfél éved, hogy szolgáltatni tudj rajta, mert mire 3 éves lesz, éppen
elavul, így migrálhatod át az egészet új infrastruktúrára, (amit megint csak már másfél évvel korábban el kell kezdened építeni, hogy a migrálás időpontjára kiforrott legyen) újabb verziójú virtualizációs platformra, és kezdődik elölről az egész. Mindezt úgy, hogy mindig csak a másfél évvel korábbi technológiára
építhetsz (amiről közben simán kiderülhet, hogy zsákutca).

Ez csak úgy éri meg a hoster-nek, ha olcsó húsból főz levest. Ez viszont garantálható recept a gyatra szolgáltatáshoz, és az ügyfélvesztéshez, illetve az agyfaszt kapott szakemberek elmeneküléséhez.

Ráadásul ilyenkor a finance "tervezi" az infrastruktúrát, nem a cloud architect, ami megint csak biztos bukó. És ez csak egy optimális eset volt, amit vázoltam, mert ennél csak sokkal, de sokkal szarabb forgatókönyv szokott lenni.

Ha technológiailag meg is van a tuti recept, akkor is a pénzügyi elemzés alapján elég hamar kiderül, hogy soha nem lesz rentábilis, főleg nem a piacon lévő nagy hoster-ek áraihoz képest."

 

"Nos amikor általánosságban így áll össze az infrastruktúrád, akkor nincs idő unatkozni:
-szar design
-nem kifirrott, illetve bug-os hypervisor
-gyári hibás, illetve az adott virtualizációs
megoldásra alkalmatlan, overcommit-ált, alultervezett és elavult szerverek
-rosszul konfigurált cluster
-bug-os OS update-ek
-virtualizációra alkalmatlamn NIC-ek, illetve hibás NIC driver-ek
-bug-os storage OS, illetve rosszul
konfigurált és alulméretezett teljesítményű storage
-bug-os switch firmware
-jóváhagyott change nélküli változtatások a
kollégák részéről
-félrekonfigurált VLAN-ok
-félrekonfigurált firewall rule-ok
-gyári hibás, illetve bug-os firewall OS, rosszul
konfigurálva
-legdurvább tényező az emberi, a kollégák hozzánemértése, és totális inkompetenciája
-hibás BIOS frissítés, ami után soha nem indul el a szervered
-hibás implementáció, ami esetleg csak sok idő után derül ki
-és még sorolhatnám

Ilyenkor egy rutin beavatkozás is képes bedönteni az egész cloud-ot, rosszabb esetben az egész infrastruktúrát.

Egy cloud-al csak addig nincs gond, amig nem nyúlsz hozzá..."

Update 2:

"Igenis van létjogosultsága, ha egy cég saját célra, saját
cloud infrastruktúrát fejleszt és üzemeltet, mert így növelni tudja a rendelkezésre állást, és a hatékonyságot, persze csak a megfelelő ésszerűségi kerteteken belül.

A probléma ott kezdődik, hogy a sok pénzügyi "zseni" félreértelmezte a a cloud-ot, és azt hitte, hogy ez az aranytojást tojó tyúk. Nem, a cloud az egy olyan technológia, ami a vendor-nak business, meg esetleg annak a hoster-nek, aki vagy 10 éve fogott bele. (nekik is egyre kevésbé éri meg, mert kipukkadt az IT lufi)

Onnantól kezdve, hogy a cloud-ot mint szolgáltatást adják el külső ügyfélnek, kezdetét veszi a minél több rókabőr lehúzása, a fillérbaszás, az ezt képviselő politika.
Innentől kezdve a felhő nem a technológiáról, nem a mérnöki megoldásokról, nem a hatékony üzemeltetésről, hanem a minden áron elérendő profitról szól.

Így összességében negatív hatással lesz a szolgáltatás
minőségére, mivel a profit oltárán bárki és bármi feláldozható (az infrastruktúra, az üzemeltetők,
az SLA, és még akár az ügyfél is).

Hülyén hangzik, de a cloud az nem több, mint egy elegáns megoldás, nem pedig az évszázad üzlete. Aki ezt nem tudja elfogadni, nos: akkor ott a kecske is megdöglik, és a káposzta is elfogy."

A bejegyzés trackback címe:

https://ujtechkor.blog.hu/api/trackback/id/tr38747962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.