Új tech trendek és egyebek...

ÚJTECHKOR...

Az oktatás mennyire számít?

2018. február 13. - GABOR2

Az innováció mellett azt is nyomatják, hogy a magyaroknak képzettebbnek kell lenniük. Az oktatás elhozza a Kánaánt. Vagyis inkább szakértők ilyenkor arra gondolnak, hogy ez növeli a GDP-t. Ami persze igazán általában nem jelenti azt, hogy a lakosságnak lesz jobb a helyzete.

Most volt egy kutatás ami ezt vizsgálta.

"Hanushek az alábbi ábrával illusztrálja a képzettség és a növekedés kapcsolatát. Látható, hogy egy hosszú, negyven éves időszakot vizsgálva pozitív kapcsolatot találunk a GDP-növekedés és az iskolában töltött évek száma között."

"A kutató szerint azonban ez az összefüggés félrevezető. Ezért figyelembe veszi az iskolák minőségét és az oktatási rendszer szervezettségét is. Miután e tényezőre „kontrollál”, az alábbi ábrát kapja, amely már semmilyen összefüggést nem mutat az iskolában töltött évek és a GDP-növekedés között."

"Ezért szerinte a fejlődő országokban nem az iskolákhoz való hozzáférés eredményezne igazán jelentős GDP-növekedést hosszú távon, hanem az iskolák minőségének javítása, azaz a minőségi oktatáshoz való hozzáférés."

Az a baj az ilyen egyszerű nemzetközi vizsgálatokkal, hogy mindenre tud hozni példát. Például Ázsiában és több országban befektettek az oktatásba és nőt a GDP. Meg van az összefüggés. Csakhogy pl. a Szojvetunió is nagy hangsúlyt helyezett az oktatásra és még a termelőeszközök koncentráltsága is mellette szólt. Mégis vesztett és más országok jobban növekedtek végül, pedig nem fektettek be annyira az oktatásba és kevesebb GDP-vel indultak. A rendszerből hiányzott az egyénnek az ösztönzés. Oké. Viszont amikor megvolt az átváltás kapitalizmusba és elvileg felszabadultak az emberek ambiciója, nem növekedett Oroszország hanem inkább visszazuhant. És nem csak Oroszországról beszélek...

Elvileg ma már a legmodernebb technikához is hozzá lehet jutni, bár megkérik az árát. Mégse fejlődnek egyenlően az országok. Oktatáshoz is hozzáférnek. Ez egy bonyolult dolog és az elméletek nem foglalkoznak azzal, hogy vannak az elméleten kívüli tényezők is. Magyarországra pl. az a szerep jutott úgy tűnik, hogy hiába világszinvonalon képzett a lakosság a nyugati fizetés töredékét kapja.

Természetesen az oktatás fontos és növelheti a GDP-t és az egyéni jólétet is, de automatikusan nem lesz jó, mert pl. a vállalkozó dönthet úgy, hogy nem fizeti ki a termelékenység növekedéséből a dolgozónak járó részt. A multi pedig kiviszi az országból a nyereséget és nem marad itt semmi belőle.

És nem is egyértelmű mi a jó tanács. Tanulj és legyen felsőfokú végzettséged vagy ne tedd ezt, menj arrébb egy országgal mondjuk és egy gyári munkásként annyit fogsz keresni mint a saját országodban diplomával, nyelvvizsgával, középvezetőként egy menő helyen.

Ráadásul a fejlődés olyan irányba megy, hogy egyre több embernek nem lesz munkája és egyesek szerint majd ingyen pénz jár nekik. Ami meg majd szintén ambició gyilkos lesz.

Ime egy önvezető autókat nem fényező cikk

Pillantsunk rá miújság az önvezető autók körül. Csak csupa klassz dologgal találkoztál? Nos akkor jó helyen jársz, mert itt rossz hírekről is olvashatsz. Vagyis inkább csak rosszakról. Az is kell a teljes képhez.

Az első kapásból egy szuper cikk:

"Súlyos kifogások, az új Tesla életveszélyes és rossz minőségű"

"Amellett, hogy a Teslának súlyos gyártási gondjai vannak a tömegeknek szánt Model 3-mal, az autó minőségével kapcsolatban is súlyos aggályok merültek fel.",

Nemrég pl. egy tűzoltó autónak ment neki a Tesla pedig az önvezető funkció be volt kapcsolva. Nézzük mi van még:

"Musk a marketingértékre remekül ráérezve, egy Tesla Roadstert küldött ki ballasztként az űrbe, ami amúgy valóban jó ötlet, de ez sem terelheti el a figyelmet arról, hogy az autómárkánál egyébként nagyon súlyos problémákkal kell szembenézni."

"Tavaly már azon sokan összeráncolták a szemöldöküket, hogy a Model3-ban sem rádiót, sem a felhasználó saját eszközein tárolt zenét nem lehet hallgatni. Erre ugyan a Tesla viszonylag gyorsan reagált egy szoftverfrissítéssel, de sokan tették fel a költői kérdést: vajon milyen lehet egy olyan autó, amibe egy ilyen alapfunkciót sem sikerült hibátlanul integrálni?"

"A Tesla a kommunikációjában hagyományosan nagyon innovatív gyártóként tünteti fel magát, autóipari szakértők azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy
több évtizedes autógyártási tapasztalatot csak több évtized alatt lehet megszerezni."

"Ezen az autón akkorák az illesztési hézagok, hogy a Marsról is látszanak- mondta Munro. „Ez nagyon-nagyon nem jó.”"

"A szakember szerint szintén nagyon problémás, sőt bizonyos értelemben életveszélyes, hogy a hátsó ajtókon egyáltalán nincsenek mechanikus kilincsek. Gombbal ugyan nyithatók, de baleset esetén az áramellátás lekapcsol, így a hátsó utasoknak vagy előrefelé kell menekülniük (ezeken az ajtókon van manuális nyitó), vagy az üléstámlák lehajtása után a csomagtartó felé indulhatnak."

"A felmerült problémák természetesen nem javíthatatlanok, de jelzik, hogy a fennállása során nyereséget még soha nem termelő Teslának össze kell kapnia magát, mert a piac kegyetlen, a vásárlókat nem fogja örökké elvakítani a hype."

Van persze még probléma dögivel, de olvasd el inkább az eredeti cikket.

Következő történet, pedig azért lett megírva, mert egy forgatócsoport jókor volt jó helyen. Amúgy valószínű nem nagyon tudhatnánk az esetről.

Épp készült egy "ez lesz a jövő" féle cikkhez az anyag, amikor is az önvezető autó benne a stábbal és a cég vezérével balesetet szenvedett, az önvezető rendszer természetesen aktív volt. Youtube videó itt.

A cím: "Ha azt hiszi, létezik önvezető autó, most gyorsan ki fog józanodni"

Ahhoz sajnos több kell egyeseknek.

"Biztos vannak, akik előrébb tartanak, de úgy általánosságban egyelőre túl sok még a hiba."

Senki se tudja ki hol tart, de akkor is nyomatják ha életveszélyes. A félkész termékek korát éljük.

Azonkívül a helyzet sokkal rosszabb mint hogy mennyi hiba van még.

Ebből a cikkből megtudjuk, hogy nem mondanak le arról, hogy az autók netre legyenek kötve.

"A technológia fejlettsége, többek között a rendkívül gyors adatforgalom alapvetően változtatja meg a közlekedést, legyen szó autózásról vagy közösségi közlekedésről. Az elektromobilitás, a digitalizáció és a hálózatba kapcsolás úgy alakítja át az autózást, hogy az sokkal inkább szolgáltatás lesz, nem pedig eszközgyártás, egyszeri eladással - hangzott el a 2018-as Regional Digital Summit konferencián Budapesten."

Ó waó itt is azt nyomatják, hogy az autózás szolgáltatás lesz, mint nemrég egy másik cikkben írtam. Csak az 1% lehet végül tulajdonos.

"Hatalmas lehetőségeket tartogat a közlekedés digitalizációja, az autók hálózatba kapcsolása: ezek a technológiai újítások pedig már nem csak kopogtatnak az ajtón, hanem a hétköznapokba is beépülnek - vélték egybehangzóan iparági szakértők a 2018-as Regional Digital Summit konferencián. "

Az gáz, mert ez azt jelenti, hogy a hackereknek is nyitunk egy kaput és akár halálos balesetet is okozhatnak a jövőben. Új zsarolóvírus: fél perced van, hogy fizess vagy mégy kétszázzal a fának.

A cím: "Szupergyors internet nélkül az autóipar sem fog fejlődni"

Ezek szerint a fejlődés egyesek szerint nagyon csak egy irányba mehet. Szegény helyek ahol nem lesz szupergyors internet... 

"A szakértők szerint az egyik legfontosabb kérdés, hogy a hálózat mennyire tudja kezelni a növekvő eszközszámot és adatforgalmat, amelyek a hálózatba kötött közlekedési infrastruktúra, és az önvezető autók kiszolgálásához szükségesek. Paul Trompisch, az osztrák Platform Industry 4.0 tanácsadójaúgy látja, hogy elsősorban kormányzati feladat és cél kell legyen az, hogy ezeket a fejlesztéseket előre mozdítsák, és segítsék a hálózatfejlesztést. "

Fejlesztési költségeket állja az állam a profitokat majd mi zsebrevágjuk.

"Ahhoz, hogy az önvezető autók elterjedjenek, olyan hálózatra van szükség, amely képes minimális késleltetés mellett biztosítani akár több millió eszköznek is egy időben a folyamatos kommunikációt. Az 5G hálózat kiépítése számos iparágat forradalmasít majd - kiemelten a közlekedést, az autógyártást."

És mi lesz, ha megszakad a net? Leáll minden? Hisz enélkül a cikk szerint nincs önvezető autózás.

"A vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy ennek a hálózatnak nagyon jó minőségűnek kell lennie, hiszen azzal nem lehet mit kezdeni, ha például a közlekedési vagy a járműre vonatkozó információ akár 20-30 perccel korábbi." 

Szóval a jövőben csodaállapotnak kell lennie ahol nincs olyan, hogy valami nem úgy működik ahogy kéne.

"Sok esetben már hálózaton keresztül, akár egy SIM-kártya segítségével is tudnak az autógyártók frissítéseket végezni akár a motorbeállításon, akár az elektronikai beállításokon."

Hackerek örülhetnek, ezek tényleg ilyen irányba mennének el. Mondjuk abban is biztos vagyok, hogy az összes ilyen milliárdos cégvezető inkább fizet majd egy élő soffört mint hogy kockára tegye az életét, azt szépen meghagyják a köznépnek. 

A privát szféra tovább fog csökkeni: "Példaként említette, hogy már elérhető az a használat-alapú biztosítási rendszer, ami az autó mozgását követi, ez alapján határozza meg a biztosítási kondíciókat."

Szóval menetelnek tovább szépen a zsákutcába.

 

 

 

 

 

 

 

Felejtsd el, hogy tulajdonos vagy ( a jövő autója )

Volt múlt pénteken egy interjú egy Mol-os vezérrel (?) egy nő volt az... Beszélt az új szolgáltatásukról és szóbakerült a jövő is. A jövő autója. Nos azt már tudhatjuk hogy képzeli el ezt a Mol... nyilvánvalóan nem lesznek magánszemélyek tulajdonában. Erről le kell mondani. Ez is szolgáltatás lesz, amiért végtelenségig szedhetik a pénzt a nagy cégek. Muszáj növelni az 1% vagyonát, mostmár autód se lehet, de szolgáltatásként használhatod az övékét, úgy hogy kifizeted szolgáltatás címén nekik a többszörösét. Szép nem igaz? Emlékezetet a megoldás a... felhőre. Van tárolód ami a tied és használhatod amig akarod? Ez nem jó, legyen nálunk és fizess érte amíg csak nálunk van, vagyis örökre, mert közben a saját tárhelyet mint opciót megszüntetjük. Ha rajtunk múlik. A jövő az lenne, hogy minden szolgáltatás és a tulajdon pedig az 1%-é? A tudásod a felhőben, a házad, meg az autód és végül majd a fogkeféd is csak szolgáltatásként lehet nálad. Mi és az NSA meg becsszó nem kémkedünk utánnad, csak a reklám miatt fogunk tudni rólad amit csak lehet. Emélkezet ez a kommunizmusra, nincs magántulajdon... itt csak egy-két ezernek lesz max..

Itt a szolgáltatás amiről a nő beszélt.

"Számos tanulmány kimutatta már, hogy a magánkézben lévő autók az idejük túlnyomó részét, kb. 95 százalékát állva töltik, amit azt jelenti, hogy ekkor nem személyszállító eszközként, hanem csak utcai csomagmegőrzőként működnek, foglalva a parkolóhelyeket."

Így van, a nagyobb jóért kell lemondani a saját tulajdonú autódról is, az hogy emiatt egy nagy cég milliárdokat fog keresni... hát így alakult, valahogy lennie kell... hogy valami alapítvány, non-profit szervezet csinálja akkor? Nem, egy drága magáncég csinálja természetesen. Ma már nem hallani, de anno próbálták a felhőt is ilyen környezetvédelmi dumával is eladni.

"Az autómegosztás elterjedéséhez azonban szemléletváltás szükséges, meg kell tanulni lemondani a saját tulajdonú járműhöz való ragaszkodásról az élhetőbb környezet érdekében."

Ez annyira megható. A Mol és más cégek zsíros profitért cserébe vállalják, hogy megoldják a problémát ami nem létezik. Magyarország lakossága fogy... ha eddig bírtuk ezután majd még jobban.

"Utóbbi neve a limitless mobility (határtalan mobilitás) rövidítése,
emellett a limuzin szóra is utal, ami szorosan kapcsolódik az autózáshoz."

Csak a pénztárcád szabhat határt, arról viszont gondoskodtak, hogy szabjon.

"A 66 forintos percdíj olcsóbb, mint a taxizás,de ahhoz valószínűleg drága, hogy valaki ezzel oldja meg a mindennapos munkába járást. Én például 9 kilométerre lakom a munkahelyemtől, a 25 perces út 1650 forintba kerül, vagyis körülbelül 70 ezer forintot költenék el minden hónapban Limózásra, ha mindig ezzel közlekednék hétköznapokon "

Kedves cikkíró... ez még csak a kezdet. Nem lesz ám ez ilyen olcsó. Bocsánat "olcsó". Ez még csak a beetetés ilyenkor a legolcsóbb, aztán majd lobbiznak, hogy tiltsák ki az autókat a városokból és csak az ő szolgáltatásukat lehessen használni... na majd akkor lesz drága a Föld környezetének megovása miatti nemes küzdelem.

Kár, hogy ezek a cégek nem úgy akarják védeni a környezetet, hogy nem hamar tönkremenő alacsony minőségű vackokat árulnak, hogy minél előbb vedd meg az újat, na ez védené a környezetet, vagy legalábbis kímélné.

"A ritkán és rövid távokon használt saját autót így a nyugati modellhez hasonlóan akár is kiválthatja, érdemes egyszer összeszámolni a tankolásból, parkolási díjakból, szervizelésből és értékvesztésből összeadódó költségeket."

Vagyis ez alkalmatlan, hogy kiváltsa a saját autót, mert ezek a "szolgáltató" cégek jellemzően annyira mohóak, hogy nem éri meg használni a szolgáltatásukat. És csak egyre mohóbbak lesznek, az árak felfele fognak menni.

Innováció a mindennapokban: egymillióért elhagyhatod a parkolóházat

Jó igazából túl olcsót mondtam, mert 1 131 400 forintot kért az autómata.

"A hibát valószínűleg korrigálták, mert az érintett autós végül el tudta hagyni a parkolóházat. Az automata már korábban is kért volna 400 ezer forintot parkolásért."

Na ez megnyugtató, már máskor is előfordult. És ez a cucc kezeli a sorompót, úgyhogy nem mehetsz sehova. Az ilyenekért alig várom, hogy mindent gépek kezeljenek.